AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
113.076

Skriva bilen på farsan... här har Ni domen

Sida 30 av 31
ep
34
epson
535dAT -05
Håller med betan, okunskap är nog vanligare än att man skenförsäkrar medvetet.
Visa användare
1.189
t80196
328 Xdrive 2013

E30 320i -89 Cab

T-TOP: konstigt sätt att hjälpa sina barn med att begå försäkringsbedrägeri.

Min son ville också att jag skulle göra samma sak, jag nobbade och tog en diskussion om det.

Han förstod till slut motvilligt det enkla faktum att har man inte råd att försäkra den bil man vill ha, då har man inte råd att äga den, även om man har råd att köpa den.

Mats
BMW CS #5847
VillaRosa: Är det moget att önska T-TOP:s son olycka där han kanske skadas för livet bara för fiffel med försäkringar? Din kommentar äcklar mig.
"bara för fiffel" är det så juristerna i nästa generation ska uttrycka sig?

Lika mogen kommentar det...

Last night I dreamed I ate a ten-pound marshmallow, and when I woke up the pillow was gone.
Om man vänder på frågan: Om man istället försäkrar bilen på en annan där premien för enkelhetens skull är minst 200% högre? Som exempel kan vi ta en far som köper en bil till sin son i 20-års åldern, sonen bor inte hemma. När bilen betalades gjordes det en överföring från faderns konto, bilens ägare är dock sonen. Sonen i fråga har egentligen inget som helst ekonomiskt intresse i bilen. Vad skulle hända vid en ev skada? För att göra det ännu mer komplicerat så kan vi säga att försäkringen betalas via autogiro från faderns konto...
kaptenlöjtnant: Ja, det är väl fiffel, är det så viktigt med den korrekta juridiska benämningen på ett bilforum på internet tycker du?

Bara för sakens skull så berörde jag överhuvudtaget inte trådens diskussionsämne utan reflekterade mest över VillaRosas, i mina ögon rätt tråkiga kommentar.
Lägesrapport:
En orsak till att tråden fortfarande lever är ju som det verkar folkets oförmåga att i allmänhet göra rätt för sig, så då kan väl en och annan osmaklig kommentar halka in oxå när ändå synen på ämnet verkar vara "bara fiffel" vilket kostar oss andra extra mycket pengar i höjda avgifter (som förmodligen skulle öka i långsammare takt utan fiffel.).

Jag uppfattar inte Villarosas tidigare inlägg som speciellt fientliga men som du skrev själv så är detta ett bilforum på internet ändå reagerar vi om än på olika spår.

Beträffande försäkringsbolagen är det som med polis & sociala myndigheter, skulle inte behövas om sunt förnuft var en religion...

Last night I dreamed I ate a ten-pound marshmallow, and when I woke up the pillow was gone.
kaptenlöjtnant: I mitt tycke är försäkringsbedrägeri "bara fiffel" i jämförelsen med att skada sig fysiskt, kanske för resten av sitt liv.
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Med risk för att få mothugg i en känslig tråd (?) som denna anser jag inte T-tops "försäkringsplanering" som någon enormt ful moralisk handling.
Hade jag en son som ville ha en bil och det mest lönsamma vore att jag ägde den och lät han köra den (om reglerna tillät det) så skulle jag också göra det.

Vill det sig illa kan dom ändock intressera sig för hur du har haft råd med bilen t.ex tar sonen ett lån/ för över en rejäl påse pengar till dig och sedan köper du bil försöker dom nog ändock hävda fiffel... sånt är det

Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk)
co
968
commander_krill
520D touring xDrive -18
525D -11
X3 2,0D -13
530iM -02
Dawwe: Ditt resonemang känns underligt, det har ju ingen betydelse vem som betalar vare sej bil eller försäkring. Det är kopplingen brukare-- bilägare--försäkringstagare som är viktig.
Om du får pengar av faster Beata för att betala en försäkring som du tecknat på din bil lär ju knappast nå't försäkringsbolag ha sypunkter på, autogiro eller inte.
Visa användare
1.189
t80196
328 Xdrive 2013

E30 320i -89 Cab

Anders S: det är klart att du skall ha mothugg!

Varför skall du hjälpa dina barn att begå försäkringsbedrägeri?

Det blir ju vi andra som inte fifflar med försäkringen som får betala i form av ökande premier.

Och som jag skrev tidigare, har du inte råd att försäkra den bil du vill ha, har du inte rå att äga den heller. Det är en enkel men för en del kanske smärtsam sanning.

Mats
BMW CS #5847
Commander: Försäkringsbolagen kan kräva inköpskvitto/banktransaktion vid ev "totralskada", så vem som har betalt bilen (eller iaf från vems konto pengarna kommer) kan ha betydelse i allra högsta grad. Säkerligen samma sak med varifrån premien dras, antagligen kollas såna här saker först när en "dyr" skada uppstått...Jag vet eftersom jag har "been there done that"
co
968
commander_krill
520D touring xDrive -18
525D -11
X3 2,0D -13
530iM -02
Nu är du väl ändå fel ute, vad skulle det ha för betydelse vem som betalar?

Att det kan finnas intresse av ett ingångvärde ur ett värderingsperspektiv är en sak. Men i övrigt... nja...

Så om jag ger min son 100.000 för att köpa en bil som skrivs på honom och han försäkrar i sitt namn. Jag för över motsvarande summa till honom motsvarande premien, så menar du att försäkringsbolaget kan kräva att man redovisar transaktionerna?

Den enda som kunde ha synpunkter på detta tidigare var Skatteverket, men eftersom gåvoskatten är borta så....

Som du resonerar så skulle jag t.ex. inte kunna överlåta min bil på någon av mina barn, eftersom dom enligt ditt resonemang inte skulle ha något ekonomiskt intresse i den, vilket är helt fel. Det ekonomiska intresset uppstår då ägandet överlåts.
Om jag får en fastighet som är värd 2 mille, har jag inget ekonomiskt intresse i den då? Behöver jag isåfall inte deklarera fastigheten som en tillgång?
Måste jag vid en brand kunna visa ett kvitto motsvarande värdet för att få ut på försäkringen? Tror inte det....

Freude am fahren
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

t80196,

Jag kallar det inte försäkringsbedrägeri om jag köper en bil som jag sällan nyttjar och istället låter min son köra för det mesta. Om det i försäkringsvillkoren tillåts vill säga.

Om försäkringsbolaget vill stävja sån användning kan dom förbjuda någon under en viss ålder att köra (vilket dom ibland gör), eller som i andra fall höja självrisken.

Vad jag själv gjorde när vi köpte en andrabil var att jag blev ägare till den, anledningen var dubbel försäkringspremie på min sambo. Vi brukar den båda två. Ska jag skriva den på henne för att vi köpte den "mer för hennes skull" än för min? Försäkringsbedrägeri eller?
Commander: Vad jag menar är att sonen "köper" en bil, betalningen förs över från pappans konto, likaså dras premien från samma konto (så med andra ord borde väl han vara den som har störst "ekonomiskt intresse"). Frågeställningen var hur försäkringsbolagen skulle ställa sig vid en eventuell skada (vi kan säga "totalskada") i ett sådant fall då man på sätt o vis "skenförsäkrar" (fast denna gång till en betydligt högre premie istället för en lägre...)
Be
1.902
Beppo
M roadster -00
Tesla Model Y Performance - 24
Tesla Model 3 Performance - 21
Audi A3 1.8T - 03

Kanske är dags att skrota nuvarande system och övergå till ett system där det är föraren som är försäkrad och inte bilen i sig.
Det skulle även få positiva sidoeffekter för oss med flera bilar, om jag behövde betala en försäkring istället för flera försäkringar pga av flera fordon. Jag kan ju inte köra mer än ett åtgången. Givitvis skall stöldförsäkring och dylikt fortfarande vara knutet till egendomen.
Länk som synes ligger dom inte på lat sidan när det gäller att leka Gestapo om man får skador.

Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk)
Visa användare
1.935
VillaRosa
X3 2,0d 2007
BMWCS #04821
Vem som betalar premien är ju fullständigt ointressant! Det handlar ju om att den som tecknat och står för försäkringen också är den som äger och brukar bilen.

Sen önskar jag naturligtvis inte att någon fysiskt ska råka illa ut. Om det däremot drabbar ekonomiskt har jag inga problem med att le och gnugga händerna. Some people learn the hard, you know.
co
968
commander_krill
520D touring xDrive -18
525D -11
X3 2,0D -13
530iM -02
Dawwe: Ekonomiskt intresse har att göra med vem som äger bilen.
Det ekonomiska intresse som pappan kan ha är väl att sonen kör försiktigt och undviker att krocka så att inte premien stiger. ;-)

Dessutom är jag tveksam att man kan autogirera från någon annans konto än den som är betalningsansvarig. Så funkar det iallafall med s.k. e-fakturering.
Men låt oss för ro skull anta att fadern autogirerar pengar till sonen för premien och sonen autogirerar till F-bolaget.

Då förstår jag forfarande inte vad F-bolaget har att göra med vart pengarna kommer ifrån, det måste vara som VillaRosa säger, totalt ointressant.
Om vilken lagrum skulle man isåfall luta sej mot när man kan kräva utdrag ur banktransaktionshistorik?
Jag kan knappast tänka mej att F-bolaget har något att invända förutsatt att man inte betalat för lite.

Freude am fahren
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.