AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
652

Frusna dörrar E30

Ma
1.746
Magnus M
i4 M50 2023
M1000XR 2024
Finns det någon här som har lösningen på det klassiska E30 problemet med frusna dörrar?
Problemet yttrar sig så att själva låsmekanismen, knappen, i dörren fryser fast. Det hjälper alltså inte att tina låscylinder eller smörja lister med siliconspray. Detta "typfel" har jag haft på alla mina E30 (3st) och enda sättet att få upp dörren är att spilla en hink med vatten över dörren så det rinner in lite och tinar upp mekanismen.
Men då finns ju nytt vatten där och så fryser det likförbannat gång på gång på gång. Ibland önskar man sig en garagestädning så bilen går in... (ni som bor i villa vet vad jag menar).

------------------------------
Magnus M, BMWcs NORD 4047
325iX -87
Opel Sintra 2,2 DTI -98
Länk
Nuvarande åk:Länk
Gamla bettan: Länk
Stephan Olson
Blanda 50% glykol i vattnet.
Xt
2.169
Xtracrispy
Bmw 745 Li 03
hehe, hälla glykol på bilen :)
Av med dörrsidan och smörj upp hela mekanismen med 556 och hederligt smörjfett så borde du slippa problemen i framtiden.

önskar köpa sido M kjolar till E30 83-87
Su
554
SunKi
325i -92
Istället för att hälla vatten över bilen så tar du en stor plastpåse med väldigt varmt vatten och lägger mot låset, eventuellt får du byta vatten till kokhett några gånger.. men det kommer att funka..
Det finns en tinande låsvätska(sprit?)på de flesta mackar,funkar kanon.Kommer ej ihåg vad den heter,men den är i en liten flaska utan gas så du måste klämma ut innehållet.
Annars så är det bästa alternativet att göra som Carl L skriver lite längre upp.
Har du fungerande värmare runt låsen så aktiverar du dom genom att lyfta handtaget och hålla det uppe.
Ma
1.746
Magnus M
i4 M50 2023
M1000XR 2024
SunKi/ he rik: Det är inte låset som fryser utan mekanismen inne i dörren. Brukar tina lås med vatten i plastpåse annars... bra trick att tillföra värme men ingen vätska.
Men det blir nog till att ta ner dörrsidan och hala fram fettsprutan för nu börjar jag va less.

325iX -87
Opel Sintra 2,2 DTI -98
Länk
he rik: Värmare i dörren? Vad är det för nåt? Har jag aldrig hört talas om... Har alla E30 det? (tex. min 320 -84)

*badass toys for badass boys*
Gu
1.310
Gunneriusson
318dx touring -15

I3s -22

Fordson Gigantic -55?
Är det inte bara förardörren som jävlas? Så är det för mig. Passagerardörren går alltid att låsa upp hur lätt som hälst.

Att förardörren jävlas verkar vara för att den har den här mekanismen som gör det omöjligt att låsa inne nycklarna (går ej att låsa när den är öppen). På min verkar det i alla fall som att det är detta "lås" som tjärvar och ligger i lite, och när det är kallt så uppenbarar det sig speciellt.

Min skrothög: Länk
Ma
1.746
Magnus M
i4 M50 2023
M1000XR 2024
Det är bägge dörrarna... :-(
När det fryser kan man inte ens rubba knappen i dörren (låsknappen på insidan alltså).
Låscylindrarna fryser inte så farligt ofta.

325iX -87
Opel Sintra 2,2 DTI -98
Länk
Co
987
Codriver
325i Coupé -92
Angående tipset om 5-56 så kan jag bara rekomendera wd-40 istället. Enligt initierade källor innehåller 5-56 vatten och det kanske inte är så smart om det fryser.

Det är en kille som jobbar med öhlinsdämpare som talade om att wd-40 är bättre än 5-56 för att det senare innheåller lite vatten. Så vid stötdämparunderhåll är 5-56 förbjudet...

//Erik//
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.