|
|
|
|---|---|
| 528i touring-98 205/65 15 dubbat | |
| Har du kollat etiketten som finns på B-stolpen alt. instruktionsboken? Ta dessa värden plus 0,3 kg så åker du bra i vinter. | |
| ingen etikett.Hittar inte instruktionsboken | |
|
Det står inget i min instro. kör på 195/15 Mvh Bmw 4-ever |
|
|
menade 195/60 15 |
|
|
Omlackad bil? ;) e34 touring med din däckdim. enligt instr.bok: fram 2.3, bak 2.6. Bör vara samma för e39. |
|
|
Står inte i tanklocket? |
|
|
Hittade instruktionsboken. 2.4 fram och 2.8 bak för touringen.Verkar rätt mycket provar med något hekto mindre. |
|
| Nej, inte mindre. Hellre nå´t hekto mer. | |
| På min 523 touring skall det vara minst 2.2 bar fram och 2.6 bar bak. | |
|
Man brukar väl säga att man skall lägga till ca 2 hektos lufttryck mot sommardäcken! Jag brukar kolla hur mycket det skall vara i sommardäcken med full last (står på skylten vid B-stolpen och i instruktionsboken) och sedan kör jag med det trycket i vinterdäcken. Inga tendenser till att däcken slits ojämt för mig i alla fall. Om du av någon anledning saknar skylten på B-stolpen kan du beställa den hos BMW. Kostar några tior. Kan vara rätt bekvämt att ha där! Mvh |
|
|
Det brukar fungera väldigt bra på E34 att ha 2.5 kg på alla däck på vintern. Anders G |
|
|
2,5 kg i vinterdäcken är inte bra för snögreppet (prova att gå ner till 1,6-1,8 kg så förstår du vad jag menar) men bra för ekonomin (lågt rullmotstånd). Men det beror ju på vad man är ute efter... Micke |
|
|
När ni läser på era etiketter så tänk på att de är skrivna för att passa merparten av kunderna på de viktigaste marknaderna dvs. Centraleuropa & USA. De är alltså inriktade på vad som kan vara lämpligt för körning med dubbfria däck i relativt höga hastigheter på snöfria motorvägar. Kort sagt så är det ingen optimering för svenska förhållanden. Micke |
|
|
Eftersom 205/65 15 inte är godkänd dimension för 528 Touring så lär du inte finna lufttrycksguide för den dimensionen på dörrstolpen. För 523 touring duger dom och skall ha 2,2 resp 2,6 enl. manualen Harri Nikander, din koskenkorva i etern |
|
| Jag kör ca 2 kg i mina Dubbfria Nokian Hakkapeliitta Q, diemension 195x65x15 som är en godkänd dimesion till 525i E34. Fungerar KANON! | |
|
Jag fattar nu orsaken till att man ska ha högre tryck i vinterdäck efter en diskussion på fikarasten på jobbet idag. Trycket sjunker ca 0,1 bar per 10 grader så om man vid 0 grader har 2 bar så har man 1,7 bar vid minus 30 grader *logiskt* |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.