|
|
|
|---|---|
Moffen |
vet att 90:an har 170 hk och 91- 192 hk. Är skillnaden stor eller går det lika bra med en 170 hästare, |
|
Köp -91 med 24v,mitt definitiva tips iaf. Mvh Janne |
|
|
motorn håller bra mkt bättre än 12v och har en mkt finare gång.. min rekommendation är första årsmodellen av 24v. /mvh jocke |
|
|
Det enda som jag har hört krångla på -91 (Första 24-ventilaren) är att tändspolarna pajar, det sitter ju 6 st på dem=DYRT! Men annars går de ju fint. De blev dock lite bättre när VANOS kom -93. Men att 24v skulle vara hållbarare än 12v håller jag inte med om. Servar man 12v som man ska så håller de lääääänge. Fördelen med 24v är ju bl.a. att man slipper byta kamrem och justera ventiler. Finare gång på 24v, nja, den låter lite "ättrigare" än 12v, men 12v låter råare, brummar mera. 24v går dock lite bättre, bättre bottendrag och bättre drag på höga varv. De drar dock lite mycket bränsle. Länk |
|
cr |
Köp 24v!!!!! Det är en mycket nyare motorkonstruktion än 12v, drar mindre bränsle samt går mycket bättre. Min erfarenhet är också den att 24v är mer hållbar än 12v MVH Calle |
| Jag håller med tidigare talare. Satsa på en 24V. Sällan att man hör att de skulle vara problem med de bilarna. Mycket bättre med kamkedja och hydraliska lyftare, dessutom går en 24V ganska bra. | |
|
Har för mig att den gamla 12-ventil motorns topplock är en känslig punkt. Många spruckna och skeva toppar. Köp 24v, om inte prisskillnaden är för stor. //Marin |
|
|
24V är hållbarare på det faktum att de är mera "underhållsfria." 12V kräver mera service och underhåll. Annars är det varken eller... 24V drar INTE mindre bränsle än 12V, de drar antingen lika mycket eller så drar 24V mera, de erfarenheter har jag iaf. haft. Men de kan ju skilja. Länk |
|
|
12v är generellt känsligare för dålig olja och för långa intervaller på oljebytena eftersom härdningen på kamaxlarna var av lite varierande kvalitet. En del toppras har också förekommit då kamremmarna gett upp. Detta har i sin tur resulterat i många bytta kamaxlar och renoverade toppar. Jag har fått intrycket att det är uppenbart slarv med service och kamremsbyte i tid som resulterat i haverierna. Slutsatsen är att 24v är generellt ett säkrare köp begagnad eftersom den är mer slitstark vid slarvig service. Men om en 12v har fått god omvårdnad är det ett minst lika bra köp. Bakom ratten känner inte jag någon skillnad. -DIESELN SKALL MAN HA PÅ SJÖN- Stefan |
|
|
JaG hade 525ia innan med 24v, den gick snålare och bättre prestanda....en kompis till mig hade en 89 525i manuel 12v, det hade bättre brumm i bilen på låga varv...24v var snålare än hanns 12v...hade bättre prestanda från 0-100 på min 24v som var automatare än hans 12v manuel...fast det var inte mycket skillnad... Bmw 4-ever |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.