|
|
|
|---|---|
jonaz_ |
tjena tjena! har gjort en bra affär i helgen tror jag. köpte en 528-85 för 1500:- skattad å besiktad å hyfsat fräsch. nu äe det så att det är nå jävla fel på motorn, vet inte om det är nån skitsak eller nå allvarligt... den vill inte starta med startmotorn. man måste dra igång den å inte förns vid typ 2500 varv går den igång. skulle man sen släppa den under 2500varv när den går så dör den. den är även ruskigt slö när den går förutom en gång när den fick ett ryck ett par minuter, då gick den riktigt fint. nån som har nån teori vad det kan va för fel? skit i insprutningen, tändningen eller nå allvarligt... tacksam för svar, det är jobbigt å åka busss! //Jonas |
|
kolla slangen till insuget, får du hål på den så har du ingen tomgång och väldigt slö på högre varv, den kan även misstända osv.. Gummit kostar 200 pengar och är enkelt att byta... Detta gäller iof. 518 men det borde vara väldigt snarlikt på 528. www.bimmer.nu sidan för bmwtokar! |
|
| bensinpump kanske? | |
rsarits |
tändförställningsventilen (puh) öppnar väl där nånstans, kan det inte vara så att förställningen har fastnat i läge för högvarv? kolla fördelaren. Micke |
jonaz_ |
har kollat igenom tändningen nu å den verkar ok, gnista blir det iallafall. har även kollat bränsletillförseln och fram till spridarna kommer det soppa men om det sen kommer nåt in till cylindrarna vet jag inte... |
|
Låter ju som ett bra pris :) Men det är ju bra om man får igång den såklart. Kan ju vara knepigt att hitta. Kolla kompet kanske? |
|
|
Om den går över 2500 rpm måste den ju få soppa... kolla upp de delar som har me tomgången att göra, låter som det är nåt där. kolla även att den inte drar in tjuvluft som gör att den inte orkar gå... _____________________ #232 i E28 registret Länk Länk Det går att ha kul med en snik-modell !!! |
|
jonaz_ |
tror inte att det är nåt fel på kompet eftersom den gick bra när jag körde hem den. sen bytte jag startmotor på den å efter det så är den omöjlig! kanske kom åt nåt då... det där med tjuvluft lät ganska vettigt, ska ut å kolla lite. har bara skruvat med förgasarmotorer förut så jag är inte så hemma på insprut... |
jonaz_ |
har hållt på ett antal timmar med att få igång den nu och varmköra motorn. nu går den som en klocka och startar hur lätt som helst men imorrn när den är kall antar jag att det blir samma helvete igen! kan det vara att den drar tjuvluft nånstans ändå, och hur kollar man det i sånna fall, eller kan det vara nåt annat? |
|
Köp lite startgas och spruta på slangar etc när motorn är igång så märker du om den ändras. Mvh Patrik |
|
|
Tjuvluft kollar du enklast genom att spraya lite startgas kring de områden du misstänker läckage vid samtidigt som motorn går på tomgång. Går tomgången plötsligt upp har du troligtvis hittat din läcka! Mvh |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.