AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
3.606

Tipps på motor allternativ i M535i

Sida 5 av 5
Visa användare
1.894
Wrath
518i -85
spikrakt ska det stå...

Länk
Pa
414
Padde
535i -86
118d -12
Skoda Fabia 1,4 tdi
Nu är detta inget jag vet med säkerhet, men om du har trimkam borde väl en mappning vara obligatorisk egentligen? Ta t.ex. min 323i -84 som jag topprenoverade med schrick trimkam. Efteråt hade jag ett skönt "sug" från botten och bra mellanregister men vid ca. 4500 var det lika bra att växla. Jag trodde länge att det var varvräknaren som inte hängde med men strax innan jag sålde bilen provade jag att höja tändningen (vred fördelaren, ingen motronic). Skillnaden var extrem, nu varvade den glatt ut och hade en helt annan karaktär. Så dags...

Hur är det med motronic och dylika system ni som kan dem? Det chip som sitter i original och de trimchip som gjorts "färdiga" för en viss modell, är inte de avpassade för originalkamaxel eller ställer motronicen om tändningen av sig självt?
Visa användare
1.894
Wrath
518i -85
Padde ! det där var det bästa svar jag fått ! tack ska du ha

Dock så vill jag fortfarande veta om jag måste mappa om den för typ 6000:- eller köpa chip ? för Superchipet som sitter i så går den inge bra , Men med Originalchipet så går den bättre , rycker iaf inte på tomgången men det har typ pajjat !

Har pratat med motornord och dom kunde , helt ärligt !
ABSOLUT ingenting !!! Jag har aldrig blivit så chockad i hela mitt liv! och dom ska sälja trim tillbehör... Ja tur man inte anlitar dom för att skruva i grejorna !

Så nu är det så att man undrar om man kan ställa tändningen manuellt eller hur man måste göra , för jag har noll effekt efter 4912 rpm det är ju rätt skumt med tanke på allt som är trim , känns som att inget används...

HJÄLP!

Länk
Pa
414
Padde
535i -86
118d -12
Skoda Fabia 1,4 tdi
Om min teori ovan är korrekt så innebär det att även de trimchip om finns att köpa för 535:an är anpasade för original kamaxeltider och då är ju även de "värdelösa" om man modifierat motorn.

Effekten borde dock inte "dyka" så som du bekriver då den är en produkt av varvtalet och det vridmoment som finns vid detta varvtal. Därför lämnar motorer oftast max. effekt vid högre varv än maxvridet. De som bromade motorn, har de varvat ut den riktigt? Att effekten avtar är en sak, men att den skulle förvinna låter ju märkligt.

Hade jag varit dig hade jag kontaktat en firma om gör mappningar, de borde kunna ge ett utlåtande även om de är partiska.
Visa användare
1.894
Wrath
518i -85
Då blir det samma firma som brommsat den ! Men dom utför en sk. UNICHIP-ning a´ 5.999kr--11.000kr beroende på bil om den är mekaniskt trimmad eller har turbo ! och dom provade flera gånger men fick samma resultat...

Och jag litar fullt ut på vad dom gjort för jag har nära vänner och bekanta som varit där och dom har då kunnat trimma bilar i alla tider :)

Deras bästa trimning är en V70 som hade 270 hästar!!!

( på bakhjulen dessutom :D )

Ska fixa scanner så jag kan dela med mig av bromskurvan... !

Länk
Mr
71
Mr-BMW
528i -87
sätt borrmaskinen i toppen, byt ventiler kamaxel o vippor, sätt på ett extractorgrenrör så blir dä bättre.
Visa användare
1.894
Wrath
518i -85
Det är liksom gjort tyvärr ! Asså det är 290 graders kamaxel , sportfilter , sportavgassystem , extraktorgrenrör , chip , frästa ventilsäten , nya vippor och ventiler etc. , det ända som inte är gjort är en portning ! Men jag tror det mesta ordnar sig efter en mappning , eller är man för optimistisk då ?

Länk
ze
247
zeg
535d E61 -08
745i E23 -81
535i E34 -88
Kia Picanto SE2 -16
Jag har samma raka sexa i min bil och börjar fundera lite när man läser på detta forum.
Min bil gör lätt 0-100 färden under 7.5 sekunder (och då med en 110kg tung förere, moa). 0-200 går på bra precis 30 sekunder om inte under. Den får ett jävla drag vid 4000rpm och skjuter iväg som en skållad råtta tills varvstoppet kommer vid 6500rpm och effekten försvinner inte utan verkar bara öka. Jag ser inte varvräknarens övre del pga mindre ratt och min längd så jag varvar ofta till varvstoppet när jag kör om eller accar för det känns inte som om en växling är på plats än =) Det enda som kan vara gjort med min bil är toppen... portning och kam... avgasystem är orginal hela vägen (läcker desutom) och inge chip är bytt eller nått. Utväxling är orginal den med. Har maxat bilen oxå och den gör 250km/h utan problem på mätaren. Har kört ca 255km/h. Och med en bättra raka så hade nog nålen pekat på 260km/h. Den drar väldigt bra upp till ca 245 km/h sen börjar det gå riktigt segt.
Jag tycker min bil går för bra? eller har jag fel ?
Da
124
Dando
M535 -87
745IA -84
Tjo
orkade inte läsa alla inlägg men tänkte säga att jag lyckades få iväg min gamla M535 så att den gick 15,40 på 402 m.. det spann en del i starten men sen gick de...
Den står för övrigt halvt isärriven och väntar på 745 M30 3.5 turbo som ligger bredvid å väntar...
Pratade förövrigt med en kille som gjort ett liknande bygge han hade chippat och höjt laddtrycket summan blev 460hk och ca 600nm...
Hoppas på nått liknande, då är jag nöjd ett tag.....
Visa användare
202
NOBLE
Röd M535i 1987
Phu läst hela tråden nu.. :-)
(Hade inget annat för mig)

Mvh Peter
Hemsida:
Länk

noble_regards@hotmail.com
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.