AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.519

325 mot 320

Sida 2 av 3
okej...men lite mer till tråden...är allt annat än motorn samma på en 320 som en 325?
no
245
nos
540iA Touring -99
Min touring drar ca 1.2 blandad. Det med 17" och hund i bilen.

RWD? Ja tack!

Perkka
LazerEye: Hur mycket ska du ha för din 325-a? Jag e nämligen sugen på en sån..

Mvh Per

If everything seems under control, you`re just not going fast enough!
yttryck
lazereye !
det är ju just det jag gör , nollställer trippmätaren
vid varje tankning. ska tanka idag eller imorgon .så får jag se hur många liter jag få tanka.
sen får jag räkna ut hur mycket den drar enligt formeln antal liter divideratmed antal mil.

till FrIFART: utväxligen är enligt följande på en 320 i 5:an i 90 km/h c:A 2500 varv/min , och då visar
ekonomimätaren runt litern i förbrukning/mil
yttryck
jag återkommer med info på snittförbrukning vid nästa tankning
utväxling på BMW 320 i 5:an i 90 km/h ,c:a 2.500 varv/min
Xt
2.169
Xtracrispy
Bmw 745 Li 03
Vi har haft en bilar med bmw:s 2,0, 2,3 och 2,5 liters motorer, de äldre, kallas väl M20(??) Och för oss drog 2,0:an mindre än de andra två, även 2,3:an drog mindre än 2,5:an, men detta är ju inget vetenskapligt test...noteras är att jag pratar om normalkörning till och från jobbet utan hårda accelerationer etc...
Lazereye:
Nej allt är inte lika.
Fjäderbenen fram är 51mm på 325i och 45mm på 320i.
Kränghämmaren fram är 20mm på 325i och 18,5mm på 320i.
Bakre kränghämmaren är 12mm på 325i och det finns ingen på 320i.

Är lite osäker på bromsarna. Kommer inte ihåg om det är ventilerade framskivor på 320'n eller inte.
Bak är de lika iaf. har jag för mig.

320i före 88 har trummor bak och solida skivor fram, lika som 318i.
Perkka:Vill ha 13000:- för min 325!

ILiveToRide:om inte 320i har nån Bakre kränghämmare,va är dom bra för på 325:an,bara för att kunna köra hårdare..?

vad är skillanden på en 87:a å 88:a i te.x 320i? förutom lysen och lister/kjolar

Kränghämmaren är till för att ge bättre väghållning, som det låter ger den mindre krängning i sidled.
Det är ett torsionstag som är fäst vid vardera hjulet.
Lite kortfattat;)

DEt är mycket lätt att eftermontera kränghämmare på en e30 som inte har det, har för mig att de kostar lite över 1000kr. Rekomenderar då bakre kränghämmaren från 318is och M3 som är 14,5mm.

Under 87(läs till 88:orna) byttes insprutningssystemet(de fick Motronic istället för LE-Jetronic) och det blev katalysator. Effekten ökade från 125hk till 129hk. Men de går inte att märka någon prestanda skillnad. De efter 88 fick lite spetsigare effektkurva.

De fick också skivor bak och eventuellt ventilerade skivor fram. Avgassystemet blev dubbelt. Blev nog annan växelspaksknopp också;)
okej....de är ingen som har en 320 88 lr 89 till salu??
Perkka
LazerEye: 13000kr va int så farligt.. Men jag har ingen 320 till salu, dock en 760/740 GLE med massa utr. Fast jag ska kanske köpa en skotran istället, & behålla Volvon..

Mvh Per

Tony G
hmmm... på min 320-89 är det trummor bak och ventilerade skivor fram! Dock har jag 51 mm ben då man har konidämpare (ställbara fram)runt om! :)
Crap!
Försökte å det bestämdaste hävda att det var trummor bak 320i efter 88 också vid ett tidigare tillfälle. Blev dock övertalad att jag hade helt fel;)

Hade för mig att jag hade trummor bak på min 320ik -88. Men jag hade den så kort tid, i mellan två äldre 320i, att jag trodde jag var senil.

Man lär så länge man lever...

Alla touring har dock skivor bak;)
Perkka
LazerEye: Såg att du bodde i Mariefred, hur långt e d dit från Örnsköldsvik ungefär? Känns som d skulle vara alldeles för långt för att kolla på en bil..

Mvh Per

Perkka:
Jo,de är en bit från dig,Mariefred ligger en bit utanför sthlm...men vill du komma så....
yttryck
Ok nu har jag tankat bilen och fått följande
förbrukning på 320:in: 1,08 l/mil d.vs 46 mil avverkade på 50 liter bensin. med tanke på min körning så är det i mesta laget. nästa tank ska jag köra med blyfot och se hur stor skillnaden är.
/Igor
fattar inte varför bmw har gjort så att 320:in drar mer än vad en 325 gör...
Perkka
LazerEye: Mindre motor= måste varva mer osv.. Större motor: Bl a starkare.. Jadu tyvärr så blir d för långt att fara te dig.. För tänk om man int vill köpa den, när man väl kommit fram? Fast jag vet ju iaf att du ha en 325 te salu, om jag skulle ångra mig..

Mvh Per

okej....men ja funderar på att behålla min 325,har fått lite nya ideér...får se!!
verkar som de inte är ett bra val att byta sig från 325 till 320,rent körmessigt
Perkka
Nej, d e inte alls ett bra val att byta till en 320, rent körmässigt precis som du säger.. Va hade du tänkt dig göra med 325-an då? Trimma lite kanske? Hehe.

Mvh Per

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.