|
|
|
|---|---|
|
Det är så att jag tänkte byta olja i växellådan (manuell) på min 320 E36 i samband med service av bilen. Nu har jag pratat med verkstan och dom tror att man bara ska fylla på olja i växellådan, inte tappa ut den gamla. Borde dom inte tappa ut den gamla oljan och fylla på ny helt och hållet? MVH Erik | |
|
öhh. va? skum verkstad det där. självklart ska man tömma ur den gamla oljan och sen hälla på ny. |
|
ant |
på min gamla ford var det så som du säger. båda i bakaxel och i vxllåda. verkstaden har fel. du ska byta oljan. ============================= Länk |
|
Kör motorn så att den är riktigt vara min 2 mil ta sen och tappa ur ALL olja och rengör pluggenb från eventuella metallspån... Dom brukar oftas säga att det räcker med att fylla på men vill man ha det korrekt hjort så skall man byta all olja. Själv byter jag oljan i växelådan samt diffen vart 2:at år..... Mvh Martin |
|
|
Olja är en färskvara. W gör rätt. Byt minst vart 2:at år. Har en kamrat som jobbar på Castrols lab i Värtan han säger att mellan 1-2 år är det dags att byta olja om du vill vårda din bil. Verkstaden du besökte är nog bara "komponentbytare" dvs inga "yrkesmän". Nisse |
|
|
Tack så mycket för hjälpen! Är det någon speciell olja jag ska be om eller ska jag ta vad dom har? /Erik |
|
|
Oljan i växellådan kan hålla sig fräsch mycket länge. Därför finns inget krav längre på byte av växellådsolja. Dom är "filled for life". Växellådan är tät och utsätts inte för yttre omständigheter som fukt eller bensin som motorn annars gör. Dock så är ett byte ändå att rekommendera då ett visst slitage alltid sker i lådan och oljan BLIR lite sämre med åren. Men, verkstaden har inte fel när dom säger att den inte ska bytas, för det görs normalt inte. :) Mvh Anders S. |
|
|
Glömde! Du ska använda av Bmw rekommenderad olja för din typ av växellåda. Ring till Bmw och uppge reg.nr så talar dom vilke olja det är. Mvh Anders S. |
|
|
Tackar. Nä, jag märkte när jag pratade med dom att dom inte var vana vid sådana oljebyten. /Erik |
|
|
Byter olja i lådan varje år kostar bara 180 spänn o göra det då vet man att man har fräscha grejjer i den. Once a beamer allways a beamer Länk |
|
|
Konstigt Angående olja så skulle det vara vanlig motorolja i min växellåda och den skulle bytas var 24:e månad eller var 4000 mil. i och för sig har jag en 325e från -87 Har du råd att INTE köra Tyskt? Länk |
|
|
J_Bunk du ska nog ha samma olja som jag hade i min. Atf olja som eg. är för automat lådor. Jag köpte castrol TQ Dexron III. Byta olja de gör du ju själv istället för o lämna in! Åk till en bensinmack o låna en lyft och ta med skiftnyckel. Töm ut oljan ur bottenpluggen, dra till baka pluggen o öppna den andra pluggen som sitter på sidan! Inte så svårt! Det går i ca: 1,2liter misstänker jag men det är bara hälla till det rinner över!! Lycka till **Min bil är ett långtids projekt som kommer gå undan** |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.