AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
113.084

Skriva bilen på farsan... här har Ni domen

Sida 27 av 31
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Sharifhan: Problemet är att alla i dagens läge utgår ifrån max bonus och kan bara sänka sig. Snarare är det väl så att du blivit äldre och därför billiga att försäka dyrare bilar nu än tidigare.

Visa användare
371
Sharifhan
528iM E39 -00
520i E39 -98
Ja just d, du har rätt Acey, nu har väl alla försäkringsbolag ändrat regler så att man får fullbonus från början. Jag minns dock den tiden när jag fick tjäna in bonuset...Hmm...låter som en gammal gubbe:) Hahaha...

Då finns det bara några få saker kvar för att kunna få ner premien:
-Bli gammal
-Flytta till landsbyggden
-Kombinera alla försäkringar hos ett bolag o få rabbat

...Och så vissa skriver bara upp bilen på nån som redan uppfyller alla dessa krav om man inte har tålamod:) Men man får inte överdriva heller, ingen kommer tro att tex. din 70år gamla farfar typ kör en fullstylad bil :) Hehehe...

BMW 4EVER
Bilen: Länk
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
k1mzo: Nej, de flesta bolag har "slopat" bonussystemet.
Be
202
Benn
525iA M 2003
Orkade aldrig läsa klart inläggen men har varit kund hos If och Folksam....if kostar lite mer men vilket guld bemötande jag fick trots att jag krockade....de ringde även upp och frågade hur jag mådde sen.
Vagnskadan var hos if men folksam var så jävla otrevliga att jag och mamma sa upp liv, drulle och hemförsäkring hos de efter detta!

BMW for the man inside you!
Visa användare
15
frber
530IA Touring -93
520I Touring -02
OM alla försäkrade sina bilar själv skulle vi få lägre premier
Bolagen gör ju en riskkalkyl på bilen - förare
Så om du krockar "mammas" bil så stämmer ju inte kalkylen

ska inte vara någon moral kärring jag har ochså haft bil stått på farsan en gång i tiden

Lasse Karlsson
Hallå BMW-freaks!

Jag är absolut inte för att tjäna pengar på att skenförsäkra, slippa undan skatt genom att svartarbeta osv, tvärtom! men om jag hade skenförsäkrat min kärra, på tex farsan, så hade jag nog tänkt mig för en extra gång, om jag kvaddat bilen, och det var dags att kontakta försäkringsbolaget! Om farsan stod som ägare och försäkringstagare, så skulle jag ha utomordentligt svårt att se försäkringsbolaget kunna neka ersättning om han sköter anmälan och övriga kontakter med bolaget!

Men är man så dum att man skenförsäkrar, och sedan anmäler att man kvaddat bilen och själv sköter alla bolagskontakter, så ber man väl om trubbel!

Körde jag av vägen och kvaddade bilen som jag hade skenförsäkrad, skulle jag låta farsan sköta "snacket med försäkringsbolaget, hur skulle dom kunna bevisa att det var jag som körde och inte min far?????

Om jag körde på nån annan, eller själv blev påkörd, så brukar man väl i allmänhet ha rätt god koll på vems felet är och ofta kunna göra upp i "godo" där försäkringsbolaget inte behöver bli inblandat i mer än att man kan bruka samma koncept som i fall 1.

Däremot har jag inte koll på vad som händer om man blir påkörd, och "förövaren" vägrar inse att han gjort fel, ocyh det blir rättslig sak av det hela. Här torde det väl kunna "spetsa" till sig en aning, då det nog blir svårt att säga att man inte var förare, när bevisbördan ska redas ut osv.

Men som jag nämnde ovan, skulle jag aldrig ringa försäkringsbolaget och tala om att jag fått sladd, åkt av och kvaddat bilen som står på min far(eller annan) utan låta den som står som ägare ta kontakten mot bolaget!!, och kom nu inte dragandes med att så här skriver han bara för att lätta sitt eget dåliga samvete, då han själv skenförsäkrar!!! för så är inte fallet!!!

HA DET!!

Visa användare
1.330
Heinz_Keller
VW Passat 2,0tdi Masters Premium -12
jag säger som jag har sagt förut:

Har man inte råd att försäkra bilen man har tänkt att köpa så har man heller inte råd att äga bilen. Tyvärr så är det ju så att hur billig än en bil är att köpa så lär man försäkra bilen... å min egen erfarenhet är att om man inte heller har råd att försäkra den, då har man heller inte råd att serva den.

// Erik
AM
2.177
AMET
Bmw 320da - 09
Bmw I3

CS 7425
Ligger mkt i det du skriver om Heinz.

Känner igen snacket på många som köper bil sedan har de knappt råd och serva och försäkra bilar.

Gör upp en budget hur mkt du kör och vilken bil du har råd med och ha.
En bekant hade skenförsäkrat och efter ett antal olyckor så aviserade försäkringsbolaget rättsliga åtgärder om inte ägarförhållandet klarlades, han hade tur och fick en chans till och använder fortfarande samma försäkringsbolag men försäkrar i sitt eget namn.
kilroy
Heinz_Keller*

Du har helt rätt enligt min uppfattning.

Mvh kilroy

"Med ett hyfsat järnrör kan man slå världen med häpnad"

Lasse Karlsson
Heinz Keller!

Visst har du helt rätt i det du skriver!!! Men det jag menar är ju att skulle jag vara i samma läge som dom var i startinlägget i denna tråd, så skulle jag agera annorlunda!! för att klara situationen bättre!!! Människan är väl i allmänhet sådan att man försöker göra så att man klarar sig ur ett läge på bästa möjliga sätt!!! Så dom får skylla sig lite själva!!! Det var det jag menade med mitt inlägg, jag menade inte att värdera: skenförsäkring, rätt eller fel!!

HA DET!!!
al
60
alig
M3 E93-09
Vectra-93
Jag har inte läst precis alla inlägg i denna debatt, ganska mkt o läsa=)
Men en sak jag tänkte på: Försäkringsbolagen har ju en ruta man kan kryssa i, "kommer personer under 25 år att köra bilen" eller något liknande.
Kryssar man i denna ruta, ja då ökar ju premien lite pga det och de får sina pengar, ja menar, det är klart försäkringsbolagen måste räkna med sånt?
Och jo, jag vet. Det kan vara så att en bil brukas av mer än själva ägaren i en familj, och som inte för avsikt har att skenförsäkra bilen, men just därför kryssar man i denna ruta för att andra kommer att köra bilen, och bolagen får sina pengar. Med avseende på detta så borde de ju i så fall vara svårt att bevisa om en bil var skenförsäkrad eller icke?
När jag ringde och frågade om försäkring på bilen så va det inga problem att ha bilen skriven på en annan person i hushållet så länge personen bor i samma hushåll.

al
60
alig
M3 E93-09
Vectra-93
och vilket bolag tog du kontakt med?
skitsnack säger jag bara !!!!
Fram med fakta !!
Folksam
Tilläggas kan ju göra att bilen nyttjas av samtliga i familjen vilket jag oxå talade om.

Ett annat exempel: En man och en kvinna som är tillsammans och bor i ett hus, mannen köper en bil som bägge kommer att använda sig av. Även försäkringen tas på mannen. Vad händer om kvinnan smäller bilen?

Hur som helst så är det först när man verkligen behöver använda sig av försäkringen som man inser hur bra/värdelös den verkligen är.
Känns som att man kan lägga ner den här diskussionen nu - den går runt runt runt hela tiden. Nån kommer med ett varnande exempel, nån annan säger att det är ok att skenförsäkra, en tredje säger att man kan skita i allt över trafikförsäkring, en fjärde säger att han kollat med sitt bolag och att allt är grönt och en femte att det inte är det. Ingen verkar ha en absolut sanning och det beror naturligtvis på att det inte finns nån så länge bolagen agerar olika, inte bara sinsemellan utan även i fall till fall.
Visa användare
2.790
Mats
650i coupé F13 -12
i3s -22
328i Sedan F30 -14
Z4 3.0Si Coupe E86 -07
+ fem veteraner, ej BMW
Trots rundgången...Om det är inom familjen och man är mantalskriven på samma adressm är det OK att försäkra på annan person. Alla uppgifter i övrigt skall vara korrekta givetvis, dvs att man anger att fordonet kommer att brukas av förare under 25 år.

Det är ägarintresset som styr och inom familjen på samma adress brukar man ha gemensamt ägarintresse.

Dessa uppgifter har jag fått från två olika bolag i samband med prisförfrågan i samband med tecknande av försäkring. Har dock ingenerfarehet av reglering vid skada.

**Belåten BMW-ägare i 26 år**
Be
1.902
Beppo
M roadster -00
Tesla Model Y Performance - 24
Tesla Model 3 Performance - 21
Audi A3 1.8T - 03

Som jag skrivit ovan i tråden: Det var helt ok att jag och farsan ägde en motorcykel ihop, så länge det var JAG, alltså den högsta risken som stod som försäkringstagare! Ganska självklart ur försäkringsbolagets synpunkt och rätt naturligtom ni tänker er in i bolagens situation. Hur hade ni gjort om det var ni som ägde försäkringsbolaget?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.