AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
1.675

E39 Touring vs V70 T5?

Sida 1 av 2
Undrar om någon här på forumet har kört eller rent av ägt/äger båda dessa bilar och kan ge lite synpunkter på för- och nackdelar med respektive bil. (Bortsett från det uppenbara då: att det är Volvo, framhjulsdrivet, turbomotor osv.) Kan någon ge lite input om ägarkostnaderna. Saken är den att jag kikat lite efter en E39 Touring men inte hittat "rätt" bil till bra pris ännu. Och så har jag genom en bekant fått tipset om en V70 T5-00 (nya karossen, uttagen Nov-00) som jag provkörde i helgen, kan säga att den gick utav h-e. Bilen är pedantskött i absolut nyskick, 8.500 mil med full servicebok, Ditec-behandlad, halvskinn, i övrigt fullutrustad. Ägaren har haft ett s.k. trygghetsavtal med fast månadskostnad för service mm. Bilen har därför nya stötdämpare runt om, helt nya bromsar (garantijobb pga vibrationer) och nya SoV-däck på originalfälgar. Kan också säga att för pengarna som begärs för Volvon får jag knappt en 523iT-97 med 10-15.000 mil på mätaren. Så jag är sugen trots att det inte är en BMW. Vad säger ni?

-DIESELN SKALL MAN HA PÅ SJÖN-

Stefan
Jag tycker att man märker en klar kvalitetsskillnad. Volvon är inte dålig, men den är inte som 525i Touring -01 (som jag har att jämföra med). Automatlådan på volvon har rasat (4.500 mil), lite irriterande ljud (konstig resonans). BMW'n är MYCKET snålare (192hk motorn) än Volvon och känns pigg, men T5 pressar på bättre i högre hastigheter känns det som. Inredningen är ju en smaksak, men min smak är definitivt mer BMW.

Provkör själv och länge så du får en bra uppfattning. Volvon står sig nog bra i andrahand med den nya karossen.

Det är alltid gratis ost i råttfällan...
Visa användare
4.597
Marin
Bruksbil
I ditt fall skulle jag rekomendera V70-n, först och främst pga. det relativt låga inköpspriset. Även 2hd värdet kommer att vara bättre än på e39an.

Komfortmässigt är dom ganska lika, Volvon är piggare medan BMWn är snålare. Kvalitetskänslan är ett ljusår högre i BMWn. Innerutrymmet är aningen större i Volvon.

//Marin
MD
298
MDcruiser
545iA Touring -05
525iA Touring -02
Håller med Marin, har bra erfarenhet av Volvos herrgårdvagnar. Man får inte den känslan i styrningen som BMWn har och inte samma kvalitetskänsla. T5:an är dessutom definitivt stötigare än en E39:a på normala däck. Men Volvos turbofemma är hejdlöst kul att köra, pris är helrätt och den Volvon gör inte bort sig i fråga om väghållning. Större lastutrymme får du på köpet. Köp Volvon! Du hinner ändå med många BMW innan lyset slocknar.
BMW köper man inte för ekonomins skull utan för känslan..
Om du skall få lika många hästar i en BMW så blir ett större hål i ekonomin, du får gå upp till 530-540..
En framhjulsdriven Volvo kan inte jämföras med en BMW tycker jag, om du tycker det så köp Volvon!!
Kan du tänka dig framhjulsdrift så slå till...

välstämd tretummare med F1 ambitioner
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Köp absolut Volvon om du får den till bra pris.
En herrgårdsvagns värde vara ju bra och du kan säkert få igen pengen om nått år, om du ångrar dig,det är ju en top of the line så då är säkert chansen stor att du kanske kan tjäna en slant tom.
BMW är ju en trevligare bil med inbyggd ASWD som Volvo
aldrig kommer i närheten av trots respirator mm lulllull:)Så den kan vara bra att se fram emot vid nästa byte.

MVH
Hasso
Länk

Tigerr
StefanP -- Visst är Volvon fin! Har en kompis som har en T5, maxutrustad -02 (tror jag det är).. Visst är den godkänd, men inte lika trevlig inuti som BMW! Och om du köper den så kommer du juue inte kunna prata med nån av oss här på forumet på ett tag! Om du inte behåller din andra BMW förståss? :)
Man ska inte vara för märkesfixerad! Köp Vovlo, det kommer du inte att ångra!

Tigerr
Tackar för synpunkterna. Jag skall få låna T5:an hela helgen för en ordentlig provkörning, därefter bestämmer jag mig.
Några reflektioner bara:
Hasso: Jag tror det är svårt att få igen pengarna om
ett år. Top-of-the-line modell innebär väl aldrig bättre 2-handsvärde? Tvärtom är min uppfattning. Eller har du någon annan erfarenhet?

Kilen: Man köper ju inte en T5:a heller om ekonomin får avgöra!

Kan det vara så att T5:an rent av börjar få dåligt rykte? Jag har själv inte hört något negativt bortsett från de nu åtgärdade barnsjukdomarna. Vad jag närmast tänker på är väl koppling och vxl-lådan som måste frestas mycket mer än i de motorsvagare modellerna. Gubben som har bilen nu (enda ägaren sedan ny) blev bjuden 158 kkr i inbyte på Bilia. Det är ju mindre än en V70 2,4 140 hk står i!

Stefan
mikkke
En äldre BMW är på många punkter bättre än en ny Volvo. Ex kvalitetskkänslan hållbarheten är säkert lika bra på Volvo men den saknar de utsökta materialvalen mm mm. För att inte tala om motor Växellåda styrning chassi bakhjulsdrift känsla motorljud. Jag har kört båda bilarna och valet är enkelt även om man får en nyare Volvo för samma peng!!
bl
2.296
blixten
325i -88
Jag fick låna en T5 en helg och åkte ToR köpenhamn ca 70 mil och tycker att det är en mycket bra bil. Det som skiljer är mycket högre bränsleförbrukning vid nyttjande av prestanda än på bmw. Jämn körning i hög fart drar också klart mer (180-190). Jag upplevde att volvon är snabb men inte lika rolig att köra fort med som bmw. Det blir lite grann fort utan feeling.
no
3.595
nofx16
BMWCS[syd]#5120
StefanP: när man får bra erbjudanden ska man slå till, oavsett märke. Du kan ju alltid köpa en E30 och busa med, om BMW-abstinensen blir för stor :-)

Med vänlig hälsning
//Kalle
______
Länk
Ma
1.746
Magnus M
i4 M50 2023
M1000XR 2024
Alltså göra som jag... 325iX E30 som lekvagn och en Opel Sintra 2,2 DTI som tvillingtransportör.

------------------------------
Magnus M, BMWcs NORD 4047
------------------------------
325iX -87
Opel Sintra 2,2 DTI -98
Länk
Nuvarande åk:Länk
Gamla bettan: Länk
no
3.595
nofx16
BMWCS[syd]#5120
Magnus: precis! Eller som jag: SAAB 9000 CDE -93 på långresor rakt fram, 320i på övriga resor!

Såg du förresten (offtopic) det avsnitt av Top Gear där Opel Sintra korades till årets sämsta bil? (JD Powers-testet)

De avslutade programmet med att spola ner bilen med koskit :D

Inget illa ment....tänkte bara berätta min enda referens angående Opel Sintra, hoppas du ej tar illa upp.
MD
298
MDcruiser
545iA Touring -05
525iA Touring -02
Växellåda och koppling var extremt stryktålig i 850 Turbo, tror inte den är sämre i V70:n.

Motorjournalen körde en trimmad 850 och en trimmad 9000 mot varandra på stripen. Volvon hade nära 600 hästar, Saaben en 450 om jag minns rätt. Saaben stod bara och rök, lådan klarade inte en fullgasacceleration emedan T5:an defilerade hem segern. De hade kört ett bra tag med den 850:n utan ras. Säger en del om hållbarheten, även om jag vet att växellådan har rasat på några andra toktrimmade 850. Med original antal hästar har det inte varit några problem.
FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
Det verkar som om det är dags för ett namnbyte på detta forum, samtliga BMW och Volvo modeller kanske?
Lite väl mycket volvo snack, är det kanske så att BMW har blivit lite urmjölkat och det krävs förnyelser i form av jämförelser med andra märken?

Skulle verkligen kännas fel för mig om jag ens skulle fundera på att köpa något annat märke och diskutera detta härinne. Jag är inte helt oskyldig själv på denna bit, men bävar inför framtiden och hur det kanske kommer att se ut här om allt för mycket "avstickar snack" får råda.
no
3.595
nofx16
BMWCS[syd]#5120
Frifart: oroa dig inte. Jag tycker att Stefan gör helt rätt som ställer sin fråga här. Det är ju trots allt frågan om en jämförelse, och ett uppenbarligen mycket bra erbjudande å ena sidan kontra osäkerhet/leta bil på egen hand. Tror inte det är någon risk att detta blir ett forum för andra bilar än BMW...
FRIFART: Du oroar dig i onödan, behåller BMW:n även om jag köper T5:an. Anledningen till att jag ställer frågan på detta forum är den eminenta och frikostiga responsen från kunniga personer. Hade faktiskt inte förväntat mig så många "köp Volvon". Positivt med folk som inte snöat in fullständigt på BBBBBBBMMMMMMWWWWWW.
=o)

Stefan
sebbe_bmw
Jo, köp Volvon... Även om BMW är mkt bättre=)

Om du skall ha samma prestanda så måste du ha en 530 eller 540 och dom är ju dyra..

Men komforten kanske är lite bättre i BMWn men Volvos stolar är fina dem med=)

SÅ satsa på Volvon om du får ett sånt fint pris

Sebbe
sebbe_bmw
StefanP:
Annars kan du ju köpa en V70 2.5D eller D5, diesel är väl fint=)

Sebbe
Sebbe_bmw:

Gubben som säljer T5:an skall ha just en D5:a. Men för honom blir det ekonomi iom längre körsträcka/år än vad jag normalt har.

Så min hälsningsfras behåller jag ett tag till =o)

Stefan
sebbe_bmw
Japp, det låter bra!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.