AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
113.065

Skriva bilen på farsan... här har Ni domen

Sida 21 av 31
Hu
3.734
Hubbe325
520dAT -08
GTO: ja det var det som jag ville förtydliga, frågan uppstod tidigare i tråden, vart går gränsen.
gt
2.766
gto80
535 Xdrive 12 Citrinsvart metallic
535 DAT-M 05
Harley Wide Glide
Harley Ultra classic
Det är fortfarande ungdomsförsäkringen det handlar om..är du gift eller sambo och är under gränsen så blir det ju dyrt..däremot så kan din fru eller sambo stå för fordonet om hon är äldre..men då måste man svara ja på frågan om någon under 26 (en del bolag har 25) kommer att köra bilen..det är ju den frågan de flesta svarar nej på ..min grabb har tung båge den har vart försäkrad på mej..med tillägg att han får nyttja den..det ger ett helt annat pris..så även min TDS den smällde han det blev enbart 1000 kr mer i självrisk av den anledningen att jag uppgivit att han brukade bilen ofta
cane
Frågan är om det inte är dax att bli sitt eget försäkringsbolag... slå ut premierna på ett liv, de flesta sparar nog pengar på det sättet även om man mosar en bil!
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
gto80: Hur såg den premien ut? Alltså hur mycket i tillägg fick du ge och hur stor blev skillnaden mot att han skulle försäkra bågen själv?

Om far och son äger en sommarbil ihop så måste det går att lösa någon slags premie som blir någonstans mellan fadern och sonens premie.
Hu
3.734
Hubbe325
520dAT -08
Man kan inte ha flera ägare på ett fordon i registreringsbeviset, och det är ägaren som måste försäkra.
Bitez
hmmm... Själv har jag en årspremie på 8000:- i.af 1,5år till, sen minnsan ökar det till 14000:- per år, det ni!!!!!!!!

Undrar vad som skulle ske om jag ägde en M3:a :))))))))
Visa användare
576
ErikBerg
2002tii -75
1802 -73
För att kanske bringa lite klarhet har jag skickat följande fråga till Folksam, Länsförsäkringar, TryggHansa, Aktsam och If:

"Hej!

Jag har en fråga, som diskuteras rätt så friskt på Internet:

Om jag, med syfte att få billigare försäkringspremie, skriver min pappa som ägare på en bil som jag betalar och brukar, gäller pappas försäkring den dag jag krockar bilen?"

Jag återkommer när försäkringsbolagen har svarat. Men visst kan man redan gissa...?
li
1.959
liste
535i -89
ErikBerg - ska bli intressant att höra vilka svar du får... :) Får hoppas att de inte tror att du själv tänker göra det bara. :)
När man tecknar en försäkring på sin/sina föräldrar kan de skriva med er som brukare av bilen, I sin offertbegäran då räknas premien ut med dessa kriterier. Då har försäkringsbolaget med det i sina papper, och efter som de godkännt premien med dessa kriterier kan de inte backa på det. Utan att bryta avtal?

Det var LF jag pratade med.

Mvh
Ola Thomasson
BMWCS 5502
Be
1.902
Beppo
M roadster -00
Tesla Model Y Performance - 24
Tesla Model 3 Performance - 21
Audi A3 1.8T - 03

Men skriver de med en "Pelle 18" som brukare så blir premien per automatik mkt högre, eftersom det då räknas som att det är betydligt större risk att något händer.Om man däremot utelämnar att "pelle 18" skall köra bilen så blir premien betydligt lägre, men då kan föräkringsbolaget vägra att betala eftersom man har lämnat för försäkringstagaren prisgynnande uppgifter, som visat sig vara falska.

/B
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Om brukare och ägare inte bor i samma stad så godkänner i regel inte försäkringsbolagen en sådan klasul (pelle 18 i stockholm, mormor 85 gård vid riksgränsen) eftersom man då antar endast en utav personerna kan vara den huvudsaklige brukaren.
ep
34
epson
535dAT -05
I Länsförsäkringars villkor står det:

"Försäkringen avser endast ditt eget ekonomiska intresse i din egenskap av civilrättslig ägare till fordonet. Du kan bli utan ersättning om du registrerar ditt fordon på annan person."

Vet inte hur det ser ut hos de andra bolagen.
bm
860
bmw_patricia
BMW 328Ci -00
BMW Z4 3,0Si -07
Till alla som tycker att det är helt fel att skriva bilen på en förälder kan då och ta betala MIN premie på 69.000kr/år för en helförsäkring för en 330Ci -02 istället för en av min förälder där den skulle hamna på 9.000kr/år.
Jag tycker det är fel att du ställer bilen på dina föräldrar, bmw_patricia. Däremot tänker jag inte betala din premie då det skulle vara lika felaktigt som att dina föräldrar gör det :-)

Har man inte råd att äga vissa bilmodeller så finns det andra modeller som kanske ekonomin tillåter.
bmw_patricia: Det är ju vi som betalar din premie om du skenförsäkrar. Som sagt var har man inte råd att äga bilen så får man köpa en annan. Om jag förstått det hela rätt så har du inte köpt någon bil än? Köp en svensksåld så får du kanske något års vagnskadeförsäkring på köpet. sedan så tror jag nog dessutom att du kan få en lägr premie än 69000 om du ringer runt till de olika bolagen.
bmw_patricia: Det är ju vi som betalar din premie om du skenförsäkrar. Som sagt var har man inte råd att äga bilen så får man köpa en annan. Om jag förstått det hela rätt så har du inte köpt någon bil än? Köp en svensksåld så får du kanske något års vagnskadeförsäkring på köpet. sedan så tror jag nog dessutom att du kan få en lägr premie än 69000 om du ringer runt till de olika bolagen.
Ber om ursäkt för dubbelposten (första någonsin).
bm
860
bmw_patricia
BMW 328Ci -00
BMW Z4 3,0Si -07
Ett f-bolag försäkrar aldrig en bil som dom inte tjänar på, vare sig den står på pappan eller sonen så går dom med i vinst. Att den står på sonen gör att dom självklart går MER i vinst.

Till alla er som klagar över att ungdomar skriver sina bilar på föräldrar och att det skulle bidra till att premierna skulle öka för er skrattar jag bara. Premierna har gått upp för att alla f-bolagens j*vla chefer har sky höga bonusar. Bilar själs varken mer eller krockas mer idag än för 5 år sen!
bm
860
bmw_patricia
BMW 328Ci -00
BMW Z4 3,0Si -07
öööö, lägsta premien jag fick var 69.000/år. Till er som inte tror kan man väl lägga ut offerten på nätet!
bmw_patricia,

slå ut bonuserna på alla försäkringstagare över ett år så blir det inte så många kronor...räkna själv!

/Simon
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.