|
|
|
|---|---|
|
Hej Jag kör med ett agg från en saab 900!! alltså ett garret t3!! Men jag får inte upp mer laddtryck är 0.7bar! vet att mitt grenrör inte är det bästa och det läcker nog lite i vacuumslangarna!! Men nu är det så att jag vill upp i typ 0.9bar!! skall jag satsa på att byta turbo!! då jag inte får mer laddtryck!! har ju för mig att man kan få upp typ 0.9bar på gamla saabar!! mvh | |
|
Troligtvis så har du en större cylindervolym än vad den gamla saaben har, en 900 har väl 2.0liters motor? eller kanske ännu mindre. Det maximala laddtrycket varierar beroende på cylindervolym, rådande atmosfäriskt tryck m.m. En fuktig kall dag kan du t.ex. få upp ett högre tryck än vid en torr varm dag, du får framförallt ut mer effekt. Detta beroende på att kall luft innehåller mer syre, även för att vatten innehåller mer syre än luft. å lufteninnehåller mer vatten vid en högre luftfuktighet. Hursomhelst.. Desto större motor, desto mer bensin, desto mer luft, desto mer måste turbon jobba för att få upp samma tryck. En liten turbo kanske kan ladda 1.5bar i en 1.5liters-motor, men bara 0.5 i en 3liters-motor. Du måste alltså ha en större turbo. Sen är det klart att grenrör å slangar etc. måste vara fräscha. Har du ställt wastegaten rätt? E28 M535i TwinTurbo |
|
|
Åh fan!! där lärde man sig något nytt! tackar ja för! Skall byta ut varenda luftslang i motorummet i vinter! Man får väl börja leta efter en lite större snurra då! Nån som har nån till salu för en rimlig summa!! |
|
|
Kan man göra en egen flowprep! Alltså man sätter upp den i svarven!! Eller behöver man byta kompressor hjul! mvh |
|
PETER.O |
Det går att preppa turbon, men det är bäst att låta proffsen göra det ,för man modifierar även kompressor o turbinhjul och då behövs dom balanseras efteråt. En sak man kan göra, är att låta avgaserna från W-gaten mynna ut i ett eget avgasrör, som det är nu så mynnar dom ju ut precis efter turbinen, i 90 grader iförhållande till turbin utblåset dessutom. En sådan modifiering resulterar i minskat avgasmottryck vilket ger mer effekt. Motorns pumparbete minskar + man får en bättre renspolning. Mvh Peter |
|
Har funderat på att kanske till nästa vinter eller så meck i turbo i 323:an...låter som om "många" har gjort det på sina E30...vilket kanske betyder att det inte är överdrivet omöjligt att göra det...men undrar vad som behövs modifieras i motorn...mer än grenrör o så?? BMW-There ain't no substitute... |
|
|
Vad du ska göra i motorn beror ju på hur mycket du skall ladda mm!! mvh |
|
|
Jag laddade 1.5 med min 9000t orginal aggregat. Så nog ska du kunna komma upp i mer tycket jag. RWD? Ja tack! |
|
| nos: Jag håller med dig det borde fan kunna ladda lite mer!! Provade att plugga slangen till wastegaten och då skall väll laddtrycket skena men det låg kvar på samma tryck!! Måste tillägga att bilen dumpar som evo6a fast inte högt då!! | |
|
Hej! Finns lite funderingar om Garrett T3 i följande tråd: Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.