|
Sida 24 av 31
|
|
|---|---|
| Tack acey... ditt senaste inlägg är precis vad jag hade tänkt svara oxå... | |
kilroy |
acey*Om inte "skenförsäkringarna" kostar ALLA försäkringstagare pengar, vilket försäkringsbolagen hävdar, så förstår jag inte varför det förs en sådan diskussion här på forumet...?Felaktiga premier, dvs för låga premier för vissa, måste väl ändå betyda att alla andra får betala lite mer...??Mvh kilroy |
kilroy |
acey*Man kan ju faktiskt ha synpunkter (som faktiskt delas med många andra människor i samhället) på folks moral när det gäller både ärlighet och "allmän förslappning" när det gäller trafikfrågor i största allmänhet....trots att man själv kör för fort ibland...Man kan ju faktiskt ha normala och rätt vanliga synpunkter på ovanstående frågor utan att vara någon "moraltant"...Om fortkörares inställning till den här typen av frågor ifrågasätts bara för att dom kör för fort så kan vi nog lägga ner stora delar av detta forumet...dom flesta människor kör för fort mer eller mindre ofta...jag vill påstå att det inte minst gäller medlemmarna på detta forumet.Dessutom...känns inte invändningar mot fortkörning på ett forum av den här typen lite felplacerade...?Mvh kilroy |
|
kilroy: Så du gör skillnad på dina moraliska värderingar och andras? Är det värre att köra för fort (inte lite, utan rekord fort) öka riskerna för sig och andra? Är det då värre att du betalar någon spänn extra pga "skenförsäkringar" än att någon blir ihjälkörd av en ny ghostrider eller getaway malmö? Riskerna i samband med otroligt hög fart ökar. Att köra så fort som du har gjort kan ge fängelse vilket knappast en skenförsäkring gör. Så vem är då värst? En som kör i 250 på allmän väg och riskerar andras liv eller en skenförsäkring som i värsta fall drabbar dig med ett par spänn om året? Om ni tror att skenförsäkringar är det som kostar försäkringsbolagen mest pengar så är ni ute på tunn is. Rena bedrägerier i bilar som försvinner/exporteras, arrangerade olyckor med fakade kroppskador i nacke och rygg. Och inte att glömma saltning utav kvitton / överdrifter vid inbrott. Jo stereon var nästan ny, mp3 klarade den och allt. Kostade 5.000, jo dom stal även mina ray bans, parfym, hela min cd-samling. Denna sortens saltning är lika vanlig som att det begås inbrott. Jag tycker det är jävligt larvigt att moralisera, att man dessutom sväljer flugor men släpper elefanter gör att det blir en sådan sjuk dubbelmoral på forumet att man inte kan ta folk på allvar. Ena stunden kan man tycka att folk som kör med dimljusen på borde skickas till sibirien, för i nästa tråd berätta om hur man drog en saab 9000 upp till 200. Att agera någon slags polis i frågor som man själv tycker är viktiga kan vi alla vara utan. Däremot är diskussionen om skenförsäkring, fortkörning och bmw i allmänhet intressant. Dock utan poliser, moraltanter eller smutskastning tack! |
|
|
Kilroy: Det som gjorde att jag kastade mig in i diskutionen var att vissa verkade vara skadeglada åt andras olycka och bara längtade efter att hjälpa till att sätta dit någon... något jag tycker är totalt onödigt... Att som du predikar angående folks låga moral och själv pyssla med diverse höghastighetsrekord mm... jag ville bara visa att alla inte är lika präktiga som dom utger sig för att vara... Jag själv anser att egositiska lekar med andra trafikanters liv i höghastighetsrekord är många gånger värre än att försöka fuska med ekonomisk ersättning... liv går inte att värdera i pengar... ------------------------------------------------------------------------- Sen startrade den här tråden väl med att det var en som inte fick ersättning från If för den bil sonen totalkraschade pga. försäkringstagaren (Fadern) saknade intresse. Så det är DEN diskutionen som förs på forumet just nu... eller? Så just den försäkringen ifråga tjänade vi alla på i så fall :) Den för honom onödigt inbetalade premien på den försäkringen föll oss andra tillgodo i så fall, om vi ska räkna så... Felaktiga premier, dvs för låga premier för vissa och att dom aldrig råkar ut för en skada måste väl ändå betyda att det faller oss andra tillgodo också i så fall, om vi ska räkna så... Felaktiga premier, dvs för låga premier för vissa och att dom senare inte får ut något för sin skada måste väl ändå betyda att det faller oss andra tillgodo också i så fall, om vi ska räkna så... Sedan finns det säkert så klart några som smiter igenom "kontrollen" och får ut ersättning felaktigt... men jag tror det jämnar ut sig skapligt i slutsvängen... skulle vara intressant att se lite siffror från försäkringsbolag hur mkt dom tjänar/förlorar på "skenförsäkringarna"... jag börjar nästan misstänka en komplott att dom använder det som ursäkt för att höja premier... :) Ber om ursäkt om jag varit lite osammanhängande och surrig idag... sov dåligt i natt :) Tack å hej för mig och önskar er ALLA en trevlig BMW-helg! |
|
|
"skulle vara intressant att se lite siffror från försäkringsbolag hur mkt dom tjänar/förlorar på "skenförsäkringarna"... jag börjar nästan misstänka en komplott att dom använder det som ursäkt för att höja premier..." Bra fråga! Det har tydligen gått så långt att vissa idioter tipsar försäkringsbolagen för att dom tror att dom själva tjänar på det :) |
|
|
"skulle vara intressant att se lite siffror från försäkringsbolag hur mkt dom tjänar/förlorar på "skenförsäkringarna"... jag börjar nästan misstänka en komplott att dom använder det som ursäkt för att höja premier..." Nä, dom använder det som en ursäkt för höja alla chefslöner, fallskärmar och renovera styrelsens lägenheter! :-) ___ "Lorem ipsum dolor sit amet ..." |
|
kilroy |
Pär:an*Jag håller med om att vissa visar skadeglädje och också visar tendenser till att bli någon sorts "hobbypoliser"...sånt gillar inte jag...Rent allmänt är det nog så att många har rätt dålig kunskap när det gäller försäkringsvillkoren och råkar därför illa ut ibland. Sen håller jag med om att försäkringsbolagen många gånger är "svåra" att komma till tals med. Dom är ju proffs på försäkringar och vet oftast vad dom pratar om. Dessutom är dom mycket medvetna om det omfattande fusk som finns när det gäller både premier och omfattningen av dom skador som försäkringstagaren påstår att han fått.Hur du än dribblar med dina resonemang vad gäller ekonomin så kommer du aldrig ifrån att felaktiga premier och felaktigt utbetalda försäkringspengar pga bedrägerier naturligtvis kostar ALLA pengar. Att det skulle "jämna" ut sig skapligt i slutändan förstår jag inte riktigt. Den ärlige är den som alltid förlorar. Det är ju inte bara en fråga om pengar, det finns ju ett rättviseresonemang kopplat till dessa frågorna också.Sen är det inte så att jag "pysslar" med diverse hastighetsrekord.acey*Jag vet inte på vilket sätt varken "ghostrider" eller "getawaymalmö" har med detta att göra eftersom jag personligen inte är inblandad i något av det..."Getawaymalmö" existerar kanske men utförs i sådana fall av folk med betydligt sämre omdöme än mitt...När det gäller säkerheten vid min körning mellan Malmö och Varberg så är det bara jag + några andra inblandade "övervakare" som vet något om det. Jag hade folk utplacerade utmed hela vägsträckan för att informera mig om trafikintensiteten. Körningen inträffade mycket tidigt på morgonen när trafiken var som minst intensiv. Övriga trafikanter bestod mest av enstaka långtradare. Jag känner vägsträckan mycket väl. Vädret var mycket bra och sikten optimal. Inga fartkontroller skulle äga rum på den aktuella vägsträckan. Vid körning i samma fil (det är 2-filig motorväg hela vägen) höll jag ett säkerhetsavstånd på minst 150 meter till framförvarande bil.Det inträffade inte en enda incident på hela körningen. Hastighetsrekordet var inget mål i sig själv. Vid minsta antydan till en situation där hastigheten kunde vara en riskhöjande faktor så minskade jag hastigheten till en lämpligare hastighet...vilket inträffade ett fåtal gånger.Så dina fantasier om "ghostrider" eller "getawaymalmö" är inget annat än fantasier grundade på okunskap.Dessutom är jag troligtvis minst lika van vid höghastighetskörning som du är...minst...-------Visst är det intressant att diskutera både fortkörning och BMW...precis som försäkringsbedrägerier...och moralfrågor.Helt klart är att man trampar på många ömma tår när man har synpunkter på försäkringsfrågor...Jag hävdar fortfarande att man inte behöver vara någon "moraltant" för att ha synpunkter. Vi gör alla fel ibland och inte minst när det gäller dom egna felen så får man ta konsekvenserna själv...Det har jag alltid gjort.Jag hävdar dessutom att fortkörning, oavsett hur den har genomförts, inte för all framtid diskvalificerar någon för att ha synpunkter på frågor som har med trafikmoral eller moralfrågor i stort att göra.Mvh kilroy |
|
Killroy: För att avsluta tycker du att det är okej att skenförsäkra så länge inget händer med bilen? Eftersom fortkörning är okej så länge ingen olycka inträffar? Skit samma hela diskussionen är larvig. |
|
kilroy |
acey*Nej, jag tycker inte det är ok att "skenförsäkra" även om det inte händer något med bilen av det enkla skälet att det drabbar andra personer som inte "skenförsäkrar". Oavsett om försäkringen faller ut eller inte.Mvh kilroy |
| Kilroy: På vilket sätt drabbas andra personer som inte skenförsäkrar om försäkringen inte faller ut? Snarare bidrar den personen till en sänkning i den grupp där skenförsäkringen ligger. | |
kilroy |
Genom att skenförsäkra så betalar du en lägre premie än du skulle gjort om du uppgett helt riktiga informationer. Med ditt resonemang så borde det vara en fördel om alla skenförsäkrade så hade ju försäkringspremierna sjunkit för alla försäkringstagare...vilket genialiskt grepp...!!Mvh kilroy |
|
Kilroy: du klagar på att andra dubbelparkerar, skenförsäkrar och är allmänt "laglösa" men det är OK för människor " med gott omdöme" som du att köra i 250 mellan Malmö och Varberg. Snälla, om du ska klaga på andra så kanske du ska börja med att se över ditt eget betende. Du påstår att du alltid tar konsekvenserna av vad du gör, hur hade du gjort det om du kört ihjäl någon under din lilla rekordresa? Du klagar på att du och alla andra får betala hög premier för att ungdomar skenförsäkrar sina bilar på sina föräldrar, tror du inte premien påverkas mer av dödsolyckor orsakade av vårdslösa förare. Du har givit dubbelmoralen bland hobbypoliserna här på forumet ett ansikte. Lev som du lär och sluta lek hobbypolis och moralkärring! Jag kör själv förfort dagligen men tillskilnad från dig så klagar jag inte på andra. Sluta övervärdera din egen förmåga och ditt omdöme och kom ner på jorden. |
|
kilroy |
M femman*Den här tråden har inte startats av mig och jag har inte heller deltagit i den. Däremot har andra medlemmar på forumet deltagit och skrivit egna inlägg...bl a med klagomål över dyra försäkringspremier till följd av skenförsäkringar bl a. Jag har inte deltagit i debatten och heller inte anfört några klagomål för min egen del. Jag har för övrigt inte deltagit i debatten i någon tråd som handlar om försäkringsfrågor, trots att det funnits (finns) flera stycken. I princip så håller jag med dom medlemmar som tycker det är osolidariskt med försäkringsbedrägerier när sådana förekommer. Jag tror jag vågar påstå att den uppfattningen delas av majoriteten av alla vuxna svenskar.Det medför dessutom att det ofta blir en misstänksam inställning från försäkringsbolagens sida även mot dom försäkringstagare som faktiskt är ärliga.Det har inte drabbat mig ännu...men det har kanske drabbat dig...?Försäkringsfrågor är uppenbarligen en mycket ömtålig punkt här på forumet...säkert inte bara här. Det är ju också anledningen till att det är så många medlemmar som engagerar sig och har synpunkter.Att framföra en synpunkt som går ut på att man tycker försäkringsbedrägerier rent allmänt är osolidariskt har ingenting med "hobbypolis" att göra. Det finns säker medlemmar här som tycker det är fel att köra för fort...bara för att dom framför dessa synpunkter kan dom väl knappast bli anklagade för att vara "hobbypoliser"...?Oavsett vad du tycker så ÄR försäkringsbedrägerier osolidariska, oavsett vem som säger det....Det var den synpunkten jag framförde i mitt första inlägg, precis som andra medlemmar före mig.Det var väl det som den här tråden handlade om...försäkringsfrågor.Mvh kilroy |
|
har inte läst allt i denna tråd så nu riskerar jag att skriva nått som kanske redan står. i mina ögon tycker jag att om X köper en bil och ser att dennes premier blir för dyr och skriver bilen på tex sin mor eller far och försäkrar den så och får en billigare premie och X fortsätter att använda bilen som om det vore x egna bil det borde ju vara en skenförsäkring eller? Joakim E |
|
| Självklart så är försäkringsbedrägerier osolidariska och olagliga, där är vi eniga. Men det som gjorde mig upprörd är din inställning till dig själv och andra. Du går ut i den här och i andra trådar och anklagar folk för att vara laglösa och bedragare, detta trots att du själv bryter mot lagen. Sedan förklarar och ursäktar detta med ditt goda omdöme, så lägg av att anklaga andra för att vara osolidariska. Jag tror knappast att ditt försäkringsbolag skulle vilja ha dig som kund om de kände till dina hastighets överträdelser på svenska vägar. Du kanske skulle betala en högre premie? | |
kilroy |
M femman*Vill du namnge den eller dom personerna som jag har kallat för bedragare...?Jag förutsätter att du har MINST ett namn att komma med! |
| Du talar i allmänna ordalag i den här tråden. Lägg ner din nedlåtande ton, du har inte alltid rätt! Man kan inte i ena sekunden klaga på att folk i Malmö är laglösa och sedan skryta med att man kört mellan Malmö och Varberg med 200 km/h i snitt. Eller var det dig själv du menade? Dubbelmoral är det värsta jag vet! | |
|
Jag tycker inte kilroy för fem öre har förstått poängen av inläggen med kritik som riktats mot honom. Kilroy ser helt onyanserat och allt är antingen svart eller vitt. Däremot att köra 250 km/h på svensk mark och riskera fängelse är något helt annat. Och du får ursäkta men att du haft bevakning på hela sträckan låter som rent skitsnack och en efterkonstruktion. Det finns ingen mening att diskutera med en person som kilroy som endast argumenterar utifrån jaget och har talangen att svara på ett inlägg utan att förstå poängen i inlägget han just svarade på. |
|
kilroy |
acey*Eftersom du inte deltog så vet du heller ingenting om förutsättningarna...eller hur?Om det är någonting som jag ABSOLUT inte vet någonting om så brukar jag hålla tyst.M femman*Du har helt rätt, jag talar i allmänna ordalag. Mina synpunkter på förhållandena i Malmö är egentligen inte mina, dom kommer faktiskt från en rad olika människor, både vanliga människor och sådana som har olika samhällsfunktioner. Eftersom jag delar dom synpunkterna så var jag faktiskt intresserad av att veta om Malmö är något specialfall eller om man kan se samma tendenser på andra håll i landet. Det är inte detsamma som någon elak kollektiv anklagelse mot hela Malmös befolkning.Det kanske är så att vi alla är delaktiga i att förhållandena blir sämre...eller förändras på något sätt.Vi har haft en importboom av aldrig tidigare skådat slag de senaste 10 åren. Bilar som tidigare var relativt dyra (BMW t ex) har idag blivit mycket billigare och mer lättillgängliga. Det betyder att allt fler unga förare får tillgång till allt motorstarkare bilar. Det har självfallet mycket positiva inslag...men kanske också en del negativa. När våra föräldrar växte upp sparade man ihop till en begagnad Saab V4 eller en Volvo Amazon. Det gick att köra ihjäl sig med dessa också men är det kanske inte så att motorstarkare bilar inbjuder till högre hastigheter? Det kanske inte alltid är så att körskickligheten och omdömet har utvecklats lika mycket som bilarna...?Det kanske är så att många av oss här på forumet bidrar till att trafikmiljön blir långsamt lite hårdare genom vårt körsätt? Inte för att vi alltid, eller generellt, kör som busar utan mer för att vi vänjer oss vid ett högre tempo.Med vi menar jag mig själv också. Du har också bott i Malmö, vi har kanske båda bidragit på vårt vis.Det finns en tendens till att människor inte bryr sig lika mycket längre...man gör lite som man själv vill. Det skapar tyvärr också ett hårdare klimat mellan bilister, inte minst inne i städerna där framkomligheten redan från början är begränsad.Jag bidrar säkert där också, även om jag är en jävel på att släppa fram gamla tanter på övergångsställena...Jag tror det finns en tendens här på forumet att inte stöta sig med någon. Det håller jag i princip med om när det gäller personliga angrepp och anklagelser.När det gäller den gamla försäkringsfrågan så är det troligtvis så att många medlemmar är helt ärliga och betalar vad försäkringen kostar, trots att det är dyrt. Troligtvis tycker dom också illa om försäkringsbedrägerier, vilket du uppenbarligen gör också.Trots det så tror jag det finns en rädsla hos många för att säga vad dom egentligen tycker, inte minst i kontroversiella frågor. Som du har märkt så känner inte jag den rädslan....Det handlar inte om att sätta sig på sina höga hästar...men det handlar inte heller om att folk som kört för fort generellt betraktas som omdömeslösa och för all framtid betraktas som diskvalificerade från att ha synpunkter....I sådana fall måste ju massor med medlemmar känna sig diskvalificerade...Jag är betydligt ödmjukare än du tror...det händer då och då att jag funderar när jag kör bil...är jag en bra förebild för unga killar i 20-årsåldern med nytt körkort och en nyköpt begagnad BMW på P-platsen? Jag försöker att vara det så gott det går...ofta lyckas det...men inte alltid.Jag inser att unga killar idag gör precis som jag gorde i 18-19-årsåldern...man tog efter äldre killar med lite häftigare bilar. Nu är det jag som är den lite äldre killen...det vilar faktiskt ett visst ansvar i den rollen...Jag hoppas att vi kan avsluta den här tråden nu...pajkastning är roligt en stund men blir tråkigt i längden...Trots alla hårda ordMvh kilroy |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.