AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
3.069

m3 på vintern?

Sida 2 av 3
Kondensorn till AC:n som sitter framför kylaren är i aluminium blandat med metall gavlar mycket ohälsosamt med salt där. varför tror du AC:n brukar lägga av efter oftast mindre än tio år?Jo för att kondensorn ärjar sönder så gasen läcker ut.
Ja
760
JanF
530i-93
Precis, saltet är upphovet i majoriteten av alla fall då ACn ger upp, ajöss med kondesorn. Kylaren är lite tjockare material och hänger med ett tag till men tar stryk.

Kolla hur aluminiumdetaljer som sitter under huven ser ut efter ett tag när saltet blåst in, än värre under bilen. Delarna under huven är ju inte skyddade/lackade.

Aldrig hör talas om att bromsarna kärvar fast heller. Varför får folk anmärkningar på bromsarna på besiktningen, samma sak här i 5 % av fallen för de är utslitna, i 95% pga av att bromverkan är dålig/ojämn pga att salt får ok/belägg att kärva ihop.

Saltet hjälper dubbarna att att lösa upp asfalten så du får upp den härliga svarta geggan på bilen. Visst skyddar vax men nog mår lacken bättre utan denna frätande smet.

jo
2.105
johann
M3 2001
M3 2005
Kondensor köper jag men det är ju knappast ngn skillnad på M3 eller andra bilar i ngt av de fall du nämnt och att kylaren skulle ta stryk av salt har jg aldrig hört talas om.

Att oken kärvar beror på att de missköts och aldrig görs ren.

Tvättar man bilen frekvent så är det inga problem med svarta tjärfläckar. Då är det mkt värre med all sand (eller grus) som ligger kvar långt in på hösten och jag har inte hört talas om ngn som inte kör på sommaren för den sakens skull. ;)

Jag har heller aldrig haft ngt problem med att aluminiumdetaljer under huven skulle ta stryk det händer möjligen om alrig mototvättar men då tar det ju stryk ändå.

Och ärligt talat, o en ny bil inte pallar det hur paller era gamla vinterbilar det? De måste ju vara ännu känsligare.

Och på viket sätt är en M3 känsligare än en 316i?
Skulle ni ställa av den också?

jo
2.105
johann
M3 2001
M3 2005
Glömde tala om att oken kommer att kärva mer eller utan salt om de inte görs ren

Och hur var det med skivorna?
VIP
Salt förstör bilarna punkt slut!

Kör en ny bil över vintern och se hur den ser ut till våren när det blivit torrt på vägarna och du ska vaxa den.

Hela motorhuven är blästrad, fanskapet till salt sätter sig som tuggummi under hela bilen i dom minst omöjliga ställena.

En saltkörd bil är dömd och ska värderas därefter för den kan aldrig bli som en som inte kört i salt.

Jag berömmer er som ställer in era pärlor på vintern, ni gör rätt och det ska man visa respekt för.

Jag har bott i Norrbotten många år så jag vet hur det här jävla saltet förstör bilarna oavsett hur mycket man tror sig tvätta den för hand.
jo
2.105
johann
M3 2001
M3 2005
Säg efter mig: Det är bara en bil!

Salt som blästrar?
Har du sett hur det ser ut när man saltar?

Är det ngt som blästrar så är det gruset och det ligger som bekant kvar länge efter vintern.

Snart säger ni väl att man inte skall tvätta bilen med högtryck också...

Det är bara en bil!
Ja
760
JanF
530i-93
Nu missförstod du mig helt och hållet, har aldrig sagt att en M3 skulle stå emot vintern mindre bra än någon annan bil, jag tror det motsatta, att den nog är bättre än det flesta billigare bilar.

Vad jag menar är att det slår hårt mot plånboken att köpa en ny bil för mer än en halv miljon och efter några vintrar sälja den för en bråkdel av vad man gav.

Mina vinterbilar klarar vintern MYCKET sämre så klart, man får hanka sig fram utan ABS osv.

Men min vinterbil kan aldrig minska i värde mer än 500 kr/år. Då jag köpte den för 1500 kr och den redan rullat tre vintrar. Har man råd så visst är det skönt att åka nytt i vinter och salt. Men att ta några hundra tusen i värdeminskning på de först åren har jag inte resurser till..

Säger bara: Tur att några har råd med nya bilar, annars skulle vi andra inte få några begagnade.
VIP
johann:

Du kanske inte vet, men salt fräter....

Varför försvarar du köra på saltvägar och fördömer folk som ställer in bilarna?

Om det är någon som borde skämmas så är det väl du i så fall.

Lacken blir blästrad på vintern för dom blandar saltet med finkornigt grus som dom slänger ut på vägarna, detta grus blästrar lacken, i sin tur får saltet grepp på stenskottsskadorna och fräter upp grundlacken och sen ser det ut som det brukar, bubbel, bubbel....

För att inte tala om fälgarna om man nu kör fina alu. fälgar på vintern med salt, bubbel, bubbel där också fast man högtryckstvättar fälgarna 3ggr i veckan.
jo
2.105
johann
M3 2001
M3 2005
VIP,

Salt fräter inte, möjligen påskyndar det korrosion genom det smälter is och snö till vatten så att järn kan oxidera för det gör det inte i en torr miljö.

Jag fördömer inte de som ställer in bilarna, däremot de som kommer med en massa falska påståenden.

Grundlacken fräter upp...
Saltet är blandat med grus...

Ge dig nu tills du har ngt sant att komma med.

Saltet läger sig däremot som en matt hinna på lacken och man tvättar bilen sällan så kan den hinnan vara svår att ta bort.

Visste att det där med alu-fälgar skulle komma, tröttsamt. De är ytbehandlade och om det sköts så tål det vintern ypperligt.

Och du, moderna bilar har galvaniserad plåt så även om det skulle vara hål genom grundlacken så skall det mkt till för att det skall rosta.

Du verkar inte inse att det är skillnad på en modern bil och en bil från 70-talet.

Är det nån som skall skämmas är det du som sprider massa desinformation.

jo
2.105
johann
M3 2001
M3 2005
JanF,

Hur mkt tror det skiljer i pris på en E46 M3 som körts på vintern och en som bara körts på sommaren om tre år?

Båda har körts lika långt och är i liknande skick osv.

VIP: Kom med sakliga inlägg istället för personangrepp. Det förlorar du bara på...

Förutsätter att Du har kapacitet för det.
jo
2.105
johann
M3 2001
M3 2005
VIP har du inte stavat fel till ditt användarnamn?
Håller med Johann! Tvättas bilen då och då under vintern så är det inga problem. Att fronten blir blästrad beror på att avståndet till framförvarande bil är för kort.

En M3 är ingen känslig supersportbil som inte tål normalt bruk. En M3 klarar vintern lika bra som vilken treseriebil som helst. Jag respekterar alla som ställer sina bilar i garage under vintern. Jag har själv en Alfa cabbe som står i garage under vintern. Men jag köper inte snacket om att efter en vinter blir aldrig bilen vad den en gång varit och dyligt trams.

VIP: Onödigt påhopp på Johann. Han är en av de personer här på forumet som alltid är konsekvent och saklig i sina inlägg (även fast vi inte alltid är överens om allt :-)).

jo
2.105
johann
M3 2001
M3 2005
Tänkte slå hål på lite myter, först den om att saltet skulle orsaka asfaltsfläckarna:

Man bör också tänka på att vanligt blidväder efter ett snöfall ger upphov till samma slaskiga modd. Saltet beskylls ofta för det som framförallt dubbdäcken bidrar med. Utan dubbdäcken skulle väsentligt mycket mindre asfalt och grus slitas loss från vägbanan och modden skulle förbli vit eller genomskinlig och bilarna inte så smutsiga. I länder där dubbdäck är förbjudna är motståndet mot salt inte lika markerat som i Sverige. Det är lättare att acceptera salt när modden inte är svart och smutsig.

Fakta:
Modden består av 46 % asfaltrester och andra petroleumprodukter, 40 % grus och sand och 7 % gummirester. Endast 2 % är salt och resten utgörs av fukt.

Så utan salt skulle fler behöva köra med dubbdäck och det skulle bli ännu mer asfalstfläckar.

Sen den om grus i saltet;

Vägsalt innehåller minst 98 % ren natriumklorid, NaCl. De resterande två procenten är till största delen fukt och gips, CaSO4. I saltet finns också mindre än en hundradels procent av natriumferrocyanid (Na4Fe(CN)6 x 3H2O).

Var finns gruset VIP?

Ang. vinterkörning:

enda som är trist är att motorn blir skitig (där man inte kommer åt) och på en pärla som M3 motor är det synd när det inte var ett dammkorn innan :(

Såg även att fälgarna blir lite mattare :(

En M3 E46 på somamren och en B3 3.3 Allrad Touring på vintern tack!
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
Saltet på vägarna är det som orsakar de flesta Ac-haverier pga det tunna aluminium som kondensorn är tillverkad av. Saltet fastnar i kylcellerna och blir kvar där, och det blir en korrision som efter ca 5-6 år gör att det är dags att byta pga läckage.Orsak nr två är också vinterrelaterad, många undvikar att starta Ac under vintern vilket gör att den grafittätning som sitter i kompressorn torkar pga oljebrist som den inte får om kompressorn inte snurrar ibland. Men detta är generellt och inte riktat till något speciellt bilmärke utan lika för alla.
Sedan finns det statestik hur många miljoner i reperationer främst då rostrelaterade som det kostar bilägarna varje är som beroer på saltet. Visst de flesta nya bilar har ett bra rostskydd sedan slutet på 80 talet. Men BMW vette sjutton om det är så värst med rostskydd, E39 rostar och flera är åtgärdade på garantin vilket inte borjar för ett fullgott och kvalivatit rostskydd.När tom pedantskötta E39-98 bilar får rostskador redan efter 2 års körning i Sverige så är det rent ynkligt.Min bil var inte vinterkört de första 4 åren innan jag köpte den, och det märktes självklart på skicket också.Framförallt undertill.Har nu kört 2 vintrar sparsamt med det syns en rejäl skillnad.
Jag gjorde insp 1 i helgen och hade bilen på verkstan upplyft, och den var vitmjölkig av torkat salt på undersidan, trots väldigt sparsamt användande hittills i vinter. Fick byta aluminiumtätningarna till bakaxelpluggarna då de i stort sett var bortfrätta, koppar monterades.Jag har också klarat mig från standardfelet med felande ABS sensorer hittills och det relaterar jag till de första årens icke vinterkörning.
Att inte köra en M3 på vintern, går väl lika bra som vilken bil som helst, men visst sliter vinterväglaget på både lack och chassiedetaljer.Det kommar man ju aldrig ifrån tyvärr.

MVH
Hasso
Länk

jo
2.105
johann
M3 2001
M3 2005
> Att inte köra en M3 på vintern, går väl lika bra som vilken bil som helst, men visst sliter vinterväglaget på både lack och chassiedetaljer.Det kommar man ju aldrig ifrån tyvärr.

Jo men det är absolut inte bara saltet som är boven, grus och dubbdäck gör mer skada.

Saltet, eller rättare sagt rosten på vintrarna kostar bilanvändarna ca 2600 SEK/år, försumbart i sammanhanget kostnader för en M-bil.
jo
2.105
johann
M3 2001
M3 2005
Kostnaden för rost är naturligtvis per bil.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
johann: I vinterväglaget syftar jag inte enbart på saltet, blästring av fronten med sand o grus och dubbsörja är ju illa det med.Att åka bakom en långtradare på slaskig vinterväg är nästan som ett blästeraggregat. Ser man ju på framrutan om inte annat.

MVH
Hasso
Länk

Ja
760
JanF
530i-93
Många olika uppfattningar här.

Att salt påskyndar korrosion är väl ingent nytt genom både att dra till sig fukt och genom te.x påskynda galvanisk korrosion. Detta gäller ju oskyddade metaller.

En bra skyddad yta står ju emot salt utan problem. Vår båt som nu är 29 år har tillbringat hela sin tid i saltvatten. Genom bra materialval och skydd så finns nästan ingen påverkan alls på metalldelarna. Trots 29 år i SALTVATTEN.

Frågan är väl mer om dagens bilar är så bra skyddade eller ej. Hur man gör rent tekniskt har ju varit välkänt i evigheter, det gäller ju bara att göra det. Vore ju inte dumt att ha en bil som är opåverkad efter 29 år i saltslask.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.