AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
113.094

Skriva bilen på farsan... här har Ni domen

Sida 29 av 31
Visa användare
371
Sharifhan
528iM E39 -00
520i E39 -98
Har inte läst alla inlägg, så ursäkta för ev. upprepningar, men ville bara säga att jag håller med båda "lägren"...

- Å ena sidan: utan väfungerande normer, lagar o regler kan inte ett samhälle fungera. Därför är det viktigt att ALLA efterföljer dom o inte tror att man är smartare än alla andra, för då kommer alla andra göra likadant o ett kaos uppstår snart (läs: skenförsäkringar=skyhöga premier).

-Men å andra sidan är det mkt orättvist förhållande mellan F-bolag o försäkringstagare, då det skiljer sig lite i kompetens och kunnande. Som enskilld individ står man där ensam mot dessa giganter med jurister och sakkunniga av alla slag som F-bolag har till sitt förfogande. De väljer sina kunder (ej import, ej sportbil osv) och princip ingen konkurrens råder på denna marknad, snarare oligopol, precis som banker eller oljebolag.

Utan riktig konkurrens har dom inget incitament att bli mer kostnadseffektiva eller sänka premier, för då kommer de andra f-bolag bara följa efter och endast kunderna vinner. Kunderna däremot har tyvärr stor motivation att fuska så länge det är så stor skillnad i premier och vinsten är större än förlusten (lägre premie - risken att bli upptäckt).

Det är tyvärr en etisk fråga som kanske bör få lite hjälp av strängare kontroller ganska snart... :-)

Visa användare
371
Sharifhan
528iM E39 -00
520i E39 -98
Min lösning: Om vi hade nån sorts Hyresrättsförening för försäkringstagare då skulle man kunna tillsammans förhandla och pressa ner försäkringspremier och på så sätt automatisk motverka fusk!

Visa användare
1.189
t80196
328 Xdrive 2013

E30 320i -89 Cab

Sharifhan: och hur skulle denna förening för försäkringstagare kunna motverka fusk på ett effektivt sätt??

Mats
BMW CS #5847
kilroy
Jag frågar mig samma sak. Om de höga försäkringspremierna faktiskt är ett resultat av höga försäkringsutbetalningar...hur kan man då göra det billigare?

När det gäller konkurrenssituationen håller jag inte med Sharifhan. Att försäkringsbolagen inte skulle vara kostnadseffektiva är en myt. I den privata sektorn innebär kostnadseffektivitet antingen en möjlighet till ökad vinst och/eller möjlighet till ökade marknadsandelar vilket alltid är fördelaktigt för ett företag.

Mvh kilroy

"Med ett hyfsat järnrör kan man slå världen med häpnad"

Visa användare
371
Sharifhan
528iM E39 -00
520i E39 -98
Jag har betalat ALLA mina bilförsäkringar själv från första skrotbilen tills nu, när premien sjönk med bonus och ålder.

t80196: när premierna är låga är det inte längre lönsamt att skenförsäkra längre, anldeningen till att vissa fuskar är ju som känt: 1) deras bristande etik 2) skyhöga premier. Jag garanterar inte att dom slutar vara oärliga, men slutar skenförsäkra om man sänker premierna lite iaf...:-)

kilroy: det finns ALLTID utrymme för ytterligare förbättringar och högre kostandseffektivitet, man måste bara tänka i nya banor. Internetbanker, obemannade mack och den nya telefonin är några exempel på detta.

Jag tyckte bara att kollektiva avtal kan vara en lösning för att driva ner priser t.ex. Som facklig ansluten får man t.ex. hemförsäkring nästan till halva priset, eller ännu bättre exempel, taxi. Enskillda smååkare måste betala ca 30 000/år i försäkring för sina taxibilar, medan stora åkerier som Taxi Shlm t.ex. betalar säkert nästan halva priset eftersom de föhandlar "kollektivt" och pressar priser rejält.

Sen finns det ju hur mkt fusk som helst som bör förebyggas och beivras oxå, inte bara skenförsäkringar, utan t.ex. även falska personskador och men för enorma belopp.
Jag har aldrig hört talas om "whiplash skador" t.ex. förran jag kom till Sverige, fast morsan är läkare och vi kommer från en av forna Sovjetts 4e största stader. Det är ju positivt att skadan "uppfanns" just i Sverige, men inte att nästan varannan har den här nu för tiden helt plötsligt, trots ganska låg krockstatistik internationellt sett...

kilroy
Whiplashskadorna uppfanns inte i Sverige utan är faktiskt ett rätt gammalt begrepp även om det tidigare hade andra namn.

Ca 300.000 svenskar har utatts för whiplashskador i olika former, ca 15 % av dessa är mer eller mindre invalidiserade.

Mvh kilroy

"Med ett hyfsat järnrör kan man slå världen med häpnad"

Att låga premier skulle stävja fusket är lika sant som att man höjer premierna överlag, om alla oavsett ålder och fordon får betala 10k i månaden så är det nog inget problem längre... =0

Man skulle kunna köra avgiftsfritt men den som är inblandad i en olycka får plikta med sitt liv och eftersom vållandefrågan blir ointressant så arkebuseras alla inblandade.

...eller så får man bita ihop och betala. :/
"Ca 300.000 svenskar har utatts för whiplashskador i olika former, ca 15 % av dessa är mer eller mindre invalidiserade" -kilroy

Var har du fått den siffran ifrån? Jag säger inte att den inte stämmer men lägg till alla de personerna i den gruppen som ser sin chans att "förtidspensionera" och som sedan skyller på whiplash. Kan säga att jag känner ingen i min närhet som har någon form av "whiplash" trots att en del borde fått det efter att ha blivit påkörda och dyligt.
Håller med "Sharifhan" på den punkten att en del "personskador" uppfinns i Sverige vi kan ju även lägga till "utbränndhet" m,m lill den gruppen.

Mvh

A.
50
A.I.C
Z3 Coupe
andreas_lofgren>>

Kunde gissa att det var så, men vet inte Detta betyder då att BMW-ägarna är inblandade i mer olyckor eller är de bara en bra mjölkossa?

16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
De är inblandade i fler olyckor absolut. Dessutom så stjäls det otroligt mycket BMW delar; lampor, navigatorer, stereo, fälgar osv vilket drar upp premien rejält.

//Lövet

Excusa me, vir optime, cogitio inquis tibi nomen "fatuus" es?
A.
50
A.I.C
Z3 Coupe
Såg någon olycksstatistik för många år sedan bland vardagsbilar att någon modell i 5-serien var hårt olycksdrabbad tillsammans med Saab 9000 Turbo. Skulle vara intressant att se någon ny.

Visa användare
21
T-TOP
320 2005 e90
325xi 2007 e92

Jag äger min sons Camaro Z28 på grund av den höga försäkringen som han skulle få om hans stod som ägare, men i försäkringsbrevet står det tydligt att om någon annan än ägaren förorsakar en skada så är det dubbel självrisk som gäller, så där går man ju fri. sen för att göra det ännu lite bättre har jag en försäkring emot självrisker :-)

Mvh Dagge

Visa användare
3.729
JohanE
E30 -87
E30 -89
Ford focus -19
Hur mycket kostar en sådan försäkring mot självrisker? Hur många skadefria år tar det innan man slutar tjäna nåt på den?

///BMW - Was sonst!
ep
34
epson
535dAT -05
T-TOP.
Försäkrat intresse, vilket betyder att du likt förbaskat blir utan ersättning.
Du har inte något ekonomiskt intresse i Z28:an

så här står det i LF:s senaste motorvillkor:
"Försäkringen avser endast ditt eget ekonomiska intresse i din egenskap av civilrättslig ägare och huvudsaklig brukare till fordonet. Om du är registrerad som ägare och har tecknat försäkring för fordonet trots att du inte äger det, kan du bli utan ersättning."
Visa användare
1.935
VillaRosa
X3 2,0d 2007
BMWCS #04821
T-TOP: så du menar att om sonen kvaddar Camaron så gör den dubbla själrisken att vi övriga "ärliga" försäkringstagare slipper vara med och betala hans skenförsäkring. Hur ??? får man vara?

Jaja, "hoppas" han smäller och ni blir utan ersättning...

__
Problemet med BMW är att har man en gång börjat, kan man inte sluta!
Hihi, dubbel självrisk låter onekligen som en bra affär....

Last night I dreamed I ate a ten-pound marshmallow, and when I woke up the pillow was gone.
Tyvärr så har du helt missuppfattat det där T-TOP. Din sons bil bil är olagligt skenförsäkrad...
Be
1.902
Beppo
M roadster -00
Tesla Model Y Performance - 24
Tesla Model 3 Performance - 21
Audi A3 1.8T - 03

En bekant till mig blev alldeles nyligen utan ersättning för sin porsche. Försäkringen gällde inte då han hade skrivit bilen på sin mamma... Så han fick 6000:- när den tola verkstadskostnaden var över 70000:-...Han överklagade beslutet, men det gick inget vidare..
co
968
commander_krill
520D touring xDrive -18
525D -11
X3 2,0D -13
530iM -02
Mej veterligt så står det i villkoren som förmodligen T-TOP hänvisar till:
"Om du lånar ut bilen till någon annan än din maka/make eller sambo gäller försäkringen alltid med dubbel självrisk."

I de generella villkoren för samma försäkring: "Försäkringen gäller för dig som försäkringstagare och ägare till bilen. Med ägare avses den verklige,
civilrättslige ägaren."

Vilket gör det till en skenförsäkring.

Freude am fahren
be
1.477
betan
325 E90 07
M-paket
Epson som svarde i tråden är ju skadereglerare så han borde ju veta :-) lägg upp reg numret på camaron också är du snäll så han slipper krångla vid skada....
kan bara hålla med om att det är försäkrat intresse dock så kan det vara okunskap i många fall också!

Mpower
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.