|
Sida 19 av 31
|
|
|---|---|
|
Ska väl bara tillägga att BMW plåt inte är speciellt dyr. Visst, motor grejer är ju dyrt till dem men inte plåten... /Johan |
|
| Johan99: Nej plåten kostar nog inte så mycket, men jobbet att skrynkla den till rätt form är nog minst lika kostsamt på BMW´s plåtskadecenter som på vilket annat märke som helst. | |
|
Ja exakt. Men varför är de då så mycke dyrare än alla andra märken? Om de inte kostar mer att fixa... /Johan |
|
| Eftersom skadefrekvensen/kostnaden är högre, plus en högre konspirationsteori om att staten/försäkringsbolagen inte vill att folk ska köra bmw ;) | |
| hm minus högre innan konspirationsteori så blir det rätt :) | |
|
Försäkringsbolagen baserar sina premier på statistik. Statistiken talar sitt tydliga språk när det gäller 22-åriga ägare till M3 E36:or. Det är inte fråga OM försäkringen kommer utnyttjas utan NÄR försäkringen kommer utnyttjas. Kraschar inte ägaren bilen så stjäls bilen eller delar till den. Dessa bilar är med största sannolikhet så dyra för försäkringsbolagen att inga vill ha dem försäkrade hos sig. Där av premiesättningen. Att premien är lägre till en M3 E46 eller Jaguar XKR beror inte på att de är billigare att reparera utan att de har en lägre skadefrekvens. Försäkringssystem kommer alltid vara orättvisa. De funkar precis som samhället i övrigt. Att kollektivt fördela kostnaderna och att de som fuskar och ställer till med mest skit kommer lindrigast undan medan vi hederliga får betala med skyhöga skatter eller försäkringspremier. Det mest rättvisa försäkringssystemet vore att de som inte belastar försäkrningsbolaget inte heller behöver betala premier eller självrisk medan de som kvaddar sina bilar får betala allt själva. Fast då behövs ju inga försäkringsbolag... :-) |
|
| Bjoerck: Det hade varit intressant att ta del av denna statistik faktiskt ,för om frågan är OM och inte NÄR så bör risken att få bilen stulen lika stor för en 50+ som en 18+. Det hade varit roligt att se hur många personer i ålderspannet 18-24 år för det första äger en M3 E36 och hur många som varit inblandade i en olycka de senaste 5 åren. Min gissning är att M3or är kanske underrepresenterade i spannet 18-24 (fram till nu kanske). Alltså om det finns 5 st e36 m3or registrerade på 18åringar i Sverige idag och en smäller så smäller 1/5 av alla 18åringar sina M3or. Någon som hört "det finns lögner, förbannade lögner och statistik" förr? | |
|
Acey: Det är nog så att det är vanligare med 18-24 eller 30 som ägare till m3 E36 än vad det är att 50+ är det. Och nej, det är inte lika stor risk att 50+ får sin bil stulen för de har ofta garage och dessutom änvänder de inte sin pärla till vardagsbruk(normalfallet) utan då kör de sin V70. Det betyder att bilen sällan står ute och sällan på annan adress än hemadressen. 18-30 är mer benägna att bo i lägenhetsområden och dessutom parkera bilen i stan kvällstid. Sen har vi en annan faktor också, när 50+ inser att han inte har råd med bilen (vilket antagligen inträffar betydligt mer sällan än för gruppen 18-30) så säljer han bilen och tar den ev. värdeminskning som har blivit. 18-30 kanske inser att det går fortare+ ev mer betalt (då fb ersätter vad motsvarande bil kostar i butik och inte privat) om "den stals" och iscensätter detta. Teorier, javisst men jag tror inte att jag är långt från sanningen. |
|
|
Acey: Varför tror du själv att det är billigare för dig att försäkra en Jaguar XKR än en BMW M3 E36? Jag äger en Jaguar XJR och den är ungefär 15000:-/år billigare att försäkra än en M5 E39. |
|
|
bjoerck: Vad det beror på är bara spekulationer, min personliga syn är att Jaguaren är dyrare och mer exklusiv (förmodlingen större risk att bli utsatt för vandalisering) och bör ha en en högre premie. Försäkringsbolagens statistik visar dock annat. Men jag hade gärna velat se underlaget för denna statistik. M3orna är helt enkelt en högriskbil och även e39 M5orna börjar väl ramla ner i priser där dom kan hamna i fel händer. Det hade varit intressant att få ta del av den informationen som FB använder för att sätta premier. Men att importlik försäkras och sedan försvinner / skrotas är ju knappast ett problem som man rättar till genom att sätta dit kalle för att han har skrivit sin bil på sin mor. Bedrägeri som Hubbe talar om försvinner inte bara för att personer 18–24 har svinhöga premier. Det intressanta är att värdet på bilen inte verkar spela någon direkt roll vilket jag tycker känns märkligt. Det gär ju trots allt nästan 5st E36 M3 på en E46... Hubbe325: Very well men problemet eller felet är att även om du har en andrabil/bruksbil, garage, rattkrycka och avancerade larm så sänker inte det premien nämnvärt tyvärr. Dvs även om du har exakt samma förutsättningar, 0 skador för FB tidigare osv så kan jag ändå få en 4-5 gånger högre premie än min 50-åriga granne. Det bör finnas någon form av entusiastförsäkring även för dessa bilar tycker man eller? Intressant diskussion tyvärr kommer den inte förändra något men jag har faktiskt förståelse att folk sätter sina bilar på sina föräldrar, och det gör inte mig något om jag om då ska betala unga som kommer efter mig i framtiden. |
|
|
acey: Jag säger inte att bedrägerierna skall minska för att man har höga premier, vad jag menar är att det är troligen därför som premien är högre eftersom fler bilar "stjäls" från gruppen 18-24 än vad det gör från gruppen 50+ Anledningen att det skiljer ganska kraftigt mellan olika bolag är att de kör endast efter eget utfall. Så om bolag x har haft skador på 1/5 av bilarna av en viss modell i gruppen 18-24 år så är risken 1 på 5 att det händer den som tecknar en ny försäkring i det intervallet och således kommer han få betala minst 1/5 av bilens värde i vagnskadedel per år sen har ju bolagen kostnader för annat som blivit skadat i dessa olyckor, materiellt och personskador + de vill ha liten förtjänst också. Pratade med en bekant som jobbar med MC-försäkringar. På Superhojarna typ R1 m.fl. så stjäls eller totalkvaddas var tredje varje år. DVS försäkringstagaren måste betala mer än en tredjedel av värdet varje år bara vagnskadorna sen tillkommer enligt ovan. Detta var generellt, sen har vissa ej gynnsamma åldersgrupper betydligt värre statistik.... |
|
|
Acey: När jag skulle försäkra min Jagga frågade jag handläggarna på de olika bolagen varför en XJR kostar en tredjedel av vad det kostar att försäkra motsvarande BMW. Samtliga handläggare sa då att det skilde milsvida i olycks- /stöldfrekvens mellan märkena. Många sa också "Jaguarägare är försiktiga gentlemän till skillnad från BMW-ägarna...". (Jag är numera en gentleman istället för ungslyngel alltså) . Problemen med BMW är så stora att försäkringsbolagen skyr dem som pesten. Det är den tråkiga verkligheten. Försäkringssystemet är baserat på att varje bilmodell, till största del, skall bära sina egna kostnader. Så ditt räkneexempel, acey, är korrekt. Krockar 1 av 5 sin M3 så slår det hårt för resterande i gruppen (nu är inte gruppindelningarna fullt så snäva som fem försäkringstagare). |
|
|
Hubbe325: Ja det kan inte vara roligt att vara hojåkare. Frågan är vad man kan göra åt problemet? Bjoerck: Jo, frågan är om det inte är E36/34 modellerna som drar ner övriga BMWs lite i smutsen? Jag menar även e46 som inte är en utspridd "kepsbil" har relativt höga premier och där tror jag inte skadefrekvensen behöver vara högre än för en Volvo v40/s40, men premien är högre. Jo jag är lite inte på en Jaguar därför jag kollade upp och blev förvånad på den låga försäkringskostnaden - bara man inte blir klassad som gubbe ;) Det jag är mest frustrerad över är att individen inte kan påverka sin egna premie. Om jag skulle parkera min bil i övervakat enbilsgarage, med larm/imob en bruksbil till och från jobbet samt ha en mycket hög självrisk OM jag nu skulle smälla (denna kan sedan sänkas för varje år utan skada tex?) för att få en själig premie. Just nu så kan jag parkera min bil på gatan i centrala göteborg och bara få några hundra dyrare premie än om jag parkerar i övervakat garage. Det verkar som om BMW som märke rent generellt har ett dåligt rykte, kanske är det rent statistiskt också befogat. Men som individ känner jag mig väldigt "kränkt" att behöva klumpas ihop med diverse annat löst folk (inte folk som skriver bilar på sina föräldrar, utan betydligt värre saker). |
|
|
Acey: Jag håller med dig i ditt resonenmang. "Vanliga" BMW-ägare drabbas hårt av buskörande ynglingar och andra grupper som kostar försäkringsbolagen stora pengar. Motsatsförhållandet råder hos Jaguar. Av tweedkostymklädda herrar rökandes cigarr framförs Jaguarerna lugnt och försiktigt utan tillbud. Det gynnar mig som säkerligen är yngre än genomsnittsägaren av en Jaguar. Tyvärr är trenden illavarslande för Jaguar och jag misstänker att premierna kommer stiga rejält för märket. Det finns sätt att få ner premien, Acey. En villa med tillhörande enskilt, låst, garage sänker premien jämfört med borätt eller hyresrätt. Även stad eller stadsdel påverkar premien radikalt. Kolla vad försäkringen kostar i Södertälje! En kompis till mig skulle försäkra sin Saab 9000 2.3t där. Han går fortfarande på rehab efter beskedet... :-) |
|
|
Tur att man flyttade ifrån den skit stan... Annars hade man nog fått cykla. /Johan |
|
|
Trafikmagasinet tar ikväll upp exakt denna problematik. Klockan 20.00 på TV2 börjar det. |
|
|
20.30 /T.P. |
|
|
Det är ju värt att betala dyra försäkringar, bara man får bo i Sthlm! :-)) |
|
| missade det, vad kom de fram till? | |
|
Hubbe325:Vad som sas var att försbolagen numer lägger ned tid och möda på att kolla om det är en annan brukare än försäkringstagaren vid skada..det kollas med parkböter även grannar..verkstäder ja det mesta som går att kolla, en kille som hade bilen på farsan losade 180 tusen ..bolaget sände bara till baka pappren utom trafikförsäkringen Förvånar mig att det är tyst här efter programinslaget |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.