AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
723

Död hastighetsmätare och varvräknare vid kyla

Na
1
Nalle73
525ix touring-92
Tål inte instrumenteringen -15 garder.
Bilen stod ute i natt och det var ca -15 på morgonen
och då fungerade inte hastighetsmätaren överhuvudtaget
och varvräknaren rör sig mellan 0 och 1000 varv.

Finns det någon som råkat ut för liknande problem?
Är det någon som sitter inne med en lösning?
pe
3.381
per_j82
525i -90
525i -93
528i Touring -98
M5 -03
Hej! Jag har råkat ut för nästan samma bekymmer som dig. Min hastighetsmätare och min ekonomimätare är död! Det har även hänt tidigare i somras när det regnade mycket. Vet dock inte vad det beror på, men det finns väl nån här på forumet som har några förslag på åtgärder???
Mr
177
Mr_OK
325Ci Cab -01
Har oxå detta konstiga problem, fast med tempmätaren och varvtalsmätaren. Tempmätaren är död tills det blir varmt inne och varvtalsmätaren hoppar konstigt med ca. 500rpm när man gasar. Detta sker i ca. 10minuter och sedan är allt ok. Detta händer bara vid temp under +3.
su
198
surre77
523-00 M
jag har samma problem med min hastighetsmätare när det är kallt ute. Vet inte vad det kan vara men skulle vara kul om någon hade en bra lösning!!
Alla material utvidgar eller drar ihop sig vid temperaturändringar. Kretskorten på baksidan av indtrumenten får dåliga lödningar av detta plus vibrationer. Sök runt kontaktstycken osv, löd om misstänkta lödningar med lite friskt lödtenn. Att bara värma upp "mura" hjälper inte.
Det är vanligt att gemensamma jordpunkter ger de felsymptom som nämns, jordkablar är helbruna eller svart med brun rand i BMW, kolla där sådana kablar går in på kretskortet.

FP
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.