AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
113.079

Skriva bilen på farsan... här har Ni domen

Sida 6 av 31
"Varför använder så många detta forum ?
För att slippa betala BMW massa pengar och lösa problem med bilen själv.
Så 7.702 användare blåser BMW ,eller har inte råd att åka BMW ? !?!"

Att man inte kom på den jämförelsen själv....smart Jörgen.

//Bimmerman
Zim Zimma here's my bimma
Länk
Demon eyes på g :)
no
3.595
nofx16
BMWCS[syd]#5120
Håller med (ugglan) hasso!

Med vänlig hälsning
//Kalle
______
Länk
<Wolv: Vad är det jag inte förstår?

Hela försäkringsytemet är uppbyggt just så att man läggs in grupper.
Givetvis är det så att de flesta inte utnyttjar försäkringen men i vissa gruppindelningar så går bolaget inte ihop ändå och då måste premien höjas.
På något sätt måste man beräkna och detta är det mest rättvisa för åldersgrupper.
Om du har en bättre fungerande ide så tala med bolagen.
Även om man har synpunkter på hur allt är uppbyggt så är det korkat att ta på sig någon annans försäkring.
Men visst skulle det finnas ett system med kraftig bonus för de som inte utnyttjar ersättning.
Jag har inte begärt ersättning på ...jag minns faktiskt inte men 10-12 år sedan är det minst.
Men betalar ändå 1300 i månaden (tre bilar)

Att det är en klassfråga att försäkra sin bil?
Ja, på sätt o vis är det väl det men det är det väl på bilinköpet oxå.
65´för fyra fälg o däck är väl oxå en klassfråga?
Men det är bra att det finns saker att kämpa för....
Nu spårar det ur lite..

välstämd tretummare med F1 ambitioner
Vaaa..
Använda forumet till att spara pengar?
Forumet kostar pengar!!!
Jag lägger alldeles för mycket tid här som jag kunde utnyttjat till att sälja mer....
Men jag har blivit beroende av BMW o forumet för att det är KUL!
Istället för att ringa BMW direkt med triviala frågor så ställer jag dem till likasinnade.

(även om vi ibland har delade meningar om försäkringsbiten)

kilen

Är det rimligt tycker du att jag som är 30 år (snart 31) betala 31.000:- om året för min bil som är snart 8 år gammal.
Idag är det knappast en klassfråga att köpa en E38 -95, riktigt billiga så det har familjen svensson råd med. Om man har avbetalning på fälgar o däck för 65.000:- är det en klassfråga? Jag har inga övriga lån så jag lägger en månadskostnad på dom istället.

//Bimmerman
Länk
Bimmerman: Din bil klassas av försäkringsbolagen som en extrem lyxbil och hamnar i en försäkringsklass därefter. Bor man dessutom i Stockholm blir premien hög. Parkeras bilen utomhus nattetid och ägaren bor i lägenhet blir det en ännu högre premie.

Angående försäkringsbolagens regler har i varje fall den vansinniga tillämpningen av bonussystemet börjat luckrats upp. Hos Länsförsäkringar kliver alla kunder in med full bonus. Tidigare blev man bestraffad innan en olycka vållats vilket endast var ett sätt för försäkringsbolagen att tjäna pengar.
Det är bara att inse att den enda riktningen försäkringspremier kommer att justeras i är uppåt, och det gäller för alla!

Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Klassfråga med fälgar för 65'??

Snarare en prioriteringsfråga och i vilket intresse man spenderar sina pengar. Vissa köper hus och lånar över huvud medans vissa spenderar pengar på sina hobbys. Detta är ingen klassfråga!

"På något sätt måste man beräkna och detta är det mest rättvisa för åldersgrupper"
Vad är det som är rättvist med att beräkna på någons ålder eller kön?
Att jag bor i Sthlm eller på vischan har betydelse för stöldbegärlighet m.m. Men det är mitt körsätt som avgör om jag har benägenhet att kvadda eller inte.

Mvh

Anders S.
Visa användare
2.049
wolv
330it -02
kilen:
Det var inte meningen att du skulle ta min fråga om du förstod som en förolämpning eller nåt (ifall du gjorde det). Vad hade du själv gjort om de chockhöjde din premie på på din 540 (och alla andra bilar i den klassen) till 30 000 och du hade valet att skriva över bilen på din mamma/pappa där försäkringen kostade 4000? Hade du köpt en 518 från åttitalet istället eller vackert hostat upp pengarna? Eller hade du skrivit över bilen på mamma/pappa?
Tr
2.101
Tretretti
BMW 535i 2011 M-sport
Förr i världen var bilförsäkringsmarknaden hårt reglerad (bl.a. bonusen) och valfriheten för oss konsumenter var mycket begränsad. Bolagen tjänade ganska bra med pengar. Efter avregleringen har valfriheten ökat dramatiskt och även om skadekostnaderna ökat så har premierna höjts mindre.

För tio år sedan betalade jag över 18.000 kr/år i försäkring för en tre år gammal 318i nästan utan extrautrustning - och det var inget oskäligt pris då.

Man kan ha synpunkter på försäkringsbolagens prissättning men dét är ju ingen mänsklig rättighet att få försäkring på dyra bilar till låga kostnader. Alternativet för den enskilde är ju att bara ha trafikförsäkring och sätta in pengarna på sparkonto i stället och hoppas att man inte krockar eller får bilen stulen.

Likadant är det med diskussionen om att man kan låta gamla farmor stå för försäkringen på ens egen M3. Jag förstår inte varför folk blir upprörda för att försäkringsbolagen inte vill betala ersättning till de kunder som inte följer villkoren i avtalet. Antingen förhandlar man bort intresseklausulen som nån förelsog tidigare eller så får man stå risken att bli utan ersättning.

Om jag har ett avtal med min kund som han bryter, ska jag överse med det bara för att vara sjysst? Ska samma princip gälla i andra branscher också, t.ex. i bilhandeln?

My Bimmer is my mistress
Jamen...?

Då kan du väl ha försäkringen på avbetalning oxå? ;-)

Nej jag tycker inte att du skall bet. 31000 tusen i försäkring....
Men det innebär inte att det är bra att någon annan står på försäkringen.

Att köpa en E38-95 är "billigt" säger du men 31000 i försäkring är dyrt?

Byt bil eller flytta är mitt förslag, ditt resonemang om billigt eller dyrt håller inte.

Familjen "Svensson" är i vilken klass anser du?

Skulle jag betala 31' i försäkring så hade jag betalat lika mkt som för min bil på 4 år, och om fyra år så får jag vara glad om jag får ut hälften av vad jag betalat i premier.
Tänker inte byta bil...inte heller flytta.
Ni alla får säga vad ni vill...jag gör som jag gör ändå.
Och JA...att köpa en E38 -95 ÄR billigt idag, men försäkringen ÄR dyr.
Svensson är som jag.....alltså normalinkomstagare, och som försöker småfibbla med allt för att spara så mkt pengar som möjligt.

//Bimmerman
Länk
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Kilen,
Att betala igen bilen på 5 år, det är alltså billigt med ditt sett och se det?

Mvh

Anders S.
Som medlem av ett bilförsäkringskollektiv (Lf) skulle jag i rättvisans namn vilja att man vid skadereglering gjorde en ordentlig genomgång av eventuella oklarheter i ägar- kontra brukarförhållanden.
Utifrån denna skulle man sedan kunna bestämma ersättningens storlek.

Det skulle kanske minska hjälpvilligheten hos farmor Agda 80 år om hon var tvungen att lämna sin lilla stuga i de norrländska skogarna för att åka ner till barnbarnet i Stockholm och reglera parkeringsskador med jämna mellanrum.

Det är förbannat tråkigt att den svenska jantelagen visar sitt tryne även här....

Inga namn nämnda så ingen speciell behöver känna sej träffad, tror att man känner själv om man följer den lagen.

//Bimmerman
Länk
Visa användare
2.049
wolv
330it -02
kilen: Du svarade aldrig på min fråga....?
BM
174
BMW V8
540Touring -98
ESS 400+
Jag tycker man ska göra som färsäkringsbolagen säger: äger du bilen och brukar den ska försäkringen stå på ägaren oavsett vad det kostar det är bara dega och försöka se glad ut.

Har man råd att köpa en fet BMW då har man råd att betala försäkringen på rätt sätt oavsett vad det kostar.
Bara att ringa runt till dom ca 10-15 bolag som finns och förhandla sen at det billigaste och sen hoppas att det inte blir några problem när det är erättning som ska betalas ut.

Hatar folk som utnjyttar försäkringsbolagen !!!!

Mvh Niklas ( med dyr försäkring )

Länk
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

:))

Rätt sätt? Enligt vem då?

Om du har läst igenom den här tråden sa kanske du också har lärt dig att FB godkänner att du får köra en bil som någon annan äger.

Ps.
Hatar försäkringsbolag som utnyttjar kunder!!!!

Mvh

Anders S.
>>Anders S.

Jag ogillar (inte hatar) kunder som utnyttjar försäkringsbolag, för att jag får vara med att betala kalaset i slutändan!

>>BMW V8.

Håller fullständigt med dig, man väljer själv vilken bil man köper. Med allt vad det innebär i kostnader...
BM
174
BMW V8
540Touring -98
ESS 400+
Anders S

Ska jag vara riktigt ärlig så finns det tyvärr inget jag hatar mer än försäkringsbolag och deras premier !!

Försökte bara vara lite vuxen för ett ögonblick men tyvärr klarar jag inte det kan ej förstå deras syn på olika bilar och människor, hur dom kan kalla en 540 E38 årsmodell 94 för en lyxbil är en av sakerna jag aldrig kommer att förstå.

Degar idag ca 1200:- per månad och det är inte så skoj.

Mvh Niklas

Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.