|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Tänkte kasta ut en brandfackla... Tror att sedanen är på väg att dö ut - även hos BMW. Det är ingen slump att det blir allt färre sedaner på bilsalongerna. På sikt kommer vi bilköpare att kräva bilar som är mer anpassade till livsstil och livssituation. Mindre bemedlade människor vill ha flexibilar som med några handgrepp byggs om från coupé till SUV till pick-up. Bättre bemedlade människor har olika bilar för olika behov; en för sportaktiviteter, en för att köra ut till landet, en för att storhandla, en för att glida, en för att race:a etc. Ingenstans passar sedanen in. Den är en utdöende dinosaurie som funkade förr när kraven på flexibilitet och livsstilsspegling var låga. Att BMW presenterar en X3 och en 1-serie cabriolet är bara början mina vänner. Förvänta er inte att 5-serien som ersätter den som presenteras nästa år innehåller någon sedan-modell. | |
| Jag kan slå vad om att det kommer en sedan i E60. | |
| Hmm. Tror till viss del att du har rätt. Frågan är då vad BMW ska med sin nuvarande image till (exklusiva körbilar). Kommer troligen att bli ett problem för dom. För mig är det inget problem. kan mycket väl tänka mig att köra toyota till vardags bara jag får ha min 02:a kvar när det vankas banmöte. | |
|
Rätt. 3-serien ersätts av helikopter för riktigt korta transporter (ex vis till och från golfbanan) och 7-serien ersätts av ett 6-sitsigt sportflygplan för "livsstilskorrekta" längre semesterresor, SAS Eurobonus? drop dead!. Flygcertifikat kommer att säljas som extra utrustning. -DIESELN SKALL MAN HA PÅ SJÖN- Stefan |
|
|
tor inte att sedanen (eller som det egentligen ska heta : Berlinan) försvinner. Jag skulle aldrig köpa en kombi. Känns lite som om man är i en likvagn. En coupe, visst men har man familj så blir det bökigt. Och varför skulle jag köra en SUV. Det är inget sportigt om SUV trots namnet. Bara stort och klumpigt i citytrafiken. SÅ jag tror at berlinan kommer fortsätta att stå för merparten av sålda bilar många många år framåt. |
|
|
Jag vet inte men det som passar allra bäst på dom flesta människorna är.... Sedanen :) Varför skulle det behovet ändras så radikalt, hajar inte? Säger inte att du har fel men undrar bara vad som får dig att tro att behovet skulle minska sååå mycket att den inte skulle finnas om några år. Mvh Anders S. |
|
|
Jag tycker nog egentligen en kombi passar de flesta bättre (om man ju kan tycka ngt om vad som passar andra) den har inga nackdelar framför sedanen förutom en marginell viktökning samt lite sämre stöldskydd av baggage. Däremot är den betydligt mer flexibel än en sedan. Detta gäller naturligtvis bara praktiska aspekter och inte utseende, typ. |
|
|
Johann, och faktiskt lite dyrare... :) Mvh Anders S. |
|
| Och i vissa fall med sämre bakvagn.... | |
|
:) just det... Mvh Anders S. |
|
|
Klart att bilar kommer att utvecklas i takt med att vi konsumenter ställer högre och större krav. Ett exempel på detta är självklart SUV-vagnarna som blir mer och mer populära. Givetvis är det svårt att sia om var bildesignen är på väg. Förhoppningsvis kommer man kunna ha mer inflytande på sin egen bil i framtiden, tänk er att kunna påverka mer än exempelvis bara färg och fälgar, motorval osv.. Riktigt skräddarsytt, förhoppningsvis. |
|
|
Jeg er temmelig sikker på at det vil komme en modreaktion på stationcar (kombi)/SUV "hysteriet". Når alle kører en sølvfarvet kombi/SUV bliver det "sexy" at køre en rød sedan/coupe ;-) V-Max |
|
|
Trenden med SUV kommer som alla andra trender från USA. Samtliga biltillverkare kan just nu ta ut bra vinstmarginaler på SUV:arna vilket gör att alla hakar på tåget trots att det strider mot märkets image med ett höghus. Där kostar soppan just nu ca 1/4 av priset i Europa. En motreaktion kommer med stor sannolikhet om/när soppapriset där stiger kraftigt, orsaken till prishöjningen kan vara världspolitisk oro eller en rent nationell förändring i miljöpolitiken. Då går trenden tillbaka mot bränslesnåla mindre bilar som då förmodligen kommer erbjuda samma säkerhet och trygghetskänsla för Mrs. Smith när hon åker till sin mall. Man skall komma ihåg att i USA existerar knappt en miljöpolitik idag medan de europeiska länderna har kommit väldigt långt när det gäller att använda skatter som styrmedel (ok, finansiera den s.k. välfärden då!). Bara det faktum att 99% av Sveriges SUV:ar rullar på Hamngatan i 08 och Avenyn i GBG gör hela den här trenden riktigt patetisk. Vill du se riktigt bra i köerna? Köp då en Volvo FH12. Käkar SUV:ar till frukost...Lastbilsregget för du på köpet! -DIESELN SKALL MAN HA PÅ SJÖN- Stefan |
|
| StefanP: Du har inte rätt om USAs miljöpolitik. Dem ligger faktiskt en hästläng förre Europa. I synnerhet Kaliformien. Dem var först i världen om att tvinga fram katalysator och dessutom har dem infört en slutgräns för försäljning av bilar med bränsle som bensin...jag tror faktiskt att iniciellt sas det väl att det skulle vara 1 Jan2003 men det verkar inte troligt... | |
|
Z3c 4 ever!, visst ligger USA för på miljöområdet speciellt vad gäller Californien. Dock är bränslepriserna så låga att det inte är kostsamt för bilköparna att välja en SUV istället för en "vanlig" bil. Att få fler att inte välja SUV försvåras väl också av att snittamerikanen har 70% mer köpkraft än snitt svensken. /Simon |
|
|
Z3c 4 ever;....Californien er ikke "hele" USA og det StefanP pointerer er korrekt...USA har ikke en reel miljøpolitik i relation til Europa. De vil f.eks ikke deltage i FN´s ulige miljøprogrammer. Europas problem er en mangel på konsensus i relation til miljøpolitik (...og meget andet !). ...og "by the way"...Hvorfor sælges f.eks ikke VW Lupo 3L i USA.....eller BMW 318i/318d/320d ? V-max |
|
|
z3c 4 ever: Ok, du har rätt att Kalifornien har varit en föregångare även jämfört med Europa när det gäller katalysatorkravet. Men vad jag avsåg var HELA USA och då finns ingen seriös miljöpolitik. Det senaste exemplet som visar detta är USA´s brott av Kyoto-avtalet. I Europa finns i vart fall miljön på den dagliga politiska agendan och det är ett steg i rätt riktning även om de konkreta handlingarna och förslagen är lite tama än. -DIESELN SKALL MAN HA PÅ SJÖN- Stefan |
|
|
bmwE9: Lupo är väl ingen bil. det förvånar mig att det säljs över huvud taget i Sverige. Fast om jag ska vara ärligt så har jag aldrig sett fanskapet körande på gatan så jag antar att svenskar har vet nog att inte köra tysk sopkorg på hjul... Angåenede BMW 318/320: det är inte med miljö att göra. Det är en prestige fråga. Man vil inte devalvera innebörden in BMW begreppet. |
|
|
Visst överlever sedanen! Titta på mellanklassen, alla tillverkare ska ha minst en "premiumsedan" på programmet - man gör baksätet mindre, sätter kromringar runt mätarna och höjer priset med 50.000, då blir det "premium". Förebilden är naturligtvis BMW E46 som säljer i kopiösa mängder trots ett relativt högt pris. Man säljer till barnlösa singlar eller par som betalar för status, kvalitet och körglädje. Glöm inte att Sverige är extremt i ett avseende, nämligen att kombibilar är mycket vanligare här än på de stora marknaderna ute i Europa. Däremot är den stora sedanen för familjen (utan exklusivt varumärke) död. När jag växte upp åkte barnfamiljerna Volvo 244, Saab 99, Opel Rekord och Ford Granada. I dag finns ett enormt utbud av bilar i alla slags klasser, utom "vanliga" sedaner. I dag säljs det långt fler MB E-klass och BMW 5-serie än Opel Omega och Toyota Camry i Europa. Mitt tips är att sedanen kommer att frodas som "nischbil" för den som prioriterar komfortabla långresor men inte behöver ha med fem barn. En stor sedan kommer alltid att vara överlägsen i att förflytta välbärgade tyska farbröder och tanter snabbt på Autobahn. Och den marknaden försvinner inte än på ett tag. My Bimmer is my mistress |
|
|
MdCruiser: E60 kommer som Sedan och Touring, det är jag 1000000% säker på. PÅ sikt kommer säkerligen en uppdaterad X5 också, men att sedanmodellen är på väg ut tror jag inte på, inte de närmsta 20 åren iallafall. Kanske ett dåligt exempel men varför tror du att SAAB valde att skippa halvkombikarossen till fördel för en sedan när de släppte nya 9-3? Är jag för övrigt den ende som tycker att Touring-modellerna alltid är snyggare än motsvarande sedan? Med vänlig hälsning //Kalle ______ Länk |
|
| "Titta på mellanklassen, alla tillverkare ska ha minst en "premiumsedan" på programmet - man gör baksätet mindre, sätter kromringar runt mätarna och höjer priset med 50.000, då blir det ´premium´." Stilig definition. Glöm inte den raffinerade mugghållaren bara. Idag är det ingen uppoffring att köpa en kombi, eller touring på BMW-språk. Det högre inköpspriset betalar sig vid försäljning, se på BMW och Volvo till exempel. Sedanmodellen lever kvar som statusmodell. De som säljer stora volymer av sedaner är premiumtillverkare. i övrigt verkar mer praktiska karossmodeller locka köparna. På sikt tror även jag att sedanmodellen kommer försvinna till förmån för mer flexibla bilar. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.