AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
113.069

Skriva bilen på farsan... här har Ni domen

Sida 4 av 31
Dom kostar nästan 65'....fälgarna alltså, med däck.
Om jag kan spara 24' om året på försäkringen så är jag väl inte dummare än att jag gör det.
Inget problem för deras skadereglerare att betala ut 40' + nu när bilen blev vandaliserad.
Det finns inget som kan motivera upp försäkringbolagens ocker idag enligt mej, kan folk köra med rävspel mot mej så gör jag det tillbaka. Sen om man snällt sällar sej till skaran som betalar enorma överpriser får man väl göra det då, men jag gör det inte.

//Bimmerman
Zim Zimma here's my bimma
Länk
Demon eyes på g :)
Jag jobbar som bilförsäljare och skulle om jag blev nekad ersättning nån gång avråda alla mina kunder från det bolag, det handlar om ca 100 st per år, det blir ett par slantar. Nu förordar jag susab till alla som jag pratar f-bolag med och på det drar dom nog in en o annan krona.

//Bimmerman
Länk
Om man kollar i deras villkor som finns att ladda ner på sidan, så är väl paragraf 841 ganska bra för försäkringsbolaget att ha?
Sen är jag ju lite avundsjuk att en del har fälgar som är värda mer än vad båda våra bilar är!
Men snygga är dom iaf. Även bilen.
Alltså...deras paragrafer kan ju tolkas lite hur som helst...
Jag skulle inte känna mig säker på att få rätt, om jag inte fått det speciella avtalet skriftligt.
Paragrafer och lagar är till för att brytas...

Nej SKOJAR bara...

Bara man har en dialog så alla är med på vad som gäller.

//Bimmerman
Länk
Klart man ska ha en dialog!

Men nu måste jag sluta. Har suttit vid burken hela dagen och fått en jäkla huvudvärk.

Ha det gott allihopa.
bl
61
bln
Z3 M Coupe -99
Väldigt så mycket energi som kom loss i denna diskussion. Jag tycker att vi borde rikta om energin på att finna ut ideer på hur de verkliga försäkringsbedrägerierna (fejkade bränder, fejkade stölder mm)kan stoppas.
Enligt uppgift kan en så stor andel som 1/3 av alla större skadefall, ej inräknat "mamma äger son kör", vara bedrägerier. Om vi får bort dessa problem blir garanterat premierna för alla klart lägre.
Jag tror att detta forum kan göra en hel del för att förbättra möjligheterna till lägre premier.

Jag håller med Alexander ovan att det gäller att tänka efter före och gå sakligt tillväga annars hamnar man snart i en återvändsgränd.
Johnny H

Kan meddela att mina fälgar har jag på avbet..så stor plånka har jag inte att jag slantar dom mängderna rakt över disk.

//Bimmerman
Länk
Hallå!

Den här tråden är länkad från zatzy.com.
Har läst igenom den och anar en viss dubbelmoral.

Förstår inte hur ni kan vara griniga på mr Bimmerman
för att han "fuskar" och betalar en lägre premie än han borde.

Vissa säger att deras premie kommer höjas när folk beter sig på det här viset.

Men sålänge den yngre generationen betalar 5-dubbla beloppet för sin försäkring så klarar ni er med era bra priser?

Man ska ha råd att äga sin bil, det stämmer ju, men det är väldigt lätt att säga så när man sitter med en årspremie på 5kkr när samma bil kostar 48kkr för "Kalle 23 bast"

Man undrar hur det skulle se ut om det var tvärtom.
Skulle moralen vara lika hög om det var ni "äldre" som betalade skyhöga premier?
Pappa skriver bilen på sin son som e 14... :-)

Tycker nästan att man borde kallas korkad om man väljer att betala mer än vad man behöver...

just my 2 cents

MVH Fredde
"Tycker nästan att man borde kallas korkad om man väljer att betala mer än vad man behöver..."

Problemet är väl att väldigt många betalar mindre än dom egentligen är skyldiga till?
"Problemet är väl att väldigt många betalar mindre än dom egentligen är skyldiga till?"

Tycker inte man är skyldig att betala mer än man behöver. Har man ok från sitt bolag är det inget att bråka om. Om man däremot inte har det och tar en det som en chansning är det ens egen huvudvärk.

Frågan är varför det stör andra?
Är det avundsjuka eller handlar det bara om moral?
Eller är det som sagt för att rädda sitt eget skinn från lika höga premier?

MVH Fredde
Avundsjuka? Avundsjuk på vad? Att dom fuskar eller?

Och ja, det stör mig faktiskt när andra ser till så att min premie blir högre.
Men jag antar att du tycker att det är helt ok?
Tack Fredde

Jag betalar inte en cent över vad jag kan undkomma med. Man är väl inte dummare än att man väljer det billigaste alternativet.
Är det rimligt att jag som 30-åring skall betala över 30' om året för en snart 8 år gammal bil? NEJ, det finns ingen rimlighet i det.
Kan jag då med bolagets vetskap undkomma billigare genom att skriva bilen på morsan så är jag väl inte dummare än att jag gör det.
Sen har vi aspekten att jag är anonym bland alla skurkar där ute som är ute efter mina fälgar tex.

//Bimmerman
Länk
Johnny

Du kanske inte skulle suttit så länge framför datorn igår...får knoppen skull tänkte jag.
JAG FUSKAR INTE.....alla är medvetna om att jag gör så här.

//Bimmerman
Länk
Ha ha, jag tänkte att jag skulle skriva:
" Jag kan ju tillägga att i Bimmermans fall är det bara att gratulera, då han hittat ett ovanligt bra försäkringsbolag."
Men det behövs inte...trodde jag.

Allt jag skriver är inte enbart riktat mot dig.
Som du ser så står det:
"Problemet är väl att väldigt många betalar mindre än dom egentligen är skyldiga till?"

Det är alltså inte just dig jag menar.

Nej avundsjuk på att andra betalar mindre än det högsta priset.

Jag har själv alltid haft mina bilar försäkrade på mig själv. Undantaget är nu vinterbilen (318 -86) som inhandlades för 10kkr. Försäkringen kostar 4000:- /år och då pratar vi trafikförsäkring... Den bilen står nu skriven på min sambo som är en flicka född samma år som mig, och då kostar den 3000:- /år.

Skulle jag vara spekulant på en bil, och det enda hindret var en dyr försäkring, skulle jag inte tveka en sekund att skriva bilen på t.e.x. min far.

- "Och ja, det stör mig faktiskt när andra ser till så att min premie blir högre."

Det har inte slagigt dig att det är på dom "andras" bekostnad som din premie är så låg.

MVH Fredde
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Det är där avundsjukan ligger Bimmerman!
Att folk inbillar sig att det är olagligt istället för att inse att går att få ner premien med LAGLIGA medel. När man inser att det är ok med alla parter så säger man istället att det är omoraliskt.

Undrar hur många här som ALDRIG betalt något utan kvitto? Det går bra att moralpredika när man själv ser en vinning i det...

Mvh

Anders S.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
Johnny H:Där är ju från Krokom och där kan väl knappast
premierna var jämnförbara med storstad, så jag tror inte du drabbas utan det är regionbaserat var de skyhöga premierna tas ut.Att min mormor Clara tog sin MC och lämnade Krokom på 30-talet har nog inte så mycket med för höga försäkringspremier:)
Om en familj som bor på samma adress skriver sina bilar på den som har högsta bonus oavsett vem som brukar bilen är väl mera vedertaget än undantag.
Det värsta är ju att det är finanskrisen som höjer försäkringarna inte pga bilägarnas skador och fusk.
Timdebiteringen på verkstäderna har inte höjts, BMWs reservdelspriser sänks med 10-20% så det är också en lägrekostnad som kommer bolagen tillgodo.
Men att var ung och ha ett genuint bilintresse och missunna sig att köra en äldre BMW istället för nån riskokare eller tråkvolvo är ju tragiskt om allt ska hänga på försäkringspremien.Jag drabbades osså av en höjning på 1000 kr (5000)ocker tycker jag också,det är fel att sätta försäkringspremierna efter ålder och bonussystem,måste väl var bättre att grunda med en premie och sedan höja den vid eventuell skada rejält istället, skulle bli mera rättvist, då de som utnyttjar försäkringen för betala rejäla premier.En idé
kanske fel ??

MVH
Hasso
Länk

"Det har inte slagigt dig att det är på dom "andras" bekostnad som din premie är så låg."

Av någon konstig anledning så är det så att tex ungdomar råkar ut för fler olyckor.
Alltså är det helt naturligt att deras premie är högre, eller hur? Klart bäst vore det ju om premien baserades på hur personen i fråga har kört..
Sen är det väl även naturligt att om man bor på en plats med högre stöldrisk, så får man högre premie?

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.