|
Sida 26 av 31
|
|
|---|---|
parolof |
"skenförsäkra för att det blir billigare" går du in i affärer och tar saker utan att betala för dig också? |
|
lethal_kim: Du är förbannad på VD:ars bristande moral och myglar samtidigt själv... En 325 -91 kan du med fördel endast ha halvförsäkring på. Så gamla bilar lönar sig inte att helförsäkra. |
|
|
Otroligt hur vissa individer resonerar i detta land. Inser inte ni som skenförsäkrar hur patetiskt pinsamma ni är?? Det är lite som att släppa in en uteliggare på lyxkrog som sedan inte har råd att betala för maten och måste göra en springnota :-) Samtidigt är det ingen som tvingar uteliggaren att välja lyxkrogen när McDonalds finns som dessutom kanske passar bättre... Jag har full förståelse för irritationen över att premierna går upp hela tiden för (och i flera fall är bissarra) oss unga BMW ägare men det är ingen som tvingar oss att köra BMW helförsäkrat om man inte har råd. Visst svider det i ögonen på de flesta av oss när man läser om avgångsvederlag för direktörer på F-bolag mm, men inser ni inte att ert mygel och fusk drabbar OSS hederliga som betalar premierna, inte direktörerna?? mvh//Kristoffer BMW CS (Syd) #4918 "Öl byggde denna vackra bil" :-) |
|
| Ganska roligt att alla förutsätter att bilen är värd ganska mycket. Resonemanget med dyr försäkring blir en helt annan när man ser det från en annan synvinkel. Skulle försäkra min mazda 626 från 1988 i somras, helförsäkring skulle försäkringen kosta 12000 kr/år(!!) Halvförsäkring 6000 kr/år(!!!) ovh endast trafik 3800 kr år(!!!!). Tog givetvis trafikförsäkring! Det roliga var nu att en lastbil kom och körde på mig på E4:an i en korsning när det var rött så det blev totalmos av mazdan. Han tog på sig det hela och när jag skulle få pengar av försäkringsbolaget erbjöd dem mig 7000 kr för bilen. Jag lyckades efter många om och men få 10000 kr, (Väldigt fin mazda var det ändå). Kan någon förklara mig varför man skall betala en helförsäkring på 12000 kr/år när man endast får ut 10000 kr om man nu kvaddar den? Sanslöst och jag tycker det är ocker. | |
|
Nikelas: intressant aspekt i diskussionen.. En annan sak jag reflekterat över (medan jag annars ställer mig utanför diskussionen) är att många i tråden verkar förutsätta att bilen som skenförsäkras automatiskt kommer skadas. Jag antar, och hoppas, att det är vanligare att man inte behöver utnyttja försäkringen men ofta verkar resonemanget i tråden baseras på en förutsättning att alla gör det.. Bara ytterligare en aspekt att nämna i en annars intressant fråga & diskussion. M Coupe "it´s a lot like nothing else" |
|
|
Nikelas: Jag håller med om att det är sanslöst men jag gissar på att orsaken i de höga premierna för "skrotbilar" ligger i kostnaden för påföljderna som ev. trafikolyckor för med sig. Många verka tro att endast bilen går sönder vid en olycka men det kostar Big Bucks för F-bolagen att bekosta utbetalningar på liv/olycksfallsförsäkringar. Ett lik kostar således en hel del att ta hand om... mbolo: Statistik är långt ifrån det mest rättvisa systemet för individuell premieberäkning men det är faktiskt det mest effektiva som finns att idag basera premierna för en viss bilmodell på. Detta har dock redan diskuterats på de första sidorna i denna "evighetstråd" :-) mvh//Kristoffer BMW CS (Syd) #4918 "Öl byggde denna vackra bil" :-) |
|
|
Liken är inte det dyra, om man skulle överleva, då kostar man big bucks. /Christofer |
|
|
Jag såg nyligen de ungefärliga kostanderna för vad varje dödsoffer i trafiken kostar i en utredning som försäkringsbolagen gjort. Det får "Nikelas" helförsäkring på Mazda 626 att hamna i kategorin kaffepengar. Att sedan handikapp eller andra men som är resulterat av trafikolyckor är kostsamt antog jag framgick ganska tydligt ur mitt förra inlägg. mvh//Kristoffer BMW CS (Syd) #4918 "Öl byggde denna vackra bil" :-) |
|
|
MEN, man är ju faktiskt försäkrad för personskador även som trafikförsäkrad, både för sig själv och andra. Skillnaden helförsäkring, trafikförsäkring är ju skada på eget fordon, vid olycka eller skadegörelse, samt stöld brand m.m. Inga stora kostnadsdrivare alltså. Så frågan är rätt befogad, hur kan de begära 8200kr extra per år för att försäkra en bil mot skador på fordonet då maxbeloppet de kommer betala ut är 10000kr (de lagar ju inte bilen om kostnaden för det överstiger en viss del av värdet så alltså är 10k max)? Det enda som jag kan se är om det sitter en fet stereo i men då brukar premien dra iväg ännu mer, ofta är maxgräns 5k i ersättning vid stöld av stereoanl. om man inte avtalat annat. Ponera att bilen blir stulen, då får man som mest ut 10k för bilen och ev. 5k för en stereo, då är vi uppe i 15k, alltså mindre än två årspremier. Det anser jag vara ett rån och hån iaf... /Christofer |
|
|
Hubbe325: Jag försvarar inte på något sätt de i många fall absurda premierna för "skrotbilar", misstänker att de i många fall baseras på andra faktorer. Man får snarare känslan som att försäkringsbolaget inte vill ha dig som kund därför att du tillhör en statistiskt sett olycksdrabbad grupp oavsett om du kör Fiat Uno -87 eller inte. Detta låter kanske cyniskt, men å andra sidan bedriver inte F-bolagen någon välgörenhet och man kan faktiskt byta bolag och på så sätt spara tusenlappar. Om jag trots detta hade fått en bisarr lägsta premie för trafikförsäkring på en såpass gammal bil som 626 -88 hade jag övervägt en annan bil med billigare premie, alt ett annat färdmedel. mvh//Kristoffer BMW CS (Syd) #4918 "Öl byggde denna vackra bil" :-) |
|
| Mbolo: Jag antar inte att en bil automatisk skadas p.g.a. att den är skenförsäkrad. Men det som händer är att 18-åringen inte betalar för den risk han är vilket leder till att om han skadar bilen så blir det högre kostnader för 50-åringar och om han inte skadar den så har han bidragit till högre kostnader för 18-åringar. | |
|
Kristoffer_L (hmm det där kändes märkligt att skriva, jag heter ju likadant Christofer L...) Visst är det så att de inte vill ha dig som kund, men mitt senare inlägg var mer ett svar åt mig själv då jag kommenterat att personskadorna driver upp kostnaderna, men så är det inte eftersom de finns i trafik-delen /Christofer |
|
|
T.P: kan förstå ditt resonemang då 18- åringen skadar bilen eller sig själv. Då försvinner hans riskabla- tonårskörande i statistiken för 50- åringar (eller den som försäkringen står på). Det förutsatt att den som tecknat försäkringen inte har 18- åringen som extra nyttjare av bilen. "Någon under 25 som kommer nyttja bilen? -Påslag." I så fall finns det ju registrerat för basering av framtida premie- nivåer mellan olika åldrar. M Coupe "it´s a lot like nothing else" |
|
|
k1mzo nu väger dom in hur länge du haft körkortet också |
|
|
Vibbe: Vilka är det som gör det? Börjar vi äntligen se ett system som tar hänsyn till individed bakom ratten och inte bara statistiken? Sign me up, I´m there! M Coupe "it´s a lot like nothing else" |
|
|
mbolb, det har väl alla bolag gjort nu i ett par år! Mvh Abbe Dagboken: Länk |
|
|
mbolo: De allra flesta F-bolag tar hänsyn till hur många år du haft körkort! Dessutom måste man meddela om man orsakat någon trafikolycka de senaste 2-3 åren. Så visst spelar även vissa individuella faktorer roll i premiesättning. Dock brukar premien minskas först efter att man haft körkort i minst 10 år. Det är först då som även gröngölingarna börjat få lite mer kött på benen vad gäller bilkörning och kört av sig den värsta hetsen, allt enligt statistiken :-) mvh//Kristoffer BMW CS (Syd) #4918 "Öl byggde denna vackra bil" :-) |
|
|
Antal år med körkort påverkar premien så pass lite att det nästan är skrattretande. Folksam använder sig inte av detta när dom sätter premien. Likväl var dom billigast för mig. Känns som att det snarare gör att bolagen kan ta ut en högre premie om man haft körkort en kort tid. Inte en ordentlig sänkning om man haft körkort länge och / eller varit skadefri. Länk |
|
|
Anders S: det var det jag misstänkte. Hoppades på att det kanske var så att man började se till sådana faktorer på allvar.. M Coupe "it´s a lot like nothing else" |
|
|
Om många unga förare (>25) tvingas betala i stort sett bilens inköpspris i försäkring varje år, så är det väl att ta i... Många förskäkringbolag blir hysteriska bara de hör "BMW" och ser alla unga som potentiella trafikdårar:) Inte konstingt att så många sportbilar ägs- och är försäkrade av gamla tanter på landsbyggden - för att deras barnbarn i storstäder inte har råd med försäkringar:) Hehehe... Däremot gör man sig ingen förtjänst i framtiden, för att man tjänar inge bonus. Själv har jag tjänat ihop bonus på "billiga" bilar först, sen började jag med "dyra" bilar...:) BMW 4EVER Bilen: Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.