AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
113.081

Skriva bilen på farsan... här har Ni domen

Sida 20 av 31
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Jag missade det, får kolla reprisen.
Hu
3.734
Hubbe325
520dAT -08
GTO80: Helt rätt av bolagen, det är deras skyldighet gentemot mig som kund att undersöka noga om de misstänker bedrägeriförsök. Så att vi som inte fuskar slipper betala för dem som fuskar.
Hoppas fler blir utan ersättning, så de kan sitta där och vara "nöjda" över att ha "tjänat" x antal tusen i lägre premie....
När går reprisen, detta måste ses.
Det är kanske dags att öppna ett försäkringsbolag endast för ungdomar? Låg premie, skithög självrisk och vid olycka betalas ersättning ut men kunden portas sedan.
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Jag är helt inne på Bjoercks linje, dessutom mer individanpassad premie och en mer mikroskopisk studie utav ekonomisk situation, exakt boläge och försäkringshistorik.
Hu
3.734
Hubbe325
520dAT -08
Varför inte?
Just att ha en skithög självrisk gör att brukaren blir mer medveten om att det kostar om man klantar sig.
Sen skall det begränsas till c:a 3000kr i ersättning om man får inbrott (för stulna saker alltså) så de inte lämnar dyra prylar, hittar på att alla ens saker låg i bilen samt att de som inte är intresserade av en stereo för 30 000 kan teckna försäkring lite billigare.
Har inte aktsam kvar sin rabatt för dem som är anslutna till IOGT-NTO? Nykterhetsrabatt!
st
3.454
steaman
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
Det verkar som alla försäkringsfuskare har krupit ner i sina hålor! Eller är de upptagna med att göra ett ägarbyte på bilen! :))

Mvh, Steaman

Min tanke var låga premier, låt säga max 5000:-/år för en BMW 328 eller annan "vanlig" ungdomsbil. Självrisken på vagnskadan sätts till 10-15000:-. Krav för stöld kan vara exempelvis rattkrycka. Stereo, fälgar och annat stöldbegärligt försäkras separat och premie betalas beroende på sakernas värde. Så fort en försäkringstagare utnyttjar sin delkaskoförsäkring granskas ärendet mycket noga. Vid utnyttjande av vagnskadan är försäkringen förbrukad och försäkringstagaren hänvisas till annat bolag efter att ersättning utgått.

Med ett försäkringssystem som detta skulle hederliga ungdomar ha råd att försäkra en bil utan att bli ruinerade.
Bjoerck:
tror din linje skulle vara rätt intressant. Framförallt lovordar jag en individ-studie och personlig kontakt. Om försäkringsbolaget vet vem som döljer sig bakom försäkringsnumret och har personlig kontakt blir relationen mindre fördomsfulls och förhoppningsvis både ärligare och mer friktionsfri för båda parter.

Det här med stölder i bilen vid inbrott och att folk inkluderar båd det ena och det andra är fruktansvärt tröttsamt. Det drabbar inte bara dem själva vid nästa försäkrningsteckning men samtidigt alla andra i stor utsträckning. Moral Hazards är begreppet vi letar efter för att definiera dessa personer, och jag har inget till övers för dem.

M Coupe
"it´s a lot like nothing else"
Steaman: :-) Undrar om det i efterhand går att se i statistiken att december var en onormalt turbulent månad gällande biltransaktioner???
Föraren skall ha en försäkring som ej är knuten till bilen. Den skall gälla oavsett vilken bil som framförs. Försäkringsbolagen skulle tjäna på att tex. två i en familj måste teckna försäkring och det skulle inte gå att 'luras' genom att skriva bilen på ngn annan. Självklart skulle inte premien vara lika dyr eftersom fler skulle behöva en 'personlig' försäkring.
Det spelar faktiskt ingen roll i det stora hela om man kör en gammal volvo eller om man kör en ny bmw ekonomiskt sett för försäkringsbolagen med ett sådant förslag.

Det är alltid gratis ost i råttfällan...
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Fast att sätta bilen på sin man/maka/sambo kan väl knappast ses som bedrägeri. Fast om premien är personlig så känns det som att den skulle behöva vara ganska dyr. Känns omotiverat att betala kanske 6000:- om året för en Volvo 740 medans det är väldigt billigt för en M3a.

Däremot tror jag på en special försäkring fram till att man är 24 eller kanske 30 numer som innehåller dessa punkter vi har diskuterat. Frågan man ställer sig är varför försäkringsbolagen själva inte kommit på detta? Är det kanske att det är ganska bekvämt att hosa på skyhöga premier och istället för att gå på problemt så stryper man istället snaran kring de som skenförsäkrar och gör inget åt anledningen till varför folk skenförsäkrar.

Angående att detta ska granskas hårdare, frågan är hur mycket skrämsel taktik och hur mycket sanning det ligger i detta?

Dessutom är det tämnligen enkelt att komma runt detta med ekonomiskt intresse, om man skriver med sin förälder som borgenär för ett lån man tar och samtidigt i den vevan skriver bilen på föräldern som en säkerhet för dom att man kommer betala av bilen så har dom ett starkt ekonomiskt intresse i bilen. Eller är jag ute och cyklar nu?
acey: enligt bolagen så är det endast 'brukaren' av bilen som kan ha ekonomiskt intresse i den. Inte ägaren. (??!!!??!!)

helt sick!

Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Erito: Intressant, men detta måste tolkas från fall till fall. Om av ekonomiska själ, eller andra, väljer att mannen står på bilen som är en andra bil köpt till frun, om frun då krockar bilen så har hon inget ekonomiskt intresse. Detta kan ju dras till absurdum enligt mig. Någonstans måste gränsen gå. Make/Maka? Sambos? Far/son?
jo, det skiljer från fall till fall. ingen kan nog säga vart gränsen går när man börjar närma sig 'gråzonen'...

Länk
"Det är vanligast att unga män med lite dyrare motorfordon, typ BMW eller motorcyklar, skriver fordonet på föräldrarna, på släktingar eller på andra säger Marianne Ahlgren på försäkringsbolaget If."

/Wille
WilleW: Hehehehe!! Hade precis tagit copy på länken till artikeln för att lägga in den i tråden :-DD

Ja så nu har man ett "lite dyrare motorfordon"...
Hu
3.734
Hubbe325
520dAT -08
Inget bolag kan eller kommer att krångla om man är sambos eller gifta, enligt lagstiftningen så har ju båda ekonomiskt intresse i gemensamma ägodelar, dvs i de giftas fall: allt som inte är skrivet äktenskapsförord på. Och i Sambo förhållanden: allt som införskaffats gemensamt eller enskilt efter tidpunkten då sammanboendet startade.
Så där är det nog lugnt. Däremot kan jag inte teckna försäkring på frugans bil eftersom hon står som ägare.
gt
2.766
gto80
535 Xdrive 12 Citrinsvart metallic
535 DAT-M 05
Harley Wide Glide
Harley Ultra classic
Hubbe325: Det handlar inte om gifta eller sambos..det handlar om ungdom under 26...vad det gäller det sista så kan betalningen gå till dig ..men försäkringen måste ju stå på den som är skriven på bilen
NOLL7NOLL
Ja har man inte vett att se över situationen så att allt är vattentätt så kan man gott ha att bli av med 180 000 för bedrägeri. Men annars förstår jag situtaionen för många som skriver bilen på mamma o pappa.

Har ju suttit i samma sits själv med skyhöga premier (gör det än idag 11 000 för en 320) Men jag har råd. Men en 20 åring har inte det. Och det beror ju faktist på andra som misskött sig. Han har råd att köpa bilen men inte att betala en skyhög premie som absolut inte är är rimlig för ngn annan än försäkringsbolaget. Så vad har han för val. Köpa en bil han inte vill ha eller chansa på drömbilen. Morsan hans chansar med att dra av lite extra i deklarationen eller salta körjournalen. Han chansar med att skriva bilen på morsan. Saker som medlesvensson ofta försöker smita undan.
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
gto80: Ursäkta GTO80 jag är under 26 och dessutom sambo. Visst handlar det om det? Det handlar om var gränsen för 'ekonomiskt intresse'. Är det att vara just sambo? Är det att vara borgenär för ett lån? Är det att betala och äga bilen men inte bruka den? Var går gränsen för det ekomomiska intresset är det intressanta. Min tolkning bör vara att lider man ekonomisk skada så bör man få ersättning. Sen får brukar förhållandet se ut precis hur som helst.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.