|
|
|
|---|---|
Sorkhunter |
Hej, jag funderar på att köpa en 325, runt 88 års modell, och nu har jag lite frågor. Vad är det för skillnad på i, iM, Coupe, iA, iK m.fl.? Jag vill inte ha 4wd. Går den bra? (ska väl provköra, men kul att höra). Problem? Kostnad? Bränsleförbrukning? Skatt? Försäkring har jag kollat. Hur mycket bör jag vara beredd att lägga? Vill inte ha nån rosthög. Kommer inte på nåt mer nu, men kom gärna med åsikter. MVH Sorkhunter |
|
Tjenamors du! Prova gärna "sök inlägg" innan du skapar en ny tråd, många av dina frågor har redan besvarats åtskilliga gånger här! men nu när jag ändå skriver så svarar jag så gott jag kan! 325i=Så heter egentligen alla 325. 325iM= en M-utrustad bil. Styvare chassie, spoilers samt specialratt mm. är signifikant för dessa bilar. 325Coupé finns inte, däremot en 2-dörrars variant. 325iA=Automatlåda 325iK=Katalysator, kom 1987. 325iX=4wd BMW E30 325i är en MYCKET rolig bil. Superb väghållning och rejält med kraft, speciellt på högre varv. Motorn låter för övrigt helt underbart! En av de roligaste bilar man kan ha, som inte har M-maskin under huven. Problem med bilen: Finns såklart en del, de jag kommer på på rak arm: Tickande ventiler (justerar ganska lätt), sliten kamaxel(dyrt!), förarstol med revor/sne förarstol, rost etc. Se till så att bilen är välservad, framförallt oljebytena är viktiga. Bilen drar runt en liter milen vid blandad körning. Räkna med att lägga från 20.000:- och uppåt för en hyfsat fin 325:a! Som sagt, använd "Sök inlägg" och skriv exempelvis "E30 AND 325". Ska du läsa alla inlägg som finns i ämnet kommer du nog vara klar någon gång nästa vecka ;-) Det kan även vara intressant för dig att läsa om E30 320, då de i grunden har samma motor: M20 (skiljer en halvliters cylindervolym). Lycka till med ditt köp och varmt välkommen till forumet! :-) Med vänlig hälsning //Kalle ______ Länk |
|
Sorkhunter |
OK, provar sök. Tack för svaren! |
|
Du glömde 325IR :) Länk |
|
|
Tjena Sorkhunter! Jag instämmer helt med vad nofx16 säger. Det är en helt underbar bil. Den är extremt rolig att köra. Men det finns även lite saker att veta om den... Kolla upp historiken på bilen. Försök kolla med ägaren vad det var för nårra som ägde den innan. Om den har många unga ägare, eller om det är äldre som har haft den. Om den haft många unga ägare så finns det en rätt stor risk att bilen arbetat på rätt höga varv rätt ofta. Det är iof där den är roligast men den mår ju inte bra av att gå där alltid. Jag hoppas att du hittar ett fint ex av denna mycke roliga bil. Och ta det lugnt i början, den är rätt lätt i baken... =) "If everything seems under control you're just not going fast enough!" Mr ///M Power |
|
Sorkhunter |
Är ju därför jag vill ha den nu. Bakhjulsdrift är ju underbart på vintern. Köpte en BILLIG Volvo 760, men den dricker ju så helvetes mycket soppa. Om jag har förstått det hela rätt, så ska varvstoppet sitta vid 6200 om den inte är chippad? Hur är det med växellåda, några tips vi provkörning? Varva upp och motorbromsa eller. Kan absolut ingenting om bilar, så alla tips mottages tacksamt. ps. Har läst så mycket jag orkar av det jag hittat under sök, det blev en del. :) |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.