AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
3.068

m3 på vintern?

Sida 1 av 3
Ska inomkort införskaffa en m3(e46)nu undrar jag om det finns några på forumet som har erfarenhet av m3 på vinter underlag.Har tänkt att införskaffa dubbfria vinterdäck dock 17tum..
Visa användare
817
BMWCoupe
525iM Touring 2003
Finns blandade åsikter om att köra m3'an på vintern, själv har jag den i garaget nu o plockar fram den till våren (om jag ej får abstinens o tar fram den en solig, torr, saltfri vinterdag :)

*Best Man Wins*
Håller med "BMWCoupe" om att man ska ställa undan sin m3 på vintern,men de e ju upp till var å en...känns lite onödigt att slita ut den i kyla å salt,men igentligen så passar den lika bra som nån annan bil på vintern,bara att de är en vana för många att ställa undan den när kylan kommer....
ki
437
kingen
325i-93
100 % M3 optik
De e trams o ställa av dom på vintern ju de e bara att tvätta o hålla den ran o ha den i värme garage .men så bor man ju i skåne oxo o där e ju ingen vinte ju ;)

m3
972
m3efl
Murcielago -03
F430 spider -06
M5 -05
Tvätta hjälper inte saltet även om det hjälper så slits lacken mer o mer för varje tvätt man gör o det blir många tvättar under en vinter...

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Min M3 DAYTONA Länk
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Min M3 MUGGELOROT Länk
Liten_men_snabb
m3efl: var säljer du inte båda dina M3:or o köper en nyare?? Bara nyfiken...kan ej förstå vitsen me två likadana bilar..men fina va dom!
Jag körde min förra vintern men kan säga att de var den sämsta vinterbil jag kört helt livsfarlig med så stark motor man måste va otroligt känslig på gasen:)för man vill ju inte buckla den.Men att ha en så dyr bil utan att använda den har jag ej förstått vitsen med klart att man måste sköta den mycke nogrannare på vintern men jag förstår inte varför inte ni skulle kunna köra era bilar på vintern dom lär ju ändå inte ha varit avställda dom första vintrarna.Framförallt att köpa en E46 M3 o ställa av den till vintern o inse när man plockat ut den till våren att man losat åtskilliga tiotusen utan av att ha glädje av den hade inte jag tyckt va kul använd grejerna men sköt om dem.
ki
437
kingen
325i-93
100 % M3 optik
De enda jag kan förstå att ställa av e cabbarna!!!
Här i skåne e de ju ingen vinter!! :)
Max 1-2 veckor

An
8
Anna P
M5-05 e60
M5-01 e39
Har en M5-91 som vinterbil i ett snöigt
Norrland, kan inte ha bättre bil.
Visa användare
1.523
b97_knl
F30 318dA SportLine - 12
F11 520dXA Touring - 14
Yamaha XJ6 Diversion F - 12
Istämmer med Anna. Har m5-92 nu. Den är väldigt lugn på vägen om man är lugn med gasen. Körde en m3-98 förra vintern med den där skräp lådan (SMG). Mindre kul.
Micke

Micke K.
Ko
310
Kontant
525i -91
M3 -97 Limo
Kör min även på vintern med bra vinterdäck, tycker den går stadigt men man kan inte utnyttja alla HK. Bor i norr så vi har rejäla vinterförhållanden nästan hela vintern. Avställa eller inte är väl upp till bilägaren !?

---------BMW ///M3----------
Visa användare
4.704
J.L
BMW M2-24
Själva vinterkörning är väl knappast problemet, det är det förbannade saltet så får många att ställa sina bilar. Hade jag bott i norrland hade jag inte tvekat att använda en M3 eller M5 på vintern.
Jag är i valet och kvalet hur jag ska göra. Det är alltid kul att kunna ta en runda om det är torrt och fint. Har inte lärt mig hur vädret är i Skåne än men det är +8 här nu och väl antagligen snö i Tjockhult.

Har inte bestämt mig ännu hur jag ska göra, det kanske blir lite stillastående i Januari, antagligen inte värt att ställa av för att tjäna lite på försäkringen för det.

Ställde in min gamla cag under vintern men det var ju självklart. Ska inte sätta några vinterdäck på denna bil iallafall.
Tr
2.101
Tretretti
BMW 535i 2011 M-sport
Har inga m3-erfarenheter men 330 Ci är en underbar vinterbil mycket tack vare all elektronik. Utan den hade bilen varit i det närmaste okörbar i snömodden. Jag vet inte exajt vilka system som finns i en M3 E46, men jag antar att ungefär detsamma gäller.

Dock finns det folk i grannskapet som kör M3 även nu på vintern och det verkar gå bra.

Mycket handlar om inställningen till bilen. Min bil är ett bruksfordon (och nöjesmaskin!) och jag har inte motivationen att hålla den i utställningsskick. Ibland önskar jag att jag vore lika energisk som de riktiga pedanterna, men det funkar inte. Så tänk efter - vad är syftet med ditt M3-ägande?

My Bimmer is my mistress
Ja
760
JanF
530i-93
Bra svar Tretretti

Har testat min TT i vinterföre. Med bra däck, antispinn, stabilitetskontroll, ABS, manuell låda osv är den en suverän vinterbil trots upp mot 400 Hk på bakhjulen. Kan inte tänka mig att M3an skulle vara sämre på vintern.

Att TTn står i ide i varmgarage har inte att göra med det vita som finns på marken vid namn snö. utan beror på det vita på marken vid namn SALT.
ga
408
gasa
M3 E30
M3 E46
325d E91
Antispinn och andra hängslen kan underlätta i viss mån (diffbroms är dock roligare).

Den otroligt fina balansen i bilen gör M3:an mycket lättkörd i vinterväglag, betydligt snällare än en vanlig E30. Jag pratade men en som haft en M5E34 och upplevt samma fenomen där jämfört med vanliga E34:an.

Saltet är dock det trista som gör det mindre roligt att bruka bilen på vintern.
jo
2.105
johann
M3 2001
M3 2005
Med bra vinterdäck så är det lungt, den har ju dessutom både DSC OCH diffbroms. Vill man så är det bara att koppla ur DSC:n.

Saltet behöver man inte oroa sig för på en modern bil, bara att tvätta den lite då och då.

Det som kan vara problematiskt är främre sidorutorna då det är riktigt kallt. De skall ju normal gå ner en liten bit när man öppnar och stänger dörren, är det riktigt kallt så kan de frysa fast och skapa lite problem.

jo
2.105
johann
M3 2001
M3 2005
Tänkte bara tilläga en sak, att köra på vintern med sommardäcken på M3:an är helt livsfarligt finns ingen som helst friktion och då hjälper vare sig DSC eller diffbroms.

ki
437
kingen
325i-93
100 % M3 optik
ja o de e inte tillåtet iheller !!!!!

Ja
760
JanF
530i-93
Önskar det vore så.....

"Saltet behöver man inte oroa sig för på en modern bil, bara att tvätta den lite då och då."

Har inte sett några bilar med 100% rostbeständigehet ännu, även om en del är bättre.

Nu pratar jag om karossen bara, vad saltet gör på bromsok, skivor, kylare, kondensor, lack, aluminiumdetaljer, ledningar osv ska man bara inte prata om. Men det är klart, köper man ny bil och säljer efter 2-3 år så är det väl lungt. Men för oss andra så kommer rosten förr eller senare.
jo
2.105
johann
M3 2001
M3 2005
Vad gör saltet med bromsoken som skulle var skadligt?

För att inte tala om skivorna...

Aluminiumdetaljer? Anatar att du menar i hjulupphängningen och dessa är rostskyddsbehandlade som allt annat under bilen.

Och du kan väl verkligen inte mena att inte lacken tål lite saltstänk? Möjligen om man aldrig vaxar eller behandlar den men då förstörs den ändå.

På vilket sätt skulle kylaren ta stryk?

Vad är en kondensor?

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.