|
|
|
|---|---|
|
Hej! Någon som vet hur hårda SBP är på 525or E34? Jag har ju lite småfix att ordna, skyltbelysning men framförallt stötdämpare. Stötdämparna är minst sagt slut! Och nu när det är kallt så har dem "fastnat" för det smäller i bilen så man tror att man inte har några däck på! Känns som om man bara åker på fälgarna! För övrigt så är framvagn och bromsar m.m. ok. Läre man byta stötdämparna innan besiktning eller vad tror ni? Länk | |
|
Min erfarenhet är att dåliga dämpare på större bilar släpps lättare igenom än dåliga dämpare på små. Men smäller de dessutom som du säger så lär de nog anmärka på det. Skyltbelysningen brukar de inte missa heller så fixa den... ------------------ Always Diesel |
|
|
Min erfarenhet av SBP är att dom aldrig anmärker på dåliga dämpare. Ett muntligt omdöme har jag fått en gång. Mvh LEF |
|
|
Jag vet faktiskt om en kille som fick tvåa på sina dämpare...men som tidigare skrivits ytterst sällsynt med anmärkning på dessa. Däremot så kollar dem med 99% säkerhet skyltbelysningen(som oxå skrivits).. Mvh Janne. |
|
|
OK! Tack för tipsen! Jag åker o besiktigar utan att byta stötdämparna, chansar på att den går igenom. Annars har man tur kanske man bara får en 1:a på stötdämparna... Men alla lampor skall fungera! Länk |
|
rsarits |
Jag har bara fått anmärkning på stötdämpare om de läckt olja, däremot är det stenhårt med skyltbel. Även om bara den ena är trasig. Micke |
|
OK. Mina har troligen läckt olja, vet dock inte om det är olja eller gas idem. Jag ser ju inget oljekladd runt dämparen. RSARITS----> Vad fick du för anmärkning? 2:a? Länk |
|
|
En "gasdämpare" har oxå olja i dämparn. Mvh Janne. |
|
|
----->Janne T vad är det då som skiljer oljedämpare och gasdämpare??? Jag som trodde det var gas i gasdämparna... Men ack så fel jag hade... Länk |
|
|
är juh både och, kombinerade för det mesta, olja för smörjningen, och gas för dämpningen. /mvh jocke |
|
|
Jo,det är gas i gasdämparna(som jag skrev) men den är till för att hålla oljan i "schack" och klarar av högre belastning(styvare) o hållbarheten är lite bättre än renodlade oljedämpare..finns väl ett otal varianter på detta tema nuförtiden. Oljemängden i dessa gasdämpare är inte speciellt stor,men läcker en gasdämpare olja då har oxå gasen "pyst"ut och den är m.a.o i princip slut.. Mvh Janne. |
|
| Jaha... Då förstår jag bättre. Man tackar! | |
|
Jag har fått nerslag på dämpare, men det berodde nog på att bilen gungade in på stationen... Belysning är dom jättepetiga på. Berätta gärna hur det gick, ska in den 29:e.. |
|
|
Se till att ha bakre bromsrören rostfria. På E34 är SBP tuffa med dem. Även om det bara är ytrost så slår de ner med en 2:a. Ta en stålborste och fräscha till dem innan du åker om du vill vara på säkra sidan. Tag gärna lite rostskyddsfärg och måla på när du ändå har bilen i läge. Håller sedan i många problemfria år... -DIESELN SKALL MAN HA PÅ SJÖN- Stefan |
|
|
Min erfarenhet med att "måla på" div karosseridetaljer kort innan besiktningen oftast slutar med att dem blir ännu mera ivrig att kolla upp detta,bes.mannen blir m.a.o misstänksam att man döljt någonting då...Kan bli lite "tandagnisslan" när den lille hammaren framdrages för div rostletning :) Men om man gör detta i god tid före då klarar man sig bättre,som Stefan skriver. Mvh Janne. |
|
| Jag hade ingen olja i min ena framdämpare, fick en 'bra att veta' för det. Så det är nog lungt. Man kan ju dessutom påpeka själv, att man tänker byta dämpare inom kort. | |
|
Läckage på en stötdämpare ska ge en "bra att veta" anmärkning. Dämpverkan otillräcklig eller kärvning (vilket det är fråga om i detta fallet) ska ge en tvåa. Skyltlykta ur funktion skall ge en "villkorstvåa", observera att oavsett antalet lyktor som finns räcker det att en fungerar. Jeppe |
|
|
Besiktade min "Beemer" framgångsrikt för ett par veckor sedan med ena skyltlampan trasig, tror det räcker med en fungerande (motorcyklar har bara en). //Erik. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.