|
|
|
|---|---|
mikkke |
Nu när det blev snö spann bilen loss lite grann och plötsligt plingar det till. Då lyser det Getribeprogram i displayen. När man lägger i växlarna rycker det till lite grann och dunkar till dovk verkar allt annars att fungera. Vad är detta?? Är det något elektroniskt man kan nollställa eller kan det vara mera allvarligat. Någon som vet???? |
|
Kommer med. upp igen efter om start???(kom ihåg att när du stänger av bilen så kommer med. upp igen på check control displayen, den ska slockna innan du startar om den) Slocknar displayen där det vissar vilket växel läge den är i?? Om den inte vissas efter omstart så är det nog inga alvariga problem...men kolla upp det annars på verkstad, det kan dom se på datorn! MvH Bmw 4-ever |
|
mikkke |
Jag stängde av bilen var inne en liten stund gick sedan ut och startade igen då var problemet fortfarande kvar. Det rycker till när man lägger i D eller R läget Brukar sådanahär problem vára allvarliga eller går det att ordna med BMW datasystem ?? |
|
Det beror på Kan var för lite olja i automaten om den nu har läckt, annars är det nog kulan som finns i automaten, jag tror att du har det i din...kontakta din Bmw verkstad eller nån verkstad som tar hand om Bmw på din ort...Det sist nämda brukar vara billigare... Lycka till mikkke! MvH Bmw 4-ever |
|
|
Trans.prg. eller Getribe prg. som det heter med tyska som valt språk i check controll betyder översatt dir. från instruktionsboken att "Funktionsstörningar i växellådan eller växlings elektroniken föreligger. Växelväljaren kan ändå ställas i samtliga växellägen, men i läge D 4,3,2 eller 1 används end. 4:e eller 5:e växeln". Hade själv detta problem på min 740, men detta försvann vid en uppdatering av mjukvaran i växellåds boxen. Detta kommer oftast när lådan har börjat att få några mil på nacken eller vid låg batterispänning i samband med start. Finns en heldel att läsa om du söker på tidigare inlägg tex. Länk Ser ej var du bor i din profil, så jag kan inte dir. rekomendera dig någon bra verkstad som du kan koppla upp din bil i diagnos på. Där syns tex. om någon givare i vxl.lådan har gett upp eller glappar. Detta kan ju också vara en orsak till felet. Mvh.Patric |
|
|
Du kan ju om inte annat testa med att nolla elektroniken ordentligt genom att lossa -kabeln från batteriet i ca 20 min. Var dock beredd på att den kan gå som en "kratta" de första min. efter start innan den har optimerat motorelektroniken. Mvh.Patric |
|
| Låg spänning på batteriet kan tydligen också orsaka detta felmedelande. | |
mikkke |
Jag har ej den adaptiva lådan så man kan glömma plastkulan. någon som vet vad det kostar att koppla upp bilen mot en dator på bmw mm mm?? Kan man köra som vanligt eller måste man åka till verkstad omedelbart?? |
|
PJ; vet att du uppdaterade din program på växellådan vad kostade detta?? MvH Bmw 4-ever |
|
|
1500:-. Värt var enda krona ! Mvh.Patric |
|
| Haft getriebeprogram ganska många gånger i displayen. Defacto betyder det att lådan låses i 3 .dje växeln på 750. Haft det vid för lite ström på batteri. Efter överupphättning av lådan vid tungtsläp (i drive läget). Även vid Fel på luftflödesmängdmätare som var trasig. Konstigaste var fel när jag stod parkerat med två hjul i ett dike och hade lite bråttom så det blev härdt backat och rakt i drive. Det klonkade till lite och getriebeprogram dök upp. Lådan är i övrigt genomgången, nån sensor bytt och har färsk olja (efter slepdragandet). | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.