|
Sida 18 av 31
|
|
|---|---|
| Och då är den försäkringen ändå uppräknad för att jag skall få köra den. | |
|
Till er som har påstått att försäkringsbolagen har subventionerat premierna genom stora vinster och nu när börsen går dåligt så går det inte bra för dom: FEL FEL FEL FEL!!!! Försäkringsbolaget IF gjorde en vinst för perioden jan-sep på 19 000 000 000 kr=1,9 miljarder!!!!!! Hur kunde de gå till? Enligt de själva: Högre premier OCH mindre skador! |
|
|
Tobbe_N- Vad i hela friden har du för hoj och hur gammal är du? Har själv aldrig kört nån "räserhoj" och vill inte göra det heller utom på bana så jag har bara erfarenhet av glidarhojar. Vet bara att över 3000/år har jag aldrig betalat ens när jag var ung å grön. Har haft hos gamla (holmia)trygg-hansa samt susab. Det ska sägas att för min nuv 1500kubiks glidare fick jag premier på allt från 2300-13000/år beroende på bolag.. Ett tips är att kolla flera försäkringsbolag och om det inte svider för mycket-Skaffa en glidarhoj. |
|
|
Jorgen, du har rätt i att IF har gått med (stor) vinst de första 9 månaderna i år. Det har skett genom att bolaget har höjt premierna och fått ner skadekostnaderna (är kanske inte så konstigt att man har blivit tuffare med att kontrollera upp försäkringsbedrägerier som att t ex skriva fordonet på någon annan - det har gett effekt!). Däremot har du FEL när du påstår att de som påstår att försäkringsbolagen tidigare har subventionerat sakförsäkringarna genom lyckade förvaltningar av pengar och värdepapper etc. har fel. Det har nämligen varit så tidigare, sakförsäkringarna har inte burt sina egna kostnader under rätt många år! MEN det lär inte bli så framöver, nu pratar man hela tiden om att respektive försäkringsgrupp skall vara självfinansierande....."sötebrödsdagarna" är nog över vad det gäller låga försäkringspremier på våra bilar! :o( Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Jörgen, vad är det som är konstigt med det, vinst vill väl alla bolag göra, 1,9 miljarder är inte så mycket med tanke på att de omsätter en hel del pengar. vinsten per operativt kapital är inte enorm. Så här är det: (ni får tro mig om ni vill men uppgifterna kommer från personer som arbetar inom försäkringsbolag både Skandia och IF. På positioner där de har insyn i och styr hur sådant här regleras) Premierna betalas in och bolagen använder våra pengar till investeringar bl.a. i aktier, räntebärande papper och fastigheter. Den avkastning som pengarna ger tillsammans med premien används till att reglera skador. Så låg avkastning ger att premierna behöver höjas, hög avkastning ger att premierna kan sänkas. Dock är systemet lite långsamt eftersom bolagen inte kan ändra din premie vid annat tillfälle än huvudförfallodagen, så ett år (som jörgen påpekade) kan det bli höga premier men låga utgifter för kunderna har kört lite bättre. Det ger bättre premier nästa år. |
|
|
jorgen Jag var då 18. Hojen är en GSX 750R -91. Jag ringde runt till alla de stora bolagen och det var det billigaste altenativet. Dyraste låg på strax över 300,000Kr Inte roligt att vara ungdom och ha Hoj. |
|
| Om försäkringsbolaget vägrar betala pga att försäkringstagaren inte har några ekonomiska intressen, borde man inte kunna kräva pengarna tillbaka då? De pengar man betalat för försökringen? Trots allt har man då betalat en ganska saftig försäkringspremie för ingenting och detta måste väl nästan vara ocker. | |
|
vore ju lämpligt...det är ju ingen mening att åka runt med en försäkring som ändå inte gäller. visst borde man få tillbaka premien i så fall! /martin |
|
|
Många här verkar tycka att det är en rättighet att kunna få ner premien genom att skriva bilen på Morsan/farsan eller någon annan. Någon skrev:"Kan man spara 20-30000 så gör man väl det". Okej, men det är fortfarande bedrägeri. Så om du kan sno en bil och sälja den, då gör du det??? Du tjänar nog en 20-30000 då också....... Blir så trött på alla som inte inser att de faktiskt snyltar på oss som inte fuskar. Om detta ska vara en rättighet för er så kan väl jag anse mig ha rätten att bruka ERA bilar under vintern då min egen är avställd?? Jag är ju trots allt indirekt med och betalar för erat bilåkande.... |
|
|
Beppo: Lite väl långtdragen liknelse kanske? ;) Min bil är skriven på mig, men jag kan gott och väl förstå unga som skriver sina vrålåk på sina föräldrar. För de flesta unga är svaret givet när man kan välja mellan att punga ut dryga 30'/år (sthlm) eller <10'/år. Allt handlar väl om en balansgång mellan ekonomi och ärlighet? I verkligheten är jag perfekt, men det är sällan jag är där. |
|
|
Håller med Beppo till 110% varför skilja på brott och brott, bägge ger fängelse. Ok att man inte kan jämföra fortkörning med misshandel men bedrägeri och stöld är väldigt lika företeelser, man stjäl ju indirekt pengar från FB. Man skall inte glömma varför premien är som den är på unga med "vrålåk". De är mer olycksdrabbade, pga bristande omdömme och insikt om sin egen förmåga samt i viss mån brist på empati. 99 fall av 100 när ngn ligger och flåsar en i nacken är det ngn med bakåtvänd keps... |
|
|
Jag förstår att folk fuskar när det går, "alla andra gör det ju". Jag med oftast, om det går. Jag har försäkrat min BMW hos IF, och är jävligt glad att de i det nämnda rättsfallet inte betalade den kraschade bilen, alltså pga att sonen hade skrivit den på sin farsa. Det är ju för fan försäkringsbolagets skyldighet att göra så, annars skulle det ju inte vara någon poäng med försäkringsklasser, riskgrupper osv - och alltså skulle de om kör försiktigt betala allt som drullar som jag orsakar (ja, jag har totalförstört en bil i en singelolycka). |
|
|
Jag tycker alla som orsakat FB en större skada/utgift (tex inte omlackering av stötfångare) ska få börja om från början och klassas i största riskklassen (18 år nytaget körkort). Har man tex totalförstört en bil i en singelolycka så bör man efter det också få betala för det. Finns ingen logik i att bestraffa alla unga för att vissa unga förare smäller, medans man gör något åt folk som är 30 och totalsmäller. Då tror jag fler skulle vara lite försiktigare om man vet att ett misstag inte bara kan kosta livet utan även ökning av premien med 30.000/år. |
|
|
Acey, om du totalsmäller en bil och därmed får utnyttja försäkringen pga det var ditt eget fel, blir du normalt sett nerflyttad ett par "pinnhål" i bonussystemet. Dvs. dina tankar finns redan i försäkringssystemet, även om ditt är lite mer radikalt! Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Med Acey´s recept så kan man ju skippa helförsäkringen om man skall betala tillbaka åren efter en smäll. Betalt har man ju oftast redan gjort genom flera års skadefrihet. Men som Johan B sa, en lindrigare variant av systemet fnns redan och det är bra, den höjer bara vid olyckor där man själv är vållande och inte vid inbrott och skadegörelse som man inte kunnat påverka själv. | |
|
Jag vet att systemet redan finns, frågan är bara hur fungerande det är. Frågan är bara varför en skadefri "ungdom" (ungdom är man tydligen tills man är 30 numer...) ska betala 10 gånger mer än en skadefrekvent "vuxen"? Va fan det är enkelt att "sätta dit" eller trycka på hederliga människor som kanske behöver ett transportmedel i jobbet eller för att kunna få ett jobb som egentligen inte har gjort något mer fel än att försäkrat sin Volvo 740 på sin mor/far. Men det systematiska fusket/bedrägeriet kommer dom aldrig åt. Arrangerade olyckor med "personskador", bilar som försvinner osv som FB inte gör något åt. Men att klämma åt gemeneman är enkelt eftersom de flesta ändå är hederliga. Det som händer med skandia nu är säkerligen inte unikt för skandia, utan vara hårt förvärvade pengar täcker nog betydligt mer än bara buckliga bilar. Mitt förslag som jag propagerat för tidigare är att jobba med högre självriskar samt en mer kännbar ökning premien vid belastning av FB. Jag har inte haft ett enda FB ärende men betalat en e36 M3 i premier under 5 års tid. Nej det är ingen mänsklig rättighet att få köra en BMW eller något att fordon som har mer än 50hk, men det bör finnas en gräns för hur man sätter premier. Ett exempel är att när man betalat in hela bilens värde i premier (i mitt fall skulle det ta ca 2 år på en vanlig e36 modell) så bör premien kraftigt reduceras till att endast täcka de administrativa avgifterna. |
|
|
Acey: Kan hålla med om att det är surt med höga premier, betalade själv nästan 12k/år för min 325:a (95:a) (är 30) Visst skulle man kunna ha ett sådant moment i Stöld/vagnskadedelen av försäkringen. Trafikdelen täcker ju även andra fordon och ev. personskador inkl. dina egna så den kommer man inte undan. Bilen jag hade innan kostade 190kr/månad (Volvo 745-90) så det kostar en del att köra "ungdomsbil" även för dem som är över 30. |
|
|
Hubbe325: Jo och det känns som det är förjävligt att behöva som i vissa fall när man haft dessa diskussioner 6000/år för en bruksbil som volvo 740 GL. Jag menar det är helt åt skogen. Är det någon mer än jag som tycker att det är konstigt att värdet på bilen inte spelar någon som helst roll i premiesättningen? En 03 e46 M3 utan vagnskadeförsäkring (import) är mycket billigare för mig att försäkra än en E36 M3. Skit samma i skadefrekvensen totalkvaddar jag M3an kostar det dom 500 k medans E36 M3an kanske 120. Var är logiken? Fast försäkringar och logik hör ju inte direkt ihop... |
|
|
En kille som jobbar på mitt jobb har en 300 zx, som har pajat lite. Han har fått ett kostnadsförslag på 55000:- i reparationskostnad. Han funderar på att "göra sig av med bilen" på något vis, och han menade inte att sälja.......OCH DETTA STÅR HAN OCH SÄGER UTAN ATT SKÄMMAS!!!!!!!!!!!!!!!!!! Det är inte första gången man hör sånt här "skryt" om att lura försäkringsbolagen. " Jag har kvitton på A/C Snitzer bla bla för 59000" osv osv "ska stöldanmäla det...." FY FAN!!! Tycker att man kunde få procent av försäkringsbolagen för att hjälpa dom att sätta dit såna här personer, typ 20% av den besparade kostnaden eller nått. Och såna här svindyr styling som inte sitter på bilen orginal tycker jag man ska få försäkra separat, efter vad jag hört från insatta så bär dessa långt i från sina kostnader, mkt pga omfattande fusk. Och angående fusk överhuvudtaget, som att skriva bilen på någon annan: om folk kunde ge fan i att fuska så kanske Pelle 23 kunde ha sin M3E36 försäkrad på sig själv, utan att behöva betala bilens värde på två år...... Angående att försäkringspremien inte följer med bilens värde neråt med tiden: Premien är bla satt efter vad det kostar att LAGA bilen, och M3 reservdelar är ju inte direkt biltemapriser på........ Fler inlägg kommer framledes, det finns ju så mycket trevliga personer här att föra en vettig konversation med!!! |
|
|
Beppo: Så du menar alltså att M3 e36 har dyrare reservdelar än en M3 E46? Jag tror inte att premien baseras på hur dyrt det är att laga bilen, plåten är i grund och botten hyffsat jämdyr +/- några kronor. Tyvärr så är nog klassningen så enkel (patetisk?) som postnummer (gata?)/ålder/bilens skadefrekvens/kön. En Jaguar XKR är också enormt mycket billigare för mig att försäkra än e36 M3. I övrigt håller jag med dig, dumpningar av bilar, men framförallt som är poppis nu fejkade personskador är det som kostar företagen stora pengar - inte att en vanlig människa skriver bilen på sin mor. Det sjuka är att jag blivit rekommenderad att sätta min bil på min mor som inte ens har körkort! Å andra sidan kan man ju hävda att det finns många andra ting där en person är ägare och försäkringstagare medans en annan är huvudsaklig brukare. Konstigt att det inte kan vara så på bilar egentligen? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.