|
Sida 5 av 31
|
|
|---|---|
|
Hasso: Ja, du har nog rätt. Att premien är lägre här stämmer nog. Men om någon gör samma sak här så tycker jag fortfarande samma sak. |
|
|
Det enda rättvisa är att man får betala efter vad man presterar, inte pga kön, ålder, hudfärg, längd eller vikt! Du kan göra statistik på allt om du vill. En man som kört skadefritt i 10 år ska betala lika mycket som en kvinna med samma facit, eller är det orimligt?? Tills jag inte längre ser mig själv som orättvist behandlad så tar jag till de lagliga (obs) knep som går. Sen får andra tycka vad dom vill. Mvh Anders S. |
|
|
Inte för att det spelar någon roll men, jag står för min bil numer. Men hade jag större anledning att göra annorlunda skulle jag det.. Mvh Anders S. |
|
|
Måste lägga min röst på Anders S förslag. Ungefär att man betalar för vad man själv presterar. Inte pga av snopp eller muff t.e.x. :-) MVH Fredde |
|
|
Ja, jag håller med Anders S. Det skrev jag även i ett inlägg på sida 4..... Det är nog det enda som kan bli riktigt rättvist. Sen att det skulle innebära en premiehöjning för mig, det får jag nog ta :) |
|
|
Måste nog förtydliga vad jag ogillar: Att det är dyrast för yngre (speciellt storstad) beror på att det är de som står för högst kostnader olyckor stölder bedrägerier osv. Om en massa yngre skriver sina bilar på åldersgruppen 40-70 t.ex. så kommer så småningom den åldersgruppen att få höjda premier för något som de inte har orsakat. Att de yngre är kortsiktiga är helt naturligt. det är man i yngre år typ 18-25 år. MEN att det folk ibland oss 35-70 (typ)som åtar oss att stå för försäkringen det är verkligen korkat... Bimmerman spekar med öppna kort motf-bolaget så det har jag aldrig sagt något om... Att sedan börja jämföra med skattefusk o köpa/sälja utan kvitto det är en annan historia.... välstämd tretummare med F1 ambitioner |
|
| Men kilen, det finns ju faktiskt tusentals människor i vårt land i åldern 18-25 år som aldrig har eller kommer att utnyttja sin försäkring. Alla dessa är i samma sits som dig, förutom att de är yngre, förstår du inte det? Ska man straffas för att man är i en viss ålder, trots att man inte orsakar nåt som leder till utnyttjandet av försäkringen? | |
| ...sen måste det finnas gränser för hur mycket av sitt eget försäkringsutnyttjande man själv ska betala i form av premier, annars faller hela konceptet, då kan man lika gärna köra utan försäkring och betala det som uppkommer ur egen ficka. | |
loket |
Men försäkringarna är LÖJLIGT dyra, skulle jag ta en försäkring på t.ex en helt jävla vanlig MB 190e 2.0 (86:a) så skulle bara TRAFIK försäkringen gå på 3300:- per helår, skulle jag då ta en halvförsäkring skulle det gå på 5200:- per helår.. (Jag är 19 haft körkortet ett år, vilket kan i vissa fall förklara priserna men priserna är inte mycket billigare för en 22:åring som har haft sitt kort fläckfritt i 4 år) Och detta är ingen direkt "stöldbegärlig" eller snabb bil allts, det är inte heller så många ungdomar som köper den här bilen heller. Så varför det höga priset? fan en j**la lupo är ju svindyr den med. Det billigaste försäkringsbolag jag har hittat (för mig) är folksam, de har klart de bästa priserna. Trygghansa är något sisådär, IF ska vi man inte ens tänka på om man är under 25. T o m en jävla vinterbil från 80-talet är ju svindyr att ha, iaf i min situation när man gör lumpen och får ut hela 2000-2300:- i månaden. Då är det klart som fan att man skriver bilfanskapet på farsan. Den enda direkta nackdel jag ser med att skriva försäkringen på ngn äldre familjemedlem är att man inte får någon bonus eller historia hos försäkringsbolagen (då kan du inte bevisa att du har haft din bil i 3 år utan att överhuvudtaget repa den en ända gång). Det är ingen bil om det inte är BMW. |
|
"Bimmerman spekar med öppna kort mot f-bolaget så det har jag aldrig sagt något om..." Då är vi helt överrens. Men jag förstår i så fall inte vad vi diskuterar eftersom det är det som sagts hela tiden. "Om en massa yngre skriver sina bilar på åldersgruppen 40-70 t.ex. så kommer så småningom den åldersgruppen att få höjda premier för något som de inte har orsakat." Jag förstår varför du påpekar den åldersgruppen då du själv är gynnad av det. Att du kanske är en av dom som orsakat skada och höjt min och andras premie är väl en annan femma eller? Själv har jag inte orsakat dig en krona på premien då jag aldrig orsakat en skada. Vad är det då för rättvisa att jag ska betala mer än dig? Skattefusk är inte en helt annan historia då det är ytterst vanligt och påverkar andra människor i allra högsta grad. Många är dock snabba på att moralpredika till sin egen favör i just det här ämnet... Mvh Anders S. |
|
|
Hela försäkringssystemet är på väg att krascha ihop. Premierna är på väg att bli så höga att det kommer bli en klassfråga vilka som har råd att ha sin bil försäkrad. Mitt tips till de som har skyhöga premier och inte alltför dyra bilar är att starta sitt eget försäkringsbolag (då menar jag inte ett sådant som knäcker knäskålar på restaurangägare). Teckna trafikförsäkring hos lämpligt försäkringsbolag. Därefter sätts lämpligt belopp in på eget spar-/fond- eller vp-konto. Låt säga att 2000:- sätts in på kontot varje månad. Efter två år finns en pott på 48000:- + avkastning på kontot. Visst finns det ett visst risktagande i mitt system. Det är inte kul om bilen stjäls eller krockas första året men man slipper betala för alla andras olyckor. |
|
|
Inte alls dumt... Men som sagt, med en nästintill sprojtans bil och bara trafikförsäkring känns lite jobbigt innan man fått ihop lite kapital. Mvh Anders S. |
|
![]() 2.226 530d G31
Alpina B10 4.0. Enda tillverkade med 6vxl :) 325 E30 Cab-93a 750i-96 750i-90 Sv.såld 6200mil. |
Vilket folk det finns här ? Hur orkar Ni, ALLA försöker komma undan på ett eller annat sätt. Det har väl ingen med hur mycket man har råd med. Bimmeman har råd att betala försökringen, det vet jag. Jan O Karlsson med 124 000 kr netto/mån har nog råd att betala kräftskiva för knappt 4000 kr, men han ville att vi skattebetalare skulle betala den. Varför använder så många detta forum ? För att slippa betala BMW massa pengar och lösa problem med bilen själv. Så 7.702 användare blåser BMW ,eller har inte råd att åka BMW ? !?! Lägg ner !! Varför omförhandla räntan på Huset, byta elbolag ? Jörgen, som skulle får en HÖGRE försökring på Far,i samma bolag, trots att båda har full bonus, och han bor i små stad (ca 40000st), och jag i Uppsala. |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Loket: Som ren jämnförelse så betalar min sambo 3425kr helår helförsäkring hos Dials Mercedes försäkring. för en MB190E-88.Mer skulle ingen betala för en sån bil oavsett ålder och kön.För jag hade MB stod på mig ett tag och när bilen skrevs på henne(Folksam då )så blev bilen helt plötsligt 650 kr billigare. Ska man vända sig till mansdiskrimeringsombudet då eller:) MVH Hasso Länk |
|
Jag fattar inte meningen med denna diskussion! De som "fuskar" ( ursäkta ordvalet :-) ) får gärna fortsätta med det, FB får ju sina pengar hur man än vrider på fenomenet. De som "fuskar" får dock räkna med att få ett "nej" från sitt FB. Själv är jag 20, kör en bil som värderades till 8000:-, bilen är reggad på farsan som betalar ca 1300:- i försäkringspremie per år. Notera att jag skrev "kör" och inte "äger", för den egentliga ägaren är farsan. Sen tycker jag att det är ok att låna bilen så länge man inte äger den. Jag känner ilska över de 18-åringar som går fortfarande på gymnasiet, köper m3:or och reggar dessa på sin päron. Att låna farsans sierra kombi är däremot helt ok för mig...:-) Om jag minns rätt så dök samma fenomen upp i PLUS på ettan. Där sas det att om man lånar någons bil och kör den ett längre tid, exempelvis en månad, så ska man försäkra bilen i sitt namn, även om man inte är ägaren till bilen.... |
|
|
Det är ÄGAREN som SKALL försäkra bilen, detta råder inget tvivel om så den diskussionen behöver vi inte ta. Om jag kör någons bil en månad eller två, ska jag säga till honom då (om han är bortrest tex) att "du får skriva över bilen på mig istället, för det säger Sverker". Ge mig en anledning att i praktiken ge bort min bil till någon annan som kör min bil för att någon på Plus säger det? Mvh Anders S. |
|
| Det var faktiskt en representant från ett FB (kommer inte ihåg vilket) som sa det. | |
| Sen vill jag säga att försäkringspremien baseras på den som kör. En 18-åring har knappast sin mormors körvanor... | |
|
" 3 st Idag 13:11 Rapportera svaret Sen vill jag säga att försäkringspremien baseras på den som kör. En 18-åring har knappast sin mormors körvanor... " Joo...det är väl en j-vla tur. //Bimmerman Zim Zimma here's my bimma Länk Demon eyes på g :) |
|
|
Oj...blev lite gale där..så här skall det se ut. "Sen vill jag säga att försäkringspremien baseras på den som kör. En 18-åring har knappast sin mormors körvanor..." Joo det är väl en j-vla tur. //Bimmerman Zim Zimma here's my bimma Länk Demon eyes på g :) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.