AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
113.078

Skriva bilen på farsan... här har Ni domen

Sida 8 av 31
av
315
avn
635CSI -85
523i -96
Bimmerman, du skriver "Är det rimligt att jag som 30-åring skall betala över 30' om året för en snart 8 år gammal bil?".

Ja det är rimligt! Du har en bil som sticker ut bland mängden och attraherar många samvetslösa personer. Detta har du själv fått erfara och det har kostat ditt försäkringsbolag 65´. Din situation är ju ett bra exempel på att det kan vara rimligt med höga premier även för gamla bilar.

/Anders - som äger båda sina bilar och sin mammas bil
Vad har kostat bolaget 65' ?????

Den förra skadan var på en annan bil och ett annat bolag....

//Bimmerman
Zim Zimma here's my bimma
Länk
Demon eyes på g :)
Vad skulle du säga om du fick betala 30' + för din CSi tex.
Bolaget kan ju alldrig veta vad som skall hända, eller hur.
"jaa, vi sätter ett högt pris på den här gammla E38:an för det kommer säkert någon och kastar sten på den"

"vi sätter ett högt pris på ALLT för det kan ju hända något"

//Bimmerman
Länk
av
315
avn
635CSI -85
523i -96
ok, då missförstod jag ditt tidgare inlägg angående skadorna.

Jag tror fortfarande att 30' är rimligt för en e38 i sthlm.

Om jag skulle vara tvungen att betala 30' i försäkringspremie skulle jag försäkra bilen på morsan :)

/Anders
Pratade förresten med mitt bolag imorse ang fakturan från Bilcentralen som han undrade om han kunde betala. Jag har nämligen bett honom hålla inne betalningen pga en massa slarvjobb dom skulle åtgärda.

S= skadereglerare
J= Jag

S - Det var du som hade bilen och försäkringen på morsan, eller hur?
J - Japp
S - Då vet jag vilken det var, då betalar jag fakturan nu.
J - Ja gör det, jag lämnade in bilen imorse för åtgärdning av felen.

//Bimmerman
Länk
avn

Det är rätt...hehe

//Bimmerman
Länk
Wolv:
Fb måste väl placera premierna någonstans??

välstämd tretummare med F1 ambitioner Länk
Visa användare
2.049
wolv
330it -02
kilen:
Ja, jag har väl aldrig påstått nåt annat? Men grunden till skadeutbetalningarna är ju ändå premierna. Man får ju ingen avkastning om man inte har nåt att satsa...
NÄ!
Men varför då lämna kommentar om att det är premierna som ligger till grund....
Vi är off topic så det räcker..

välstämd tretummare med F1 ambitioner Länk
Visa användare
2.049
wolv
330it -02
kilen:
Varför? Därför att du påstod annat:
"...men du glömmer att det just börspengarna som ligger som grund att det betalas ut något vid skada"
Är det nån här som nekats ersättning för en bil de ställt på "morsan"? Jag menar är det nån som kan berätta en egen historia.

De exempel jag hittills hört har varit av typen:

1. "Killen planterade sin kärra i en tall mitt ute i skogen. Han hade bara trafikförsäkring så han väntade en vecka. Sedan helförsäkrade han bilen, väntade ytterligare en dag och kontaktade försäkringsbolaget om att han idag kört in i ett träd. Killen nekades ersättning."

eller

2. Ungefär som det nämnda i denna tråd.
"Snubben kraschar bilen. Ringer och pratar med bolaget om att han kraschat "sin" bil. Bilen står på farsan och han nekas till slut ersättning.

Jag menar har man nu gjort "en fuling" så får man väl sköta det snyggt efter kraschen också. Säg åt mormor att ringa och prata med bolaget.

"Det är inte vikten som är för tung, det är du som är för svag"
betriebsanleitung1
Om ni är så missnöjda med premierna så trafikförsäkra och se om det blir billigare när ingen hjälper till vid en skada på bilen.
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
suck...
Kan säga efter att läst alla sidor där åsikterna går i sär att: Jag personligen äger bilen själv och betalar 2074 kr i månaden.
Mycket pengar men bilen är mitt enda intresse som kostar pengar, så jag tycker det är värt att lägga en slant på mitt intresse och försäkringen är dyr , men jag har accepterat att bilen är DYR och jag är UNG och där efter priset.

jag bor hemma och har inga omkostnader mer en bilen, men jag förstår alla som inte vill betala höga försäkrinar och ställer bilen på föräldrana för att slippa betala mer en nödvändigt.

//Martin

"Ju snabbare ni är desto mer långsam är jag"
ErikNilsson
Det var ju hemskt vad ni hackar på Bimmermann! Håller med honom till 100%. Är det verkligen bara han som är ekonomisk här? Är det verkligen bara han som försöker göra den bästa ekonomiska affären? Tror knappast det! Det spelar egentligen ingen roll vad man handlar, man försöker väl alltid göra en så bra och billig affär som möjligt. Om ni ska köpa ett par jeans och de kostar 600 men så finns likadana i butiken bredvid för 400, vilken butik väljer ni!?
Jag drar några slutsatser:
Det verkar som vissa yngre förmågor faktiskt har insett att dom kör en bil som är dyr att försäkra och accepterar det, det imponerar på mig.
Det finns några som genom att försäkra bilar som dom inte har råd med på andra tjänar kulor på det.
Sedan finns det loosers som jag själv som inte kör värsting bilar och betalar min försäkring, och andras föräldrars försäkring på bilar som dom ”äger” (och ibland inte äger?).
Jag tycker det verkar sunt att berätta för bolaget hur ägandeförhållandet ser ut.
Men då borde dom ju också anpassa försäkringen efter de omständigheterna, kanske genom mer efterforskning när dessa bilar skall försäkras.
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Jag ser det inte som att "vissa" försäkrar på andra för att man inte har råd. Titta på bimmerman, fälgar för priset av 2 års försäkring! Nog har han råd den j***ln! :)) Lyckligtvis är han smart nog att att inte slänga bort stålarna och väljer istället det mest ekonomiska, med helt lagliga och scyssta metoder gentemot ALLA. Om någon har problem med det här sättet att försäkra tycker jag att man ska ta det med försäkringsbolaget, det är ju dom som sätter reglerna inte mr bimmerman o co. Förstår inte hur vissa här kan ha nåt emot att man följer spelreglerna?

Nä,
Gonatt Bmw-Powers (wherever you are)
:)

Mvh

Anders S.
Det konstiga tycker jag är att det är bilmodellen som styr försäkringen i så stor utsträckning. En M3-96 skulle kosta mig 23' per år i helförsäkring medans min flong nya M3-E46 landar på drygt 7' helår för halvförsäkring (den har vagnskadeförsäkring). 16' per år räcker för att låna upp 150-200' i bank. Pengar att lägga på en nyare bil...
Vi bor ju sverige, landet där man inte får tjäna mer än nån annan och gå genvägar för att tjäna en o annan krona. För då finns det en uppsjö av folk som skall fördömma en.

En sak bara till er som fördomer det här mest.
1. Har ni betalat något utan kvitto?
2. Har ni tagit betalt utan kvitto?
3. Har ni jobbat lite svart någon gång?
4. Har ni tagit upp lite för mkt på deklarationen

Har ni gjort något av ovanstående har ni undanhållit skatt till staten, skatt som alla andra får betala i form av höjda skatter till följd.
Tänk på det innan ni moraliserar....moral är nog lite tvetydig hos de flesta...

//Bimmerman
Länk
Blev lite gotländska där :))
Fördomer = fördömmer

//Bimmerman
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.