AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.002

Slitage av läderklädsel

Gustav2
Hur stort bör slitaget normalt sett vara på en bmw 328 coupé årsmodell 96, 11000 mil med sportstolar?

Var och kollade på en och den var nött och sprucken på sidostöden för ben och rygg, annars var klädseln ok. Skinnklädseln var grå till färgen. Är detta normalt?
st
1.442
styrman1
X5 4.4 -04
320DA -06
530XD -08
Min 525 med skinn hade gått 25000 mil och var lite skavd där man kliver in.
Förarsidan enbart.
Låter inte normalt med sprickor vid bara 11000 mil men han kanske har hoppat in och ut ur bilen som en jojjo?

Automat är bekvämt
Ka
5.697
Kane
Audi A6 Allroad 55 TFSI 340hk
Gustav2: En skinnklädsel i en BMW som gått 11.000 mil brukar vara väldig fräsch. Du bör kolla upp bilens miltal via BMW om den ser ut som du skriver.
Gustav2
Den var inte jättesliten och det var enbart på förarstolen till vänster på skålningen på sidan. För övrigt var klädseln hur fin som helst.
Visa användare
4.705
J.L
BMW M2-24
Efter 11.000 mil skall det knappast synas något nämnvärt slitage på skinnet. Vid drygt 20.000 brukar det kunna se lite slitet ut, men på en riktigt välvåradad bil som har fått skinnet insmort rikigt ofta kan det se bra ut även då. Dock finns det säkert vissa människor som på något sätt hasar sig in i bilen och på det viset skapar mer slitage. Men det är stor risk att den 328:an har gått längre än vad som står på mätaren.
no
3.595
nofx16
BMWCS[syd]#5120
Jag hade DEFINITIVT kollat av mätarställningen med BMW. Att klädseln är SPRUCKEN vid 11.000 mil är absolut inte normalt, såvida inte Jabba The Hut har kört bilen, och som styrman säger, hoppat i och ut som en jojjo.

Med vänlig hälsning
//Kalle
______
Länk
Gustav2
Det såg ut ungefär som den här bilden visar. Det är inte samma bil eller samma färg på skinnet men det såg ut ungefär så här. Som man ser så är lädret lite sprucket på lårstödet till vänster på förarstolen. Är detta normalt slitage eller ska det vara helt felfritt?
Gustav2
Glömde bifoga länken

Länk
no
3.595
nofx16
BMWCS[syd]#5120
Det ser ut som normalt slitage, på gränsen till för starkt slitage. Svårt att säga. När du sa "sprucket" så tänkte jag på att hela lädret var sprucket, så att stoppningen tittade fram (ve och fasa!!!), men nu förstår jag vad du menar.

Oavsett vilket så måste jag råda dig att kolla bilen hos BMW, det kommer du inte ångra. Försök få nuvarande ägaren att betala/betala hälften, då det bör vara i hans intresse att kunna bekräfta bilens mätarställning!

Mvh
Kalle
Visa användare
136
BNTS
i3S -19
Boxster S -08
BMW R1200R -17
Min bil ser likadan ut, och den verkar stämma med milen (15000 nu). Det skiljer en del mellan kossorna, och vilken del av kon man använder när man bygger stolarns. Dessa lackade och präglade skinnbitarna har en förmåga att se lika bra ut när de är nya oberoende av "kvalitet", men slitagemotståndet kan skilja en hel del. Ett olackat läder kan man (jag) bedöma på ett annat sätt.
Se det som att lädret har fått lite patina och smörj in det ofta, särskilt viktigt när topp-lacken är borta.

//Niclas
Visa användare
136
BNTS
i3S -19
Boxster S -08
BMW R1200R -17
Kolla givetvis upp miltalet så gott du kan ändå, men låt inte slitet läder avskräcka. Det kan ju vara som styrman skriver, någon som hoppat i och ur bilen som en jo-jo...

//Niclas
Visa användare
61
jimmy joose
BMW 520d -07
BMW X3 3.0d -07

Min ser också ut typ som bilden visar.
En annan kille jag känner har en 328 e46 2000, även den börjar visa klara tecken på slitage. Inte konstigt igentiligen då man skrapar i varje gång man kliver in och ut ur bilen. Men det ser ju lite tråkigt ut... Nån som vet vad det kostar att fixa till?

/Jimmy
Gustav:Maila mig så kan ja skicka bilder på min 23000mila skinklädsel i min e36:a så får du en uppfattning ungefär hur de bör se ut om allt är OK skick.....Ps:Bilen i fråga är en 325 med vanliga stolar
no
3.595
nofx16
BMWCS[syd]#5120
Jimmy: Läs Robgus skinntvättsguide under Gör det själv/Bilvård! BMW's egna produkter ska tydligen vara bra för att polera upp skinnet. Pröva även "sök inlägg"

Mvh
Kalle
Lasseman3
Sportstolar i kombination med en "välvuxen förare" som i värsta fall gärna har på sig kläder med spännen och dyligt i metall kan lätt göra skador på 11 000 mil (troligen snabbare).

Jag har sett en som fixat sprickor hos skinn/möbelexpert med mkt bra resultat. De rengjorde, slipade och lade slutligen på ett ytskikt i sprickorna mha airbrush. Han betalade ca 5-6 tusen för fram och baksäte.

Mvh /Lasse
Skinnet spricker inte för att man hoppar ut o in snarare tvärtom däremot så spricker det om man inte sköter/smörjer det.
Slitaget är juh beroende av ägarens teknik o vikt...
Tung o gammal person sliter mest om inte en säljare haft bilen....(allt enligt skinn proffs)

välstämd tretummare med F1 ambitioner
Halloj! Har en -97 som gått 11000mil och den är typ lite nött som på bilden men absolut inte trasig! Annars är den som ny.
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Precis som kilen säger så gäller det att man sköter skinnet. Det bildas "sprickor" ganska snabbt om man inte sköter skinnet bra. Dock tar det nog en stund innan det går hål.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.