|
|
|
|---|---|
|
Tänkte serva min M3a lite i vinter, den rasslar lite om vanosen vid ungefär 2000 varv, är det nån här som skruvat själv med sin vanos som har några tips? MVH Fredrik | |
| Hallå, Är nog till 99% kamkedjan som rasslar, vanosen i sig kan inte "rassla". Prova i första hand med att byta kedjespännare, sedan kontrollera kamtiderna, om det inte blir nå bättre så KAN faktiskt vanos-växellådan vara sliten. Går att byta själv, spline-axlarna + drev, men är relativt bökigt. Sedan så kan ju faktiskt magnetventilerna vara trasiga, men det hör du inte men bilen tappar effekt + kan dra mycket mer bränsle. Ett litet rassel är fullt normalt, finns i 99% av alla vanosmotorer, men är oftast som sagt kedjan som låter lite illa. Speciellt när motorn är på väg ner i varv och passerar ca 1500-2000 varv/min. Ett kraftigare "tickande" ljud eller typ knackljud kan infinna sig om ventilerna öppnar fel, dvs kammarna står fel. Detta kanske kan hjälpa dig lite på traven även fast du kanske inte kan göra SÅ mycket åt dessa problem själv, utan bör lämna in bilen på BMW så att dom kan göra ett antal "kontroller". Mvh Kimpa. | |
|
Hallå! Har börjat riva under huven idag. Ventilkåpa, fläkt, all plast under motorn, kylare och spolarburk har åkt ur så det börjar bli plats att skruva. Ventilspelet är 0,30 mm rakt över, bör vara okej på en M-motor. Ikväll eller imorron ska jag försöka undersöka kamkedjan och sträckare. Någon som har nått kontrolltips på vanosvxllådan? Insugskammen står still ganska länge när jag vänder håll på motorn när jag drar runt den förhand. MVH Fredrik |
|
| Den ska stå still längre än avgaskammen pga av att de finns lite "glapp" i vanosväxellådan men kontrollera de är nog svårt kolla först kedjesträckaren så den är frisk. | |
| Den ska stå still längre än avgaskammen pga av att de finns lite "glapp" i vanosväxellådan men kontrollera de är nog svårt kolla först kedjesträckaren så den är frisk. | |
|
Du får gärna skriva och tala om om du lyckades få tyst på det hela utan att byta den där förbannat svindyra vanosen, och vad det i så fall var för fel |
|
|
Idag har jag skruvat bort kamkedjesträckaren.... den verkar inte helt frisk, kolven har några små repor, kolven är ganska glapp i sträckarhuset och hugger lite på ett ställe när man för den framåt tillbaka. Den är också ganska hårt sliten på ytan som ligger mot kedjeskenan, borde vara tecken på att den intespänner tillräckligt. Någon som har några andra idéer? Slits något mer om kedjan rasslat en stund, borde man kanske byta skenor fast det är ett jävla jobb? Hoppas det är en lösning till problemet.... |
|
| Skenorna behöver du inte byta om inte bilen gått fruktansvärt långt sträckaren är oljetrycksstyrd så där får inte läcka ut tryck genom den kanske ändå dags för byte. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.