AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
3.608

Tipps på motor allternativ i M535i

Sida 3 av 5
Visa användare
1.894
Wrath
518i -85
Hmm blir bara mer och mer fundersam , effekten kan ju bara inte stämma , var ute och körde igårnatt när det var plusgrader och bra fäste ! Går ju som bara fan !
Sen kollade jag lite varvtal och hastigheter igen !

150km/h 3900rpm 170km/h 4500rpm

så det kanske inte är så farligt , men att den ska vara typ original i motorn har jag ändå svårt att tro !

Länk
Visa användare
967
Carpimp
Saleen S281sc
Wrath:
Inte för att låta nervärderande mot din bil. Men med en sån utväxling som din bil verkar ha så blir den fruktansvärt pigg på växlarna. Jag drog ur min på 4:an till 6000rpm, då stog min mätare på 230kmh (vet ej hur bra det stämmer). Men då orkar den ju inte varva ur på 5:an (synd nog). Men det kan väl vara nån inställning som är mystisk på din bil. Så att den inte fick rätt effekt när du bromsade den. För med det trimmet så borde den ju ha mer effekt. Men fick den för lite luft? Har du åtgärdat det än? Och slutligen en fråga till, vad kostar en "bromsning"? Och var utförde du den?

MVH Morgan

BMW följer inte utvecklingen, BMW leder den.
Visa användare
967
Carpimp
Saleen S281sc
Glömde en sak. Har du klockat den 0-100???

Tu
68
Tufve
M535i- 86
320i Touring- 89
Carpimp.
Skulle en orginalväxlad 535 varva ut på 5:an blir det runt 290 Knyck. Det behövs en jävla massa mos för det.
Tu
68
Tufve
M535i- 86
320i Touring- 89
Wrath.
Varvar den 4000 i 150, och du har orginal låda så skulle jag tippa på att det sitter 3,91 klumpen.
Visa användare
1.894
Wrath
518i -85
Carpimp:

Tycker inget i ditt inlägg verkar nedlåtande , jo det är snart åtgärdat , får luftfiltret imorgon troligast och då ska luftboxen bort ! en bromsning kostar 700:- jag gjorde 2st med 2 olika chip , fick bättre effekt med det omärka chipet än med superchipet = (shit i mina ögon) som satt i...

Tufve: Okej , Men vadå är det nåt dom ställer in när dom bromsar bilen eller ? jag fattar inte vart dom fick 4,98:1 i slutväxel ifrån?! Hur kollar man sånt?

Ja klumpen är inte orignial i boken står det 2,93 med bläck och B6 brevid , för det är tydligen en B6 låda också som sagt... Men det borde inte stämma heller då dom ska ha långa växlar !

Blir bara mer och mer oroad och fundersam =(

Länk
Visa användare
1.894
Wrath
518i -85
Jo min har nog knappast problem att varva ut på 5:an har aldrig vågat , då den är väldigt kvick till 200 och kommer fortfarande men jag kan inte prova igen då det är så dåligt före nu... bor i Umeå

Länk
Visa användare
496
luften
e91 320dA Touring -11
Wrath: kolla in den här länken -> Länk
På bilden nästlängst nere ser du 2 diffklumpar till e30, på den til höger ser du i högra sidan en metallbricka (lite annan färg än själva klumpen). På den står det vad du har för utväxling. Borde vara ngt liknande på e28, så om du kollar det, så vet du juh vad du har!

///air, BMW Club Finland #2150
MSN: luften@hotmail.com

325:an -> Länk
Visa användare
1.894
Wrath
518i -85
Tack än en gång luften du kan bara allt jag vill veta ;)

Länk
Visa användare
967
Carpimp
Saleen S281sc
Jag vet att min bil tröttnar vid 245kmh. För då orkar den inte varva mer. Men en kompressor borde avhjälpa det problemet. =) Men nu går en hel del pengar till busbilen. Men jag SKA ha en överladdad bmw inom rimlig tid...
Wrath: Hade du originalfilter i boxen förut? Det kommer bli riktig skönsång med sportfiltret. Det märkte jag på min, och den är ju original förövrigt. Men din BEHÖVER nog den extra luften. Hade du klockat den 0-100???
En skoj sida förresten, Länk
Under G-tech listan där finns mina bilar, både BMW:n och busbilen.

MVH Morgan.

Visa användare
1.894
Wrath
518i -85
1210 667 står det på min diff , under en rostig liten skylt man kunde vika undan , svårt att se om det stod nåt på den !

Länk
vem här har ett broms papper med 225hk drivhjuls hk, med dom där moddarna som är gjorda på wraths bil, tycker det låter sanslöst mkt.

jag bromsar min 535a i sommar, jag har schrick kam 292grader, superchip, konisktfilter, lite portad, planad topp, och när bromsningen sker även extractor och 2.5" utan kat och med 2 dämpare.

ingen aning om vars jag kommer landa.. men har lite mätningar jag gjort själv, detta gjordes med stopp ur. och på plan mark 3 repor åt båda hållen och snitt räknades ut.

0-200 - 27.68sek
0-100 7.31sek

/mvh jocke
Visa användare
1.894
Wrath
518i -85
Nope har inte gjort det , måste isf handla en G-tech mätare ! = dyrt !

Länk
kan tillägas att jag kört mot en i stort sett original m535 (öppet filter och sportavgas) och på 402 meter tog honom med ca 1.5 bilängd... kan ha med förare att göra men ändå... jag är en skeptiker till trim siffror, då man alltid blir besviken när det bli svart på vitt, har jag 230hk i min bil i motorn nu är jag nöjd.. en 330nm hoppas jag väl på... men det är väl ochså förhoppnings vis i underkant, men bättre att ta det säkra före det osäkra.. men vi får som sagt se till sommaren, tror att med rensade/rör ersättning och extractor (om allt går som planerat) så får ajg nog en siffra som gör mig nöjd, den går redan nu MKT bra...

en sak jag funderat på , undra om grenröret från en m5 3.6 passar på min bil, nån som vet?
Visa användare
1.894
Wrath
518i -85
jokko :

Exakt tycker 225 hkr på bakhjulen på en M535i med samma saker som du räknade upp låter mycket , Killen som bromsade min bil hade haft in en likadan som min , dvs liknande trim , den låg på 100 hästar på bakhjulen ;)

Länk
Visa användare
1.894
Wrath
518i -85
jokko :

Är det bänkning som gäller för att få ut motoreffekten ? är sånt dyrt och måste man ta ut motorn etc. ? nån som vet...

Länk
Visa användare
496
luften
e91 320dA Touring -11
Wrath: Det e nog numrena på den "rostiga skylten" som du måste åt. Tyvärr, var lite problem på min 325:a oxo att se vad det står, men mha lite rostoff osv så ska det nog gå att tyda...

///air, BMW Club Finland #2150
MSN: luften@hotmail.com

325:an -> Länk
Visa användare
1.894
Wrath
518i -85
Förresten ni med ETK program , kan nån av er snälla själar kolla upp om min diff finns med i den ? Med nummer: 1210 667 ?!

Länk
Visa användare
1.894
Wrath
518i -85
luften: Ok ska kolla det där när jag hissar upp bilen och försöker byta styrsnäcka , hur man nu gör det :)

Men vad stod det på din då ?!

Länk
Visa användare
1.894
Wrath
518i -85
Förresten är det nån som vet om dom ställer in utväxlingen i datan innan dom bromsar den ? för då om dom tagit fel på min utväxling så kanske det är det som är felet !

Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.