|
Sida 31 av 31
|
|
|---|---|
|
Beppos förslag ang. försäkringen har jag också funderat på och tycker att det är ett mycket bättre alternativ mot dagens. Undrar vilket försäkringsbolag som vågar ta det steget. ///BMW - Was sonst! |
|
| Mitt föslag högaktualliserades ju iom den nya skatten på trafikförsäkringen, en av de mest orättvisa reformerna i historien. Jag gick dessutom i taket dubbelt upp då jag som ägare till 5 fordon får betala detta belopp 5 ggr om! Inte fan står jag för högre risk! Utan min trafikförsäkring borde snarare vara fördelad på dessa fem fordon! | |
|
Comander: Om jag tex skulle besluta mig för "långtids utlåning" av min M till någon i familjen så är jag säker på att om det skulle uppstå någon form av f-ärende att de skulle bli ett himla liv om att bevisa vems bilen egentligen är... |
|
| Ärligt talat så förstår jag inte varför den nya trafikskatten skulle vara så orättvis för de som har många bilar. Om man inte använder bilen så ställer man väl av den (och därmed slipper betala trafikförsäkring)? | |
|
Läs om försäkrat intresse i FAL (försäkringsavtalslagen) Där framgår det ganska tydligt vad som gäller! |
|
| Nimaka: Nja, Roadstern tex åker jag med när det är fint väder, Kombin när jag ska ha med ungarna osv osv. Alla bilar är hela tiden påställda, men jag kan omöjligen köra mer än en åt gången. Skulle det vara smidigare att ställa av/på skulle man ju givetvis göra det istället, och bara betala för det man använder bilen. | |
|
Jo men då får du räkna lite på vad försäkringen kostar i månaden för nu kostar det ju 50:- att ställa på bilen. ///BMW - Was sonst! |
|
|
Herkules: Intressant läsning Kap. 4 §3 "Försäkringsbolaget får föreskriva i avtalsvillkoren att försäkringstagaren utan oskäligt dröjsmål skall anmäla till bolaget om ett förhållande som har angetts i avtalet och som är av väsentlig betydelse för risken ändras. Om försäkringstagaren försummar att göra en sådan anmälan, kan ersättningen från försäkringen sättas ned i fråga om varje försäkrad enligt vad som sägs i 2 § andra stycket" Vilket belyser riskerna med skenförsäkring. Dawwe: Nu känner jag inte till dina familjeförhållanden. Att de som tillhör samma hushåll (skriven på samma adress) nyttjar bilen är nog ett mindre problem- Ex. min hemmaboende 18 årige son har en M3'a som han äger/försäkrar, men jag använder till 90 %. Här tror jag inte försäkringsbolaget har något att invända, även om jag skulle kvadda den. Men principiellt är ju även det fel. Vänder vi på det hela (jag äger, sonen brukar) blir det mer tveksamt, men forfarande svårt för f-bolaget att bevisa, om nu inte bilen har neon och andra ungdomsattribut påsmetat ;-). Skulle däremot sonen vara skriven på en annan adress, då får man problem. |
|
| Commander: Min bil står redan på max i de olika försäkringsmomenten (trafik=65,stöld=65,vagnskada=65). Premien för mig är ungefär det dubbla gentemot vad tex min bror skulle få betala för samma bil... Som det är nu så försöker försäkringsbolagen slippa undan så fort de får chansen, trots de hutlösa premierna...Det enda försäkringsbolagen är bra på är att dra premien, om det händer nåt då slingrar de sig oftast, ger skambud osv...Som tur är har jag aldrig haft nån skada på min M o jag hoppas att det förblir så... | |
| Ett exempel ur verkliga livet: Min "bättre hälft" som bor ca 30 mil bort har så att säga ställt till det för sig, dvs hon har rejäla skulder o måste leva på existensminimum "ett tag". Pga att hon bor som hon gör samt att det är svårt för henne att ta sig till sitt arbete så behöver hon en bil. Hon kan dock inte äga en bil för då kommer fogden o tar den. Lösning vi funderar på är att jag köper en bil till henne modell nyare (ca 5 år gammal), försäkrar den men lånar ut den till henne. Det är min bil o jag har både "försäkrat o ekonomiskt intresse", i allra högsta grad. Försäkringen är i snitt mellan 2-3 gånger så dyr på mig som den vore på henne. Jag skulle självklart ställa bilen på henne om det gick, men som sagt omöjligt då fogden kommer o tar den. Jag är tämligen säker på att försäkringsbolagen skulle hävda "skenförsäkring" även i vårt fall om någon skada uppstår, trots att premien är rejält i överkant om man betänker den verkliga risken! | |
|
Inte helt säket hos krf heller, tyvärr Länk Last night I dreamed I ate a ten-pound marshmallow, and when I woke up the pillow was gone. |
|
| Kaptenlöjtnant: Va trevligt...allt för att underlätta för de som redan har de dåligt nog... | |
|
Dawwe, Förvisso, men har man skulder ska man betala dom, icke sant ? |
|
|
Hon får äga en bil till ett värde av upp till 20000:-. ///BMW - Was sonst! |
|
| Får och får... Folk som förekommer hos Kronofogden och behöver bil till jobbet (tjänar mer än 1h enkel väg eller nåt i den stilen) eller behöver bilen i jobbet har rätt att ha en bil som har ett värde på 60 % av ett prisbasbelopp = 24 600 kr. | |
|
Jag har ett nytt inlägg i diskussionen: Har du inte råd med försäkringen - köp en billigare bil. Tjejer blir inte imponerade av hästkrafter, de blir mer imponerade av ordning och reda. "Va, har han skrivit bilen på morsan, varför det? Har han fogden efter sig? Jag skulle nog komma undan med hälften om jag skrev bilen på farsan. Men då åker jag ju runt i "farsans bil" och det har jag ingen lust med faktiskt. Jag vill att det skall synas att det är min bil. Det har liksom att göra med att bli vuxen att betala för sig själv. Alexander |
|
|
Köpte nyligt en 320 från 2003. Jag betalar en mastodontsumma på 16 lök per år för den! Men nyligt när en polare skulle provköra den så fick han sladd och tog en jävla stenpelare med ena bakskärmen = in på verkstad för att repa skiten. Kostnaderna för reparationen går på 40 000 kr men som tur är så står bilen på mig med helförsäkring. Har inte heller varit några problem med Fbolaget bara in på verkstad och skicka räkningen till dom så jag slipper sitta och svettas över hurvida dom ska anklaga mig för skenförsäkring eller ej. Har man inte råd med försäkringen så har man fan inte råd med bilen! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.