|
|
|
|---|---|
|
Hej. Jag blev aningen förvånad när jag mätte på matningen till svankstödskompressorn i förarstolens ryggstöd (525i -95). Den verkar få 230V?!?!?! Kan det stämma, eller? Är det någon som har grejat med svankstödet? Min kompressor är stendöd men matningen verkar som sagt fungera (om den nu ska ha 230 V DC). Får väl byta kompressorn i så fall... Micke | |
| 230V DC???? Är du säker? | |
|
Ja. Visst låter det som en rolig historia? Micke |
|
sebbe_bmw |
Va? Kan detta verkligen stämma? Det verkar iaf helt orimligt men ja har man en trafo så är det ju möjligt men... Sebbe |
|
Men vad skulle det vara bra för? Om BMW vill ha en 12 V kompressor så får de ju det, så varför skulle de gå omvägen över en transformator? Jag blir inte klok på detta... Micke |
|
| Om det skulle gå via en transformator skulle man ha AC ut från den. Förstår inte riktigt vitsen med att först omvandla från DC till AC, transformera upp spänningen för att sedan likrikta den igen. Men det finns säkert nån vettig förklaring, skall söka information om detta. Skulle vara kul att veta varför! | |
|
Skulle som sagt vara jättekul! Jag börjar nästan oroa mig för min mentala hälsa... Micke |
|
|
Enligt vad jag hittar så drivs den motorn/kompressorn med 12V. Via säkring F16. Verkar väldigt mystiskt att du har 230V där. Kolla länken: Länk |
|
Deliq |
>s25519 Vad har du mätt med för att komma fram till den spänningen ?? M V H // Deliq ______________________________ Nu med bilder: Länk Länk *** Var glad så länge du lever - sen är det försent *** |
|
>SComfort Mystiskt var ordet, sa Bill till Bull. >Deliq Måttband...;) Micke |
|
Deliq |
>s25519 Tänkte att om du har en digital multimeter som ändrar mätområde automatiskt så kan den ha visat 230mV om t.ex. säkringen har gått. Kan vara lätt att få konstiga mätvärden med högimpediva mätinstrument och "flytande" mätpunkter... M V H // Deliq ______________________________ Nu med bilder: Länk Länk *** Var glad så länge du lever - sen är det försent *** |
|
>Deliq Bra synpunkt. Jag får kolla igen. Micke |
|
| 230 volt är inte så mycket. Jag har kopplat 10 000 volt till stolsvärmen i läge 3. Om bilen blir stulen nu under vintern så kommer förövaren att kolgrillas när han fryser lite av den kalla skinnklädseln. Gäller bara att påminna folk som lånar bilen. ;-) | |
|
10000 volt var inte mycket, kolla på gnistorna i ett mörkt rum när du drar av dig en syntetisk tröja, här pratar vi om några hundra tusen och uppåt. Vaddå känns inte, det handlar om ström också, eller brist på. Skämt åsido, det är möjligt att få mätfel när motorn i kompressorn snurrar. Gniststörningar från motorns kollektor kan göra att instrumentet får frispelet. Det kan visa 10V eller 1000V. Med stoppad motor skall du ha runt 12V DC, allt annat är mätfel. Spotta på fingret och känn... Trafo osv är inget som funkar på bilens likström så det kan vi glömma. FP |
|
|
Mätte om igårkväll. Fortfarande 230 V DC. Mätte direkt på batteriet. Oxå 230 V DC. Då lackade jag liksom ur... Kastade Digital Multimeter i skrotbingen! Tack till alla för konstruktiva råd och tips. Micke |
|
|
>>s25519 Den multimetern passar nog bäst där. :) 230V från batteriet är nog inte med sanningen överenstämmande, som dom brukar säga. Det skulle vara svårt att få lampor m.m. att hålla då. Låt oss höra hur det går med framtida mätningar. |
|
|
>>SComfort Will do. Micke |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.