AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
3.607

Tipps på motor allternativ i M535i

Sida 4 av 5
det är på rullande landsväg
Visa användare
496
luften
e91 320dA Touring -11
Wrath: 3.73 tror ja det stod, det e en 3.73:1 som jag har så.. ;)

///air, BMW Club Finland #2150
MSN: luften@hotmail.com

325:an -> Länk
Visa användare
1.894
Wrath
518i -85
då borde ju inte 4,98 vara helt fel då ? för det såg ut som en 4 iaf en av siffrorna ;)

Funderade på det här med att rengöra spridarna ? hur göra ?

Och sen kan man mappa om ett chip så det uppfyller mina önskemål ?

Länk
Tu
68
Tufve
M535i- 86
320i Touring- 89
Jokko.
Min 535 lämnade 262Hk och 366Nm i motorn, Drivhjuls Hk 225.
Min motor:
Nyrenoverat block+ topp
portad topp
Köhler 290 graders kam
Extraktor+ 3" system
öppet luftfilter
Ordentlig mappning av Turbocenter

Wrath.
Innan man bromsar en bil på rullande landsväg så ställer man in alla fakta i datorn, såsom utväxling, hjulomkrets, lufttryck i lokalen etc.
Visa användare
1.894
Wrath
518i -85
Tufve:

Okej , förresten har du byggt så ditt extraktorgrenrör förgrenar sig från 2 till 1 rör ? hur då isånna fall och vad har du för avgassystem ?!

Sen skulle jag verkligen behöva mappa min känns det som , förresten hur kollade du effekten i motorn ?!

Länk
Visa användare
1.894
Wrath
518i -85
Satt och räknade lite granna , det skiljer tydligen 37 hästar från motorn på din bil och till hjulen !

om vi säger att det skiljer lika mycket på min så ska den ha 187 hästar , och det kan bara inte stämma , den går alldeles för bra för det , kör ju ifrån 325:or E36 hur lätt som helst , och jag har ju provat E36:ans 325i och dom går inte lika bra som min sen har jag kört även andra M535i:or

Fan va skumt

Länk
Ti
988
Tipsaren
545i E28
528iAM E39
Wrath:
Om vi försöker räkna ut bakaxel utväxlingen:
däck 200/60 15 (200? var det inte 205?)
5:an 1:1

150km/h 3900rpm => 3,04:1
170km/h 4500rpm => 3,10:1

Det finns väl en utväxling som är 3,07:1 som du då troligen har.
Visa användare
1.894
Wrath
518i -85
Tipsaren:

Är utväxling och slutväxel samma sak !?

Länk
Visa användare
1.894
Wrath
518i -85
nope jag har TRX fälgar dom är i mm. så det är
200/ 60 / 390 så dom är 15,5 "

Länk
Tu
68
Tufve
M535i- 86
320i Touring- 89
Wrath.
Mitt system förgrenar sig strax efter vxllådan. Har simonssystem, hembyggt.
Kollade effekten på rullande landsväg, hos de som byggt motorn.
Visa användare
1.894
Wrath
518i -85
Jasså undrar om dom kunde kolla min när dom brommsade den då ? fick inget papper på de... =(

Länk
Hello Nasty!
Tror nog du ska åka till någon som är lite seriös o bromsa din bil.
Precis som Tufve säger din bil borde ge mer effekt om det är så pass mycket gjort med den.

Anledningen till att du tycker den går bra kan ju även vara att du inte har org. drivlina dvs. den varvar betydligt mycket mer än en org. 535.

Satt o räknade lite o vad jag kan komma fram till så har du en Sport låda med ettan ner med 1:1 på 5 växel så har du org. slutväxel.

Men har du org. låda med 0.81 på 5 växel så har du antagligen en 3:73 eller 3:91 i slutväxeln.

Mvh/Henrik

Ti
988
Tipsaren
545i E28
528iAM E39
Ja, utväxling (i bakaxel) och slutväxel är samma sak !

däck 200/60 390
5:an 1:1

150km/h 3900rpm => 3,09:1
170km/h 4500rpm => 3,14:1

Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
Vad är pulsair? Vad gör den och vart sitter den?
Visa användare
1.894
Wrath
518i -85
Hello Nasty!

Ja jag bromsade den på Tures Bil & Trim i Tavelsjö (Umeå) Har bara hört bra om dom... Får väl leta mig nån annan då ?! nån som vet nån fler som bromsar i Västerbotten !?

Länk
Visa användare
1.894
Wrath
518i -85
Ska iof kolla på diffen vad det är för utväxling på den idag eller imorrn , då ser jag ju vad det står ! Står det 4,98 på den som stämmer det juh ! Men står det inte det så får dom fan brommsa om den...

/ Göran

Länk
Visa användare
1.894
Wrath
518i -85
Har inte orkat fara till en hall än , har inte tid i veckan , blir troligast till helgen.

Hello Nasty!: Jag har en dogleg låda för det är ettan neråt men hur räknar man ut utväxlingen ? för ni verkar ju plussa ihop saker och ting eller hur ?!

Körde 200km/h då varvade den 5000rpm på 5:e växeln så enligt bromspapprerna borde den varvat 15000rpm med tanke på utväxling , det kan ju inte bara stämma eller ?

Pratade med en snubbe på jobbet och han tycke jag borde ställa upp tändning , luft och bränsle för min kan kräma ur mer , såg ju att stiften var lite vita när jag bytte dom , det är väl inge bra ?

Sen så tycker man ju självklart att Superchipet som satt i borde fixat det där , men den gick sämre än med orignial chipet ! (det omärkta vilket jag tror är original)

Med Superchipet hoppade tomgången och gick orent dock bra på varv över 1000rpm , men med det omärkta chipet gick den bättre på tomgången och motorn gav mer effekt !?? och gick lika rent över hela registret

Hur fungerar det om man mappar ? programmerar man bara om chipet ? eller är det Styrboxen ? eller är det tändning , bränsle och luft ???

Sen funderar jag på att bygga om mitt avgassystem då det liks är paj ! Tänkte förgrena ihop extraktorgrenrörets 2 rör till ett 3" Vissa säger att det ger mer vissa mindre för att man måste ju ha ett visst motstånd säger vissa medans andra säger tvärtimot...

Vet ju som inte vad man ska tro ! Vad tror ni ?

/ Göran

Länk
Visa användare
1.894
Wrath
518i -85
<-- upp

Länk
Visa användare
1.894
Wrath
518i -85
Det står S 3´07 V 754

har jag 3,07 i utväxling då !?

Länk
Visa användare
1.894
Wrath
518i -85
Har försökt att prata med Motornord men dom verkar tyvärr inte kunna nånting... för min bil dör ju vid 4900varv då den ger toppeffekt där , bilen går ju fortfarande bra och så där men den drar ingenting sen ser man ju på effektkurvan att den går skirakt ner efter 4919 eller nå sånt... ska den sluta ge effekt där eller ? för varvstoppen är ju vid 6000?

Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.