AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
2.391

skal jag byta min m5a mot c32 kombi

Sida 2 av 3
Liten_men_snabb
Vet ej om siffrorna är att lita på, men hos AMG i tyskland när min polare köpte en ny E55...så luska han runt...o tydligen hade deras motorer klarat sig bra.
Har dessutom sällan hört på philipsson i gbg, att deras motoror skjutit...

Men däremot, har ja hos BMW i Göteborg, fått se och höra...alla problem ang. vanos samt onormal oljeförbrukning av gamla o nya M bilar.
Liten_men_snabb
Jag vet att redan har 2 M5 motorer bytts...och det är ganska mkt me tanke på hur många som sålts där..

Ngn som vet när M3 CSL kommer? O kommer den att finnas för oss vanliga??
jo
2.105
johann
M3 2001
M3 2005
Liten_men_snabb,

Åk till en BMW-handlar som du inte känner och fråga om det är mkt problem med motorerna så får vi se om du får ett ärligt svar? ;)

VANOS på E39 M5 har bara varit ett kosmetiskt fel i form av ett diesel-motorliknande ljud i vissa fall, oljeförbrukning drabbade främst tidiga bilar då det var nya. Har du verkligen den detaljkunskap och faktagrund att bedöm ifall AMGs motorer håller bättre?

Sen skrev du ", samt t o m nya M5, o M3 har skjutit i taket", jag undrar fortfarande vilka M5-motorer du syftar till för nu senast nämnde du bara VANOS och oljeförbrukning.
jo
2.105
johann
M3 2001
M3 2005
Vet du eller har du hört att två M5-motorer bytts där och om det nu stämmer vet du varför de byttes?

M3 CSL kommer förmodligen ngn gång under nästa år och kommer kunna köpas av vanliga döda, dock är priset högt och tillgången begränsad.
¨Vill man äga en Mercedes så byt!!
Vill man ha snabb BMW kombi så byt till 540 T....
Finns uppskrämda i tyskland till samma pris som Mercan...

välstämd tretummare med F1 ambitioner
Liten_men_snabb
Johann...jag VET att en motor har bytts på en M5:a...för den skar. Visserligen kan det bero på att föraren kört in den lite för brutalt osv...finns säkert många skäl.

Jag gillar din bil skarpt! Men man blir lite rädd, när man läser på forum runt om i världen om hur problemen dykt upp på nya M3 motorn. Dom räknade antalet motorer som haverarat..o det antalet va ej litet. Jag tycker iaf att en sådan motor ska klara starka påfrestningar!?

Jag tycker att BMW levererar de bästa motorerna i världen...men måste säga att MB ändå slår BMW på vissa saker.
Varför körs inte så många diesel-bmw??
Jo..pga kvaliteten.

Detta är kanske en lustig sak att säga, men jag känner några romaner...som känt gärna drar husvagnar runt om i europa. Dom säger att efter erfarenhet, så klara varken en 540, eller M5 dra en husvagn många många mil...men däremot klarar en 500 MB det galant.
Lotus Samuel
liten_men_snabb: Jo det va nya SL55:an =)

När det gäller framgångar i motorsport undrar jag inte om Mercedes är ett strå vassare. Men vad vet jag. Kommer väl nån å talar om att jag har fel igen med massa statistik å sifror. Vi måste väl alla få skriva vad vi känner å tycker utan att få höra att man har fel. (tycker man kan läsa det mellan raderna) Typiskt Mforumet. Tacka vet jag trimforumet, där kan man dikutera å hjälpas åt att lösa problem utan att bli idiotförklarad.
jo
2.105
johann
M3 2001
M3 2005
Liten_men_snabb,

Frågan är väl varför den skar?

S54 är ett under av otillförlitlighet, hoppas M kommer till rätta med det.

Diesel-mercor kan säkert vara bättre, jag har ingen aning.

Om en M5 är bra som dragbil eller inte är för mig helt egalt, stämmer säkert det du säger för kopplingen är ju lite klen och kan man inte köra så pajar den.

Lotus Samuel, Hoppas du inte syftar till mina åsikter om C280 för de var just åsikter, jag har ju aldrig kört en sån. Dessutom gillar jag också C32.
Min bil e mycke bättre än din ;-P

bläbläbäbäää

välstämd tretummare med F1 ambitioner
Liten_men_snabb
Johann...ja tycker..eller tyckte att 530d va en bra lösning. Men har hört av de anställda på BMW (en polares farsa jobbar där) som säger att den nya generationens dieselbilar är skräp. Dom är jämt inne o står på verkstaden.

Hur är det med vanosen och oljeförbrukningen på din M3:a? Är din en sen 01:a?
Skall ev. köpa en 02:an nu...fast ej svensksåld. Har det mesta ja vill ha i utr., men synd att den är silver. Hade velat ha en stålgrå, eller kanske en röd.
Är det ngn skillnad på 02:ans motor? Är det sachs som tillverkar vanosen? Berätta gärna lite..
Lotus Samuel
johann: nej nej inte just om 280:n det är mer allmänt på det här forumet. Blir alltid så tråkig stämning till slut.

Va det gäller C280 så är den bättre än nya tycker jag, lite som en evo6:a och en evo7:a. nyare bilar blir bara tyngre komfortablare å tråkigare. Givetvis en bra utveckling men inte när det gäller bana.
Lotus Samuel
kilen: Min är tyvärr bäst ;)
jo
2.105
johann
M3 2001
M3 2005
Det är väl lite trist med inställningen att BMW alltid är bäst på allt, speciellt om man inte kan backa upp det med fakta. Samma sak gäller dock för alla andra märken också.

Vad gäller E46 M3 så har den iaf inte blivit tyngre än E36, möjligen några kilo. Det hade dock varit betydligt trevligare om den vägt under 1400 kg från början inkl klima osv.

jo
2.105
johann
M3 2001
M3 2005
Liten_men_snabb,

Har inte haft några problem med oljeförbrukning eller VANOS och har inte hört om några såna heller. Det enda problemet med VANOS har nog uppstått efter att vevstaken gått av och kolven fortsatt vidare uppåt fast då är nog VANOS inte det största problemet.
Problemet med S54 är värre än några VANOS-problem för de leder till motorhaveri.

Silver är ju snyggast! :D

Det har ändrats grejer i motorn hela tiden, oavsett årsmodell. Som det verkar så håller motorer tillverkade efter Dec -01 bättre. Min bil är sen -01.
m5 killer
jag är missnöjd med m5ans bromsar och vikten men jag är nöjd med motorn förutom bensinförb,jag provkörde en c32 det var en grym bil men kändes lite gubbig om man jämför med m3 o 996 .Jag tycer m5 är lite smått gubig också. Har någon bra förslag tiil en likvärdig bil behöver ej vara kombi.
jo
2.105
johann
M3 2001
M3 2005
E46 M3?
Alpina B3 3.3S?

Jens
no
3.595
nofx16
BMWCS[syd]#5120
m5 killer: instämmer med johann, köp E46 M3!
no
3.595
nofx16
BMWCS[syd]#5120
acey: finns ingen E39 M5 touring sa du? Eat this!

Länk

;-))

(ja jag är medveten om att det är ett hemmabygge, men det finns faktiskt en äkta fabriksbyggd E39 M5T också, ägs av en av cheferna för ///M.)

Med vänlig hälsning
//Kalle
______
Länk
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Hehe jo jag känner till den sen innan :) Det finns en ferrari kombi också men dom växer inte på träd :)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.