AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
423

byte av block på 2,8 till 3,5

jo
50
johan zell
520i-87
528i-88
hej på er!
har nu stållt in bilarna i garaget för översyn!
frågan:
passar 3,5 blocket bult-on i 528?
räker sprutet från 2,8 toppen?
har automat passar 3,5 blocket rakt av?
något tips om saker att göra på 3,5 blocket innan jag sätter i det!
m.v.h johan

De
29
DeA
540i/6 -95
Au*i A6 -12
Hallå johan!

Jag flyttade bara över motorfästerna från 528a blocket
till mitt 535 block... iomed att jag har använt en 3,5:a från en 735 -89 så fick jag sätta ett extra stag på det ena motorfästet pga dom hade tagit bor två skruv hål i blocket på nyare 3,5!

Jag kör med 2,8toppen på 3,5blocket funkar perfekt!
Iomed att förbrännings rummet är mindre på 2,8toppen så får du högre komp!!

Jag har kört 750 VinterMil med denna motor och funkar fint!

Automat lådan ska passa rakt av!

Lycka till med ditt bygge!!!

Pa
414
Padde
535i -86
118d -12
Skoda Fabia 1,4 tdi
2.8 toppen och 3.5 toppen till den M30 som satt i E28:orna är identiska. Samma reservdelsnummer. Däremot skiljer det mellan blocket på den nya 3.5:an som satt i e32 och e34 och den gamla. Andra kolvar tydligen. Den nya motorn har också annorlunda topp med större insugsventiler. Men tydligen kan man köra med den gamla toppen på det "nya" blocket såsom DeA gjort.

Jag har frågat detta nu i ett par trådar utan resultat så jag frågar här med. Hur löste du motorfästet när du sänkte ner det nya blocket? Har du lust att beskriva lite mer detaljerat hur du stagade upp det hela?
Jag ska precis till att använda en 735ia motor i en e28 och vore tacksam för tips.
De
29
DeA
540i/6 -95
Au*i A6 -12
Läste på en annan tråd att det inte är samma kam i 2,8:an som 3,5:an det har jag inte vetat innan men det förklarar ju lite mer varför min 2,8->3,5:a är vassare än vanliga e28:a 3,5... trodde mer att det hade med att göra att det blir högre komp och att jag tog svänghjulet från 2,8:an som var ca 5kg lättare!

Jag hade min nya 3,5a i ett motorstöd och den gamla 2,8an låg på en pall så jag plockade först över det vänstra motorfästet passade perfekt... men det högra passade ju ej dirket... visade sig att på dom nyare 3,5 från e32 så hade dom tagit bort två av skruvhålen på högersidan så jag fick leta fram ett plattjärn och kapa det i rätt längd och böja till det och så skruvade jag ena sidan i motorfästet och den andra sidan skruvade jag fast i ett likadant hål som dom andra fast det satt en bit upp på motorn till ingen nytta! var lite skeptisk i börjat till om det verkligen skulle hålla med det visar ju sig att det gör perfekt...
Jag plockade över min gamla generator från 2,8an till 3,5an för den var mycket friskare men då stötte jag på ett problem till... och det är att den plåt/alu hållaren som håller gen & servopump inte passar riktigt med hålbilden nere vid tråget.. men det var bara borra ett nytt hål och sätta bult med bricka och så var det löst....

En liten sak som ej är så bra med att sätta e32 i en e28:a är att sumpen hamnar närmare backen... men ska sätta en hasplåt under bilen innan jag sänker den ivår!
jo
50
johan zell
520i-87
528i-88
tack för infot!
men om jag tar ett block från en 3,5 som har vait värksamt i en e28 så e det bara att trycka dit blocket å köra alltså?
det e första block bytet för mig så det e lite pirrigt!!
hur blir det med kusarna.. blir det så det räcker?
vore tack sam för all info jag kan få!?
vad e det som brukar va slitet på blocket?
m.v.h johan

Pa
414
Padde
535i -86
118d -12
Skoda Fabia 1,4 tdi
Tackar för hjälpen DeA.
Johan: Du kan bulta på 3.5 blocket. Det är inga problem, däremot vet jag inte hur mycket du mister när du kör med 2.8 insugsrör och utan motronic tändningen som annars finns på 535:an. Du lär få en massa mer vrid iallafall, byt resten senare om det känns motiverat. Jag kan sälja dig ett 3.5 sprut om det lockar/är lönt.
jo
50
johan zell
520i-87
528i-88
tack för infot!
en sak till?
vilket block ska jag ta? e32 eller e28?
har ej några planer på att sänka 528an...
vad e det för skilnad på dom två blocken?
jag tänkte nog fixa ett chip som fixar det där med tändningen... hoppas det går?
vad ska du ha för sprutet P?

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.