AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
113.093

Skriva bilen på farsan... här har Ni domen

Sida 9 av 31
Bimmerman: Jag bryr mig inte om hur Du har löst dina affärer med försäkringsbolaget. Det är din ensak. Det som jag funderar över är varför Du öppet berättat det när Du verkar väl medveten om svenskars småsinthet och jante-mentalitet?
Jag skäms inte för nåt så varför skulle jag inte berätta? Sen är det lite extra kul att se reaktionen från folk, särskilt när man vet att det inte är många i detta land som har rent mjöl i påsen. De flesta har nån gång i livet gjort något för att tjäna en slant, antingen något olagligt eller något som rundar lagen lite smidigt.

//Bimmerman
Zim Zimma here's my bimma
Länk
Demon eyes på g :)
>> Bimmerman.

Där har du en poäng. Det fuskas i allmänhet alldeles för mycket, vilket gör att kostnader ökar för alla. Det mest logiska vore ju att försöka påverka i rätt riktning, dvs få ner fusk i alla former, istället för tvärtom. Det är långsiktigt det enda som hjälper. Jag undrar till exempel hur mycket skatterna kunde sänkas om alla betalade rätt skatt, och som i det här fallet, hur skulle premierna se ut om alla betalade efter de regler som finns?
Tänk efter istället för att utnyttja! (Gäller bara er/oss som känner sig träffade.)

By the way Bimmerman, tycker ditt försäkringsbolag att det är ok med din försäkring så är det ok. Bolagen har ju rätt att välja hur dom vill teckna en försäkring, men det är ytterst få som godkänner sånt och i sådana fall är det rent bedrägeri det handlar om. Då far man fram med felaktiga uppgifter och lurar försäkringsbolagen. Men endast då, eller hur? Det finns en markant skillnad där.
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

"Jag undrar till exempel hur mycket skatterna kunde sänkas om alla betalade rätt skatt"

Man kan se det från ett annat perspektiv också, nämligen:
Hur många skulle betala rätt skatt, om skatten vore rimlig? Innebär högre skatter alltid mera skatteintäkter eller skulle det rent av bli mera fusk och mindre intäkter?
Lite väl offtopic (politik) på den här tråden nu kanske.. :)

Håller med dig SComfort. Tror många läser den här tråden och uppfattar diskussion som "så här kan man bedra färsäkringsbolaget" och inte utifrån det faktum att vi pratar om överenskommelser parterna emellan. Ingen har ju menat att det är ok att lura försäkringsbolaget i syftet att tjäna pengar, inte vad jag uppfattat det som iaf.

Mvh

Anders S.
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Funderade på en sak till...
Hur många här har aldrig gjort ett svartjobb eller betalat något utan att ta kvitto?
Hoppas Ni som är emot sättet att försäkra på i den här tråden aldrig gjort det, det är nämligen olagligt i lagens rätta bemärkelse!? Skulle även vilja kalla det för att utnyttja om något...
:)

Mvh

Anders S.
Anders S: Oavsett vad jag eller alla andra sysslar med för tvivelaktiga affärer är det likt förbannat olagligt att skenförsäkra en bil. Ingenting rättfärdigas bara för att "alla" någon gång utfört en tjänst svart. Med ett sådant tankesätt raseras snart hela samhället. Jag fördömer inte någon för deras sätt att agera när det gäller att komma undan skatter, avgifter eller höga försäkringspremier. Däremot anser jag att de fuskande personerna måste finna sig i att ta eventuella konsekvenser utan att protestera när myglet ertappas. Svartjobb kostar staten enorma belopp. Och visst känns det konstigt som högutbildad att veta att en skrupelfri hantverkare tjänar mer pengar genom att svartjobba.
Det jag menar är att man skall inte gå in o moralisera när man inte själv har rent mjöl i påsen. Har man däremot aldrig gjort något fiffel genom hela livet kan jag förstå att man gärna går in och fördömmer vissa företeelser, men det tror jag är ytterst få i detta land som gjort.
Jag har själv betalt grejer utan kvitto och jobbat svart. Därför ger hag mig inte på någon annan som gör liknande fast i övriga sammanhang, dubbelmoral kallar jag det och det är inte min grej.

//Bimmerman
Länk
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Bjoerk, så här skrev jag:
"Tror många läser den här tråden och uppfattar diskussion som "så här kan man bedra färsäkringsbolaget" och inte utifrån det faktum att vi pratar om överenskommelser parterna emellan".

Jag har inte under någon mening skrivit eller antytt att det är ok att lura försäkringsbolaget (har jag?). Däremot tycker jag det är helt ok att utnyttja överenskommelsen i det här fallet. Skulle man efter denna överenskommelse ändå bli nekad ersättning så anser jag att man blivit lurad. Då tycker jag inte att den person som "var dum nog att ta bolaget på orden" får skylla sig själv. Tycker du?

Ps.
Du som högutbildad förstår säkert varför svartjobben bara ökar? Det är ju inte för att skattetrycket lättar precis... (OT igen)
;)

Mvh

Anders S.
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Folk svartjobbar för att dom inte vet att det är coolt att betala skatt!! ;)
no
3.595
nofx16
BMWCS[syd]#5120
acey: ja precis! De måste också ha missat reklamen om "så här hade det varit om man inte betalt skatt" -avlopp/lera på gatorna och överbevuxna fotbollsplaner. *suck*

//Kalle
Hellre död än röd..
Jaha...dags att blåsa lite liv i den här diskussionen igen.

Till att börja med undrar jag vad ni tycker är bäst:
Att jag betalar 6.000:- mindre i premie per år, eller:
Betalar som jag skall med försäkringen ställd på mej och får mina fälgar stulna, som jag kan garantera att dom skulle bli, och bolaget får pynta 40.000:- (deras max utbet på fälgar) per gång. Vad tror ni att ni andra tjänar mest på...inte så svårt att lista ut va?

Sen till det som jag är mest förbannad på..

Av en händelse så fick jag ett brev idag från försäkringsbolaget, Susab, säger upp min delkasko from 1 december. Kommer endast att få ha trafik i fortsättningen.
Deras motivering:
Det har kommit till vår kännedom att inte försäkringstagaren är huvudsaklig brukare av fordonet, NO SHIT....det har ju sagt till dom.
Tycker det är ett väldans sammanträffande att det händer i samband som att den här tråden är aktuell. Förmodligen är det nån avundsjuk, som för övrigt måste ha ett fruktansvärt innehållslöst och tråkigt liv, som läst allt det här och ringt och gnällt till bolaget. Jag hoppas den personen har kurage nog att höra av sej till mej och ge mig en bra anledning till varför man gör en sån jävla snorvalpsgrej. "får inte jag får inte han" förbannade jante fasoner. Susab kommer att få ett jävulskt ringande från mej.
Kan säga till de som inte vet att jag jobbar som bilförsäljare och säljer en ca 100 bil per år och pratar med mångdubbelt med kunder. Har jag ett bolag som jag är nöjd med så tipsar jag kunder om det bolaget, gillar det inte så avråder jag alla från att välja det. Räkna på hur många tusenlappar jag kan ragga åt bolagen pga det. Just nu är jag riktigt förbannad på Susab.

Bolaget hade även en annan ursäkt som jag endast tror var en extra orsak bara för att det skulle låta bättre.
"Dina skadetillfällen har varit för täta"....BULLSHIT säger jag. Jag har haft en parkeringskada och en vandalisering som jag tagit ut, det hände visserligen inom 1 vecka, men man planerar ju knappast sånt. Men för dom sakerna betalade jag 7.000:- i självrisk. Skulle man inte få utnyttja en tjänst som man betalar för? Låter horribelt.

Till sist kan jag säga att jag nu kommer att ställa bil o försäkring på mej. Hoppas nästan att mina fälgar mm kommer att bli snodda ett antal ggr för att det skall få kännas i plånkan för bolagen.

//Bimmerman
Länk
no
3.595
nofx16
BMWCS[syd]#5120
Bimmermann: Jag är övertygad om att susab har folk som sitter och läser forum och kollar upp eventuella bedrägerier osv. osv. så det är ju inte säkert att någon här har "raporterat".

Jävla dålig stil av dem iallafall, synd att du inte hade skriftligt som sagt :-(

Lycka till iallafall!
Dom hade ju förmodligen inte gjort nåt om ingen gnällt, dom visste ju om allt redan så inget var ju nytt för dom.

//Bimmerman
Länk
Visa användare
2.049
wolv
330it -02
Jag blir så f-bannad att jag inte vet vad jag ska skriva. Det finns gott om FEGA och avundsjuka människor, tydligen läser några av dessa kryp vårt fina forum :(
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Affärside bimmerman. Sälja fälgar och sedan plocka ut nya?

Ring och prata med dom, dom gick ju med på det innan? Tala om för dom hur det ligger till så kanske det går bra.
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Jag har inte kommenterat den här tråden tidigare och finner inget att tillägga mer än att jag minns lite från vår gamla mailinglista när Asken var på 100+ inlägg. Där visade det sig att folk från det fallet, Trygghansa vägrade betala ut ersättning för en stulen bil(M3 vill jag minnas men minnet är inte det bästa nu på gamla dar). Detta med grund av vad som skrivits i diskussionerna där. Med så många besökare som det är här inne finns det med all sannolikhet besökare från alla bolag. Därför tror jag inte att någon rapporterat detta men man vet ju aldrig så klart.
Mvh
Asken

Människan är utrustad med en mun och två öron. Man bör lyssna dubbelt så mycket som man pratar.
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

"Det har kommit till vår kännedom att inte försäkringstagaren är huvudsaklig brukare av fordonet"

Nej, och det visste dom ju inte redan eftersom du talat om det vid varje tillfälle som du haft kontakt med dom!?

Jävla idioter säger jag. Utbildar dom inte sin personal på Susab, kan ju vara bra om dom är informerade på hur försäkringarna kan formuleras/tecknas eftersom det är just dom som gör det. Förmodligen så skiter dom fullständigt i vad folk gör ända tills dom är tvungna o betala, då ska det bråkas så mycket som möjligt.

Jag blir så förbannad, jag har själv haft en försäkring på samma sätt. Samma tydliga överenskommelse med den kontakt jag har haft på försäkringsbolaget. Man vet ju inte men man kan ju ha åkt runt "oförsäkrad" under dom åren om man säger så... Bara tur att inget hände, då kanske man hade stått där med skägget i brevlådan för att man litade på det dom sa!

Mvh

Anders S.
Jahapp...då har man haft en lång diskussion med SUSAB här på förmiddagen.
Nu vill dom inte ens försäkra min bil även fast jag skriver bilen på mej själv.
"skadefrekvensen har varit för hög".
Va f-n.....skall man inte få utnyttja de tjänster man betalar för. Jag har ju knappast planerat att få en parkeringsskada och få bilen vandaliserad. Att jag haft bilen skriven på morsan drog han upp som en anledning oxå efter jag ifrågasatt det han sa om skadefrekvensen. Då undrade jag hur dom kan ha folk på kundtjänst som säger att det är helt ok att göra så bla pga mina fälgar mm. Det sa han bara var beklagligt och att det måste varit ett missförstånd från deras sida, ska jag få skit för att dom gör fel??
Nej....nu har SUSAB hamnat på Bimmerman's svarta lista och det betyder 20-30 kunder mindre per år pga jobbet jag har.
Lär avråda alla kunder från att välja SUSAB för att dom kör med den här pissiga stilen.
SÅ ALLA, VÄLJ INTE SUSAB.

Kontentan av det här dåra:
1. Se till att få skriftligt på ALLT.
2. Se upp för den svenska avundsjukan, den är lömskare än du tror.
3. SE FÖR F-N INTE TILL OCH FÅ BILEN SKADAD.
4. Välj inte SUSAB.

//Bimmerman
Länk
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Kört hårt Bimmerman,
Jag ser över mina försäkringar då och då och SUSAB går nog bort efter detta.
Så här i efterhand kan man tycka att du kanske inte skulle ha offentliggjort din specialdeal med SUSAB, avundsjuka människor finns överallt (eller SUSAB folk).
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Bimmerman,

Menar dom att dom tagit bort Bmw-740 från deras lista av intressanta objekt??
Ring igen utan koppling till tidigare case och fråga på försäkring av en annan 740 (ta reg.nr från annons), se om det är DU som bannlyst eller din 740!?

Precis som jag sa tidigare, det är f*n så beklagligt att kundservice inte vet vad dom pratar om eftersom det handlar om i vissa fall 100-tusentalskronor för folk!! Missförstånd my ass...

Mvh

Anders S.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.