AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
3.605

Tipps på motor allternativ i M535i

Sida 1 av 5
Ba
38
Bamse
M535i-86
Jag funderar på att byta motor eller trimma den jag har . Har ni erfarenheter av Motorer som passar utan större modds ? Eller skall man trimma Org motorn ? Tacksam för alla tipps o förslag .
no
3.595
nofx16
BMWCS[syd]#5120
E34 M5 3,6 motorn går i utan STORA modifikationer, beroende på hur man definierar...

Med vänlig hälsning
//Kalle
______
Länk
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Det mest besiktningsvänliga är att trimma din befintliga motor med dem vanliga grejorna,dvs kam,ev.portning!?,avgassyst.

Med superchips,K&N-filter,trimkam(med nya vippor + sotn.sats)+specialavgassystem så uppgav Motor Nord att det skulle resultera i 30hk till..

Mvh Janne.
Pa
414
Padde
535i -86
118d -12
Skoda Fabia 1,4 tdi
Enligt e30.de lämnar den senare katalysator versionen av M30 motorn (m30b35) som satt i e34:an m.fl. 220 hk och 320 nm utan kat. Siffror jag inte sett tidigare. Det gör ju den till ett bättre alternativ att trimma tycker jag. Fast skillnaderna är ju inte så extrema.
Ba
38
Bamse
M535i-86
Tack för svar ! Nja det bir nog att man trimmar Org M istället , klart en Alpina B10 motor skulle inte sitta fel alls .
Visa användare
1.894
Wrath
518i -85
Min är trimmad på följande sätt

* Alpina ev. Schnitserkam 292 graders
* Frästa Ventilsäten
* Portad Topp
* Chip --> ska bytas ut mot UNI-ship styrbox 5999:-
* Sportluftfilter --> ska bytas ut mot kolfiberbox 3999:-
* Extraktorgrenrör
* Sportavgassystem
* Alpina B6 Växellåda
* Alpina B6 bakaxel

Länk
no
3.595
nofx16
BMWCS[syd]#5120
Wrath: Jag hoppas verkligen att företagen som säljer UNI-chip samt kolfiberboxen (för sammanlagt 10.000:- ) erbjuder någon form av effektgaranti!

För min del tror jag att du i princip slänger pengarna i sjön, jämfört med att köpa billigare produker, exempelvis JWR-chip för 1500:- och Green Cotton filter för en dryg tusing.

Med vänlig hälsning
//Kalle
______
Länk
Visa användare
496
luften
e91 320dA Touring -11
Wrath: jag har bestämt för mig att du "påstod" att du hade ett annat fabrikat på kamaxeln, här i någon annan tråd. Sen kan man väl knappast räkna det som trimning att byta till en högre utväxling, den lär juh knappast varva ut...

///air, BMW Club Finland #2150
MSN: luften@hotmail.com

325:an -> Länk
Ba
38
Bamse
M535i-86
Det man inte får glömma bort är att man får extremt lite effekt för dom pengar man trimmar en sugmotor för . Tar ett ex om man lämnar iväg grejorna .

Portad topp , ventilsäten , kam , extractor , avgas , luftfilter . Effekt ökning nja 30-40hk kanske , kostar 30+ tusen minst !! .

För 30+ tusen får du 150+hk i tex en sierra cossy . Bara ett ex helge :-)

BMW är bra bilar , men dom är dyyyyra att trimma tyvärr .

Har man typ 100+lax o lägga på sin E28 som ett ex så kanske du kan plocka ur 5-700hk med hjälp av en turbo .

Vad kan man behöva ? Ja typ

Turbo
Stakar
Kolvar
Portning/kompsänkning osv
Sprut
Spridare
intercooler
Osv osv

Det hade varit mycket roligt att bygga en värstin E28 faktiskt , ngn som har typ 100+ lax så är det bara att sätta igång :-)

Jag anser iallfall att skall man ha effekt så är det turbo/Kompressor som gäller . Att lägga 30-50 tusen på en sugmotor utan att använda sig av turbo är hmm ja att kasta iväg pengarna . Detta om man är ute efter pulver i den högre skalan . men som sagt detta är min högst personliga åsikt ! .

Jag står i valet o kvalet att kanske bygga en turbomotor , detta då med hjälp av vissa firmor , men håll med om att det är roligt med turbo om det inte medför att allt rasar :-) , man får väl köra med lågt laddtryck för att vara säker .

bj
291
bjorasen
M535i -87
Jag har precis köpt en komplett 745 motor för ynka 13000 lakan, det går att plocka ut långt(!!) över 300hk ur den motorn...

Christopher
///M535i...snart M545i
BMWCS# 5041
Länk
Visa användare
1.894
Wrath
518i -85
luften:

Kan man inte räkna en trimkam som trim eller vadå ?
ja jag har då inte trimmat den , det gjorde förre ägaren som var rätt tät , då han köpte bilen ny och kostade på den 110.000

Länk
Visa användare
496
luften
e91 320dA Touring -11
wrath: jo, kammen är trim. Men tycker bara att du kunde kolla upp vad det är för fabrikat, o inte säga i vissa inlägg att det e en schnitzer, o sen i nästa att det e en alpina osv...

Men vad Jag iaf inte räknar som trim är att byta utväxlingen, till en högre. dvs, du når högre hastighet i växlarna. Om jag förstått det rätt så är den här utväxlingen mest menad för autobahn körning, dvs, långa sträckor i hög hastighet. För att få lägre varvtal, har man högre utväxling. Men om du tycker det e trim, så ok med mej.

Visa användare
496
luften
e91 320dA Touring -11
Wrath: du säger lite emot dig själv...

<- luften:

Kan man inte räkna en trimkam som trim eller vadå ?
ja jag har då inte trimmat den , det gjorde förre ägaren som var rätt tät , då han köpte bilen ny och kostade på den 110.000
->

I ett annat inlägg, (Länk
<- Kung ! fan va kul att veta , det visste inte ens dom 2 tidigare ägarna och bilhandlarn jag köpte bilen av =)))

jo dom är rätt lång , bäst vrid på 4:an 5:an känns det som ! =)
->
dvs, en eller flera ägare ? =)

<-

Visa användare
1.894
Wrath
518i -85
Okej okej , om jag ska behöva skriva ihjäl mig så är det så att trimkammen är antingen en Alpina eller Schnitser kam då förra ägaren och förrförra ägaren och bilhandlarn jag köpte den av trodde det , men jag är 100% säker på vilket fabrikat det är , då det inte fanns kvitto på den , och det där med växellådan , så trodde bilhandlarn att det var orignial medans dom andra trodde det också , men efter ha läst i serviceboken så stod det en massa bläck skrivit att det skulle vara B6 låda och bakaxel sen stod det en massa utväxlingar , exakt samma som B6 har , och det ska kollas upp under bromsningen som sker imorgon Onsdag !

Nöjd med svaret ? =)

Jag vet då att trimkamen är bra nå vassare än en 284 graders då min bror har haft rätt många BMW (323 E30, 320 E30, 325 E30 , 525 E34) och alla vart trimmade

Sen är ju alltid en modifiering av motor , växellåda , drivlina etc , en sort trimmning , iaf enligt mig ! för om du byter växellåda t. ex från en 4:a till en 6:a på en bil som är trimmad så kan du ju få bilen att gå fortare eller vad man ska säga... hmm

Jo sen om man byter grejer från standard till sport så är det ju också en sorts trimmning !

Det är första ägaren som gjort allt med bilen och jag har inte fått för mig att ringa och kolla med han än vad det är för grejer som det påstår vara , men jag är inte skeptisk , efter ha kört en annan M535i som var orignial och det var duktigt skillnad , Så om jag skulle orka ringa han så skulle det mest bara vara för kul skull och se om det stämmer. Men som sagt jag tvivlar inte på det som står i boken...

Jo att tillägga så var det en kompis farsa som sålde bilen till mig och han har ägt ett par M535:or så han troode att det var antingen en Alpina eller en Schnitser kam inge annat...

Hoppas du är nöjd med svaren och så , Ha´re bra

/ Göran

Länk
Ba
38
Bamse
M535i-86
Det går säkert att plocka ur effekt ur en 745 motor , men till villket pris ? . Kom ihåg att jag sa att om man lämnar iväg sin bil så kostar det fett med stålars . Gör man detta hemma i garaget så är det klart att kostnaden blir lägre . Men turbo är det självklara valet om man vill uppnå hög effekt . Enligt mig då såklart .
Har åkt med en E28 med 745-motor , tror det var den tidiga 3,2liters??? Skitsnyggt monterat av firma i tyskland, öppnade man huven och kikade, var f-n är turbon???? Gick inte att se den! =) Gick igenom besiktning. Den var dock otrimmad men gick ganska hyfsat ändå, men högre laddtryck, stor IC och mer bränsle så går ju en sån bil något ruggigt!

Mvh
Patrik
bj
291
bjorasen
M535i -87
utöver själva motor köpet så behöver man inte lägga ner mycket pengar på att trimma. Motor delarna håller säkert för 400+ hk, sedan får du säkert ha en större intercooler eftersom originalet inte är speciellt stor... sen är det "bara" att fixa ett chip och höja laddtrycket så har du hk så det räcker och blir över...

Christopher
///M535i...snart M545i
BMWCS# 5041
Länk
Tu
68
Tufve
M535i- 86
320i Touring- 89
Wrath.
Hur gick det med bromsningen? Lämnade den några hästar eller?
ma
21
mackanz
M535i vit -87
Va kul de e o läsa vissa inlägg,speciellt det där med att vissa skriver en sak en gång o har en annan historia nästa gång,fast de e klart,när man hittar på är d ju inte så lätt att skriva samma sak två ggr,då måste man ju skriva ner vad man hittar på annrs är det lätt att de blir fel nästa gång,tuffare o tuffare ... : )
ja o sen när man inte kan nåt,ja då blir allt fel...

bj
291
bjorasen
M535i -87
mackanz:

antar att det är mig du syftar på... då kan jag förklara för dig att i det första inlägget menade jag att det går att plocka ut över 300hk ur motorn utan att göra speciellt mycket med den samtidigt som man kan byta ut delar så du får ut 500hk som Juha Touma har gjort eller få ut 700hk som någon har gjort med en E24(bilen, med 745 motorn, har varit med i bilsport).
Medans i andra inlägget menade jag att original delarna i motorn säkert håller för 400hk.

Och vad fan vet du om vad jag kan och inte kan...

Christopher
///M535i...snart M545i
BMWCS# 5041
Länk
Ba
38
Bamse
M535i-86
Betvivlar inte att det går att få ut effekt alls ! Inte heller att sakerna inte skulle hålla . Men många därute har inte tillgång till stort garage med alla verktyg , gäller mig med tyvärr :-( .

Tyvärr finns det ingen genväg till effekt inte heller finns det billiga allternativ , hmm klart allt är ju relativt .

Det smartaste jag kan komma på i trimmväg för en sugmotor om vi pratar valuta för pengarna så är det ju kompressor .

För runt 50-60lök så får du en kompressor monterad o klar i din bil , detta är enligt MIG det bästa o billigaste sättet att få bra med effekt . Plus att du då har möjlighet att gå vidare . Eller anser ni att jag har fel ?

Som jag läste tidigare här så var det ngn som hade betalat typ 10lax för luftfilter o chip .

Ta bara toppen som ett ex , det kostar ju typ 15lax bara för en firma att plocka bort toppen o porta den , detta då en firma i STHLM så att det kan ju finnas billigare ställen , men ändå ...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.