AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
931

M3 E46 motor knackar...

As
119
Ash
///M Roadster -98
Provkörde en kompis nya M3:a och hörde ett knackade ljud från motorn vid tomgång. Bilen har gått ca 3000 mil och känns väldigt bra. Den accar fint genom hela varvsregistret och beter sig fullt normalt. Men som sagt när den går på tomgång kan man höra ett knackande ljud som inte låter normalt. Har ni några teorier om vad det kan vara?

Hälsningar Ash
Visa användare
3.918
mosse
320D Touring 184 hk
2011
M-Chassie
Sportstolar
Rymdgrå
Hört det från en M3 också, tror att det är normalt kamkedje / vanos ljud.
jo
2.105
johann
M3 2001
M3 2005
Kan vara dags att justera ventilerna eller så är det vipparmarna spökar, det senare låter som ventiltick men klart högre. Be ngn dukti-mekaniker att titta på det.
Borde vara vevstakslagerna som alla andra E46 M3or Hade jag varit dig så hade jag kört rakaste vägen till BMW innan du får hämta upp vevstaken i diket på motorvägen.
Ska inom kort ev köpa en m3(E46)de oljuden som du referera till är det ljud som en lekman hör?
Eller ska man be verkstaden lyssna efter oljuden som du beskriver?
jo
2.105
johann
M3 2001
M3 2005
Är det vevstakslagrena så skramlar det ordentligt går inte att missa.
As
119
Ash
///M Roadster -98
Johann, Det är mer ett knackande ljud än skramell. Låter inte jätte farligt men ändå oroväckande...
Visa användare
930
robgus
BMW 1M -12
Kan det var ljud från diffen? Har en kollega men ny M3:a som de bytt växellåda 2 ggr för att sedan inse att det är diffen som låter lite och att det är helt normalt..

//Robban
BMW CS #4729
Länk
jo
2.105
johann
M3 2001
M3 2005
Jag tolkade det som om ljudet hördes när den står på tomgåmg, dvs står still och då är det inte diffen.
Liten_men_snabb
Har själv tankar på en M3 Cabbe (E46) men det verkar vara en hel del strul med E46:an M motor. Lite trist att betala så mkt pengar, och behöva oroa sig hela tiden.

En nära vän inhandlade en SL 55...okej..helt andra pengar, men bra skillnad på kvalitet.
Ash: Här finns ljud - och videosnuttar som du kan jämföra med: Länk
As
119
Ash
///M Roadster -98
Cyberkallen, jo har sett den sidan tidigare. Inge trevlig läsning på den sidan...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.