|
Sida 28 av 31
|
|
|---|---|
|
Lasse K Jag förstod att det var det du menade med ditt inlägg... Jag bara framförde min åsikt!! =) Beppo, du har ju helt rätt... Försäkringsbolagen är ju vinstdrivande företag, ingen välgörenhetsorganisation... =) // Erik |
|
|
Jag har en son som har kommit med propåer om att jag skall stå regad på hans bil för få att han skall få billigare försäkring. Självklart skall man stå för sina egna kostnader, jag har envist tackat nej till dessa propåer. Jag har ingen som helst förståelse för hur man som förälder kan ställa upp på skenförsäkring, på vilket sätt hjälper man sina barn då?? Mats BMW CS #5847 |
|
|
Det är ett dilemma, M3:an kan ju faktiskt vara mammas/pappas bil som dotter/sonen får låna för att ha målat huset, rastat hunden... Det handlar om etik och moral som förs vidare till nästa generation. Det som är helt värdelöst enligt mig är ju att problemen skjuts framåt uppåt så när lilla Amanda/Bengt fyller 55 kostar försäkringen lika mycket som när dom var 20... Det finns förstås undantag, unga bilförare behöver inte krocka med allt och alla men än så länge talar statistiken emot det och så finns det väl mer tjuvar i tätorterna också... Underskatta inte det sociala arvet. |
|
|
t80196: Förstår dina tankar att du ej vill begå ett "brott" men samtidigt inte din mening... "Jag har ingen som helst förståelse för hur man som förälder kan ställa upp på skenförsäkring, på vilket sätt hjälper man sina barn då??" Klart att du hjälper din son att få en billigare försäkring och därmed oxå en chans att få äga en bil som han annars kanske inte ha råd att äga pga. de höga förs.premierna. Är ni sedan skrivna på samma adress är det väldigt svårt för FB att bevisa vem som egentligen "äger" bilen OM nu olyckan skulle vara framme. Jag har själv haft två BMW skrivna på min far och det har fungerat utan problem vid skada. Hade min far inte ställt upp på att skriva bilen på honom så hade jag då inte haft råd att äga de bilarna, jag är honom evigt tacksam och kommer till 100% att göra det samma för mina barn om situationen är den samma då, om ca 20år (vilket jag ifs. inte tror). Vill inte skicka några pekpinnar eller dyligt med detta inlägg, endast framföra en kortfatta beskriving av hur jag ser på detta "problem". Mvh Jimmy |
|
|
Jimmyboy: "Hade min far inte ställt upp på att skriva bilen på honom så hade jag då inte haft råd att äga de bilarna," Just det jag menar med att bära sina egna kostnader, har du inte råd att försäkra din BMW, köp ett annat märke som du har råd med. Kanske en obehaglig sanning för vissa. "Klart att du hjälper din son att få en billigare försäkring och därmed oxå en chans att få äga en bil som han annars kanske inte ha råd att äga pga. de höga förs.premierna" Att skenförsäkra är ju ett försäkringsbedrägeri och ett brott, kan inte se varför man som förälder skall hjälpa till med detta. Försäkringsbedrägerier drabbar alla andra försäkringstagare som är ärliga, i form av högre premier. Mats BMW CS #5847 |
|
|
t80196: Javisst jag förstår dina argument. Att vi ser annorlunda och olika på detta är ju klart. Och med texten "Hade min far inte ställt upp på att skriva bilen på honom så hade jag då inte haft råd att äga de bilarna" menade jag helt enkelt att min far hjälpte mig att förverkliga en pojkdröm som jag då hade. vilket jag knappast anser är fel. Då vi oxå vid detta tillfälle delade adress och att min far vissa dagar körde min bil till jobbet gör ju knappast "brottet" värre och hamnar då i en gråzon vill jag anse. Detta är vad jag anser INTE en skenförsäkring då båda brukar bilen och är skrivna på samma adress. Några år senare flyttade jag dock till en annan adress och då blir ju saken annorlunda, då kan jag hålla med om att det handlade om en skenförsäkring i viss mån. Att försäkringsbedrägerier av DENNA klass skulle drabba dig och mig (som ärliga försäkrningstagare) något större har jag svårt att se. Den lilla procent som verkligen skenförsäkrar bilen på sin far/mor och som dessutom orsakar en kostnad för försäkringsbolagen påverkar inte våra försäkringspremier nämnvärt anser jag. Det är INTE skenförsäkringarna av detta slag som höjer försäkringarna ständigt! De extra kronorna det kostar för mig nu bjuder jag gläderligen på om fler än jag får samma möjlighet som jag fick ;). Mvh Jimmy |
|
|
Jimmyboy, hoppas att du själv inser inkonsekvensen i ditt resonemang. Har du belägg för: "Att försäkringsbedrägerier av DENNA klass skulle drabba dig och mig (som ärliga försäkrningstagare) något större har jag svårt att se. Den lilla procent som verkligen skenförsäkrar bilen på sin far/mor och som dessutom orsakar en kostnad för försäkringsbolagen påverkar inte våra försäkringspremier nämnvärt anser jag" ? |
|
|
Rent spontant... En försäkring är en försäkring. Du betalar, händer en olycka blir du ersatt. Det som många missar när jag läst lite i tråden är att det kommer att ske misstag. Om det är så att sonen delade bilen med pappan är det väldigt tråkigt. Om jag äger en bil som jag står på och försäkrat. Min sambo kör 3 mil/vecka och jag 1 km/vecka, om då min hon då krockar så är det samma visa. Lurad? Fruktansvärt nitiskt av IF. Jag har inte läst alla inlägg ifall jag repeterar nu.... :) |
|
|
Det finns ju en orsak till att unga har högre premie. Och det är FBs statistik över vilka som orsakar olyckor. Om en ung då skenförsäkrar, flyttas ju antalet orsakade olyckor över till den äldre gruppen och förstör statistiken där, vilket ger högre premier för den grupp som med rätta hör hemma bland äldre. Man kan ju inte skylla på att det är ett fåtal som skenförsäkrar, försäkring handlar om att soladarisk dela risken. I så fall vore det väl OK om ett fåtal struntar i TV-avgiften också? Eller låter bli att betala på bussen? Eller drar från macken utan att betala? __ Problemet med BMW är att har man en gång börjat, kan man inte sluta! |
|
|
Sparc: Skillnaderna i försäkringspremier är just det att unga förare är mer oturs-benägna än äldre och därför är det naturligtvis av intresse för bolaget om bilen är skenförsäkrad. |
|
|
Har inte läst exakt hela tråden så ursäkta om det här har kommit upp tidigare, vilket det säkert har. Lämnar i alla fall mitt ord i debatten. VillaRosa Om nu problemet med skenförsäkringar är så stort så borde det väl vara mer lika premier för unga och gamla? Skillnaden är ju så ofantligt stor så är problemet så farligt? Om man tar Kulturministern så kan man ju bli det också trots utebliven TV-avgift i 16år. Vad som retar mig och som ger alla en högre premie är när bolagen istället är för slappa mot de som får en skada åtgärdad. Tex så repade jag en kofångare på en sliten Clio för tre fyra år sedan. Allt var mitt fel men efter ett tag blev jag nyfiken på vad skadan kostade och svaret blev knappt 14500kr. Hur är moralen där? Verkstäderna är suger ut varje spänn om de har möjlighet. Villka betalar det om inte alla som har bil. Nu tycker jag inte att man ska fuska någonstans men att som några gör här önska någon att han inte får ut en spänn är ju lite väl att ta i. "Fuskarna" har ju i alla fall betalat in något så reducera försäkringsutbetlningen då om fusket är alldeles uppenbart, inte annars. |
|
| Tja, var och en är sig själv närmast. Lär inte era barn och tjuva så går det och få fason på moralen. | |
|
Knlt: Men vem kan avgöra om det verkligen är skenförsäkrad? Risken för misstag är uppenbar. |
|
|
Spelar det någon roll överhuvudtaget? Du gör väl vad du har samvete till, glöm inte adressen så man vet vart man ska skicka tack-kortet när premien höjs... ;) Att tänja på regelverket drabbar i slutändan medelklassen oavsett vilket ämne. |
|
|
Har följt tråden till och från, har med andra ord inte läst allt... Jag är dock säker på att dom som i slutändan alltid vinner är försökringsbolagen (och dom tjänar MYCKET). Det är ju privata företag och vi lever i kapitalismens era (det där lät väll riktigt kommunistiskt... :)), men ändå tror jag att man borde kunna pressa dessa bolag på något sätt att ta ner sina priser (kanske bolagen borde nöja sig med stora vinster istället för enorma sådana). Jag tror med andra ord att dom mycket ofta hittar på orsaker att höja premierna. Tycker tex att det är konstigt att min premie inte sänks när 1 år har gått och jag ska täckna ny försäkring då bilen trots allt har blivit ett år äldre. Dom stora kostnaderna är ju stöld försäkringen (har en 740i). Ny har jag väll tappat tråden lite, men är irriterd på höga premier och försäkringsbolag som ökar sina vinster år för år på våran bekostnad. Är även irriterad på vissa som tycker att vi får skulla oss själva... |
|
|
Ansi: Håller med dig, de STORa bovarna i det hela är just försäkringsbolagens ockerpriser på försäkringar! Därav oxå fusket och "skenförsäkringarna" från försäkringstagarna. Mvh Jimmy |
|
|
Ansi: Det finns Försäkringsboalg som inte går med vinst eller förlust tex Länsförsäkrignar!Dem betalar tillbaka till kunderna dem åren som det är visnt. Sen så är det kraftig konkurrans mellan bolagen ochså så det bolaget som lutar sig tillbaka och bara håvar in kommer tyna bort bland dem andra med tiden. |
|
|
Backa tillbaka lite här nu. Föräkringsbolagen går INTE med stora vinster på bilförsäkringar, glöm det. Inte heller är det stöldförsäkringen som är den dyra delen av en bilförsäkring utan utbetalningar för skador på person. Detta innebär att när en bil blir äldre så blir den dyrare (!) att försäkra i försäkringsbolagens ögon eftersom en äldre bil är mindre säker än en ny. Det som gör att försäkringsbolag överhuvudtaget går runt är att de har tiden på sin sida. Eftersom man betalar premien i förskott så placerar försäkringsbolagen denna och förhoppningsvis får lite avkastning på den. Utan detta skulle inte försäkringsbolag gå runt alls. //Lövet Excusa me, vir optime, cogitio inquis tibi nomen "fatuus" es? |
|
|
Kaptenlöjtnant skrev: "Det som är helt värdelöst enligt mig är ju att problemen skjuts framåt uppåt så när lilla Amanda/Bengt fyller 55 kostar försäkringen lika mycket som när dom var 20... Och de här bygger du på? De går ju på hur länge du haft körkort på en del bolag, så det där problemet finns väl inte. Mvh Johan |
|
|
Kanske blev för svårt, det jag menade var att om 55-åringarna åker runt och kraschar bilar till höger och vänster så borde statistiken svänga och således även försäkringsbolagen eftersom allt bygger på statistik? Alltså, A som är 18år försäkrar sin m3:a på B som är 55år, olyckan är framme och vips så blir B den som är olycksdrabbad i rullarna. Enkel matte tycker jag. Om dom yngre förarna skulle bli mindre olycksbenägna och tjuvarna bytte yrke skulle självklart premier öka i långsammare takt. Försäkringsbolagen använder vägverket, räddningstjänst och polisens statistik och då blir det inte helt otippat unga förare, motorstarka och stöldbegärliga fordon som blir ordentligt premiehöjda. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.