AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
113.085

Skriva bilen på farsan... här har Ni domen

Sida 17 av 31
Hu
3.734
Hubbe325
520dAT -08
Som tidigare sagt: Om du som kund hos ett bolag betalar xxxxxkr i premie vilket är dyrt, sen ser du i deras årredovisning att de gåt xxx miljarder i vinst. Normal reaktion är då att byta bolag eftersom du känner dig lurad att betala alldeles för mycket, då de visar så stora vinst siffror. Resultatet blir att man använder delar av vinsten för att kunna göra bolaget attraktivt för kunderna (det är ju trots allt deras premiepengar man investerat med för att kunna få jättevinsterna). Inga kunder inga vinster, många kunder= möjlighet till högre avkastning.
Ol
192
Olle D
Alfa GTV V6 3,0 24v
Hej,

Efter att med stort intresse följt försäkringsdebatten på detta forum kan man fastställa att det i princip finns lika många synpunkter och funderingar kring premiesättningen som det finns bilägare. En sak kan dock konstateras – det är dyrt att försäkra sin bil idag. Detta blir särskilt kännbart om man är ung och råkar bo i en storstad.

Hur har det då kunnat bli såhär? Beror det på alla direktörer som skor sig på enskilda försäkringstagare, kanske på bolagen, som kollektivt levde loppan på det glada 90-talet eller kan det vara så osannolikt att premierna i grunden baserar sig på en statistisk riskanalys baserat på bl.a. förare, fordon och bostadsort?

När det gäller debatten kring höjda premier och börsen så måste det understrykas att försäkringsbolag i grund och botten är kapitalförvaltare. Det kapital bolagen tar in i form av premier förvaltas i olika former på samma sätt som banker, pensionsfonder etc. Resultatet av denna förvaltning ger sedan utslag på premiesättningen. Mig veterligen finns det inget försäkringsbolag vars utgifter täcks av endast premieintäkterna.

När det gäller riskanalys så är det väl få institutioner som har grundligare statistisk bas än försäkringsbolagen. Enligt en undersökning som ett av de större bolagen gjort (tror det var Folksam) för att motivera försäkringspremien för Yamaha R1 framkom att en förkrossande majoritet av de drygt 1000 försäkrade motorcyklarna hade varit föremål för utredning och utbetalning p.g.a. skador och stölder.

Vad avser uppgifterna om att bolagens aktivt försöker få unga killar att skriva sina bilar på föräldrarna så är naturligtvis detta ytterst beklagligt. När jag diskuterat detta med olika bolag, främst då när det gäller MC har jag dock fått en annan bild. De flesta bolag verkar idag bedriva en aktiv uppföljning av ”misstänkta” försäkringstagare, typ en 55 årig medelålders man köper R1. Kanske dags även på bilar? Eftersom det verkar mycket vanligt att folk har sina bilar skrivna på sina föräldrar så är det väl inte så konstigt att försäkringspremierna blir därefter.

Avslutningsvis vill jag poängtera att jag själv tycker att premierna är hutlösa och lämnar djupa spår i plånboken. Detta är endast min egna funderingar kring orsaken till detta. Vad man skall göra åt detta är dock inte så lätt att svara på, men flexiblare självrisk, tydligare riskgruppering, hårdare utredning och uppföljning av utbetalningar, en liten börsuppgång samt att vi försäkringstagare smäller lite mindre kanske skulle vara en bra start.

/Olle
Olle D
Olle D
Det gick visst lite fort nyss..... Tycker att Olle D talar mycket klokt. Kan väl dessutom bara säga till dem som tydligen tror att jag sätter mina egna försäkringspremier att: Tyvärr, det är inte så. Jag jobbar ju numera i ett bolag som inte ens försäkrar fordon vilket gör det lite svårt. Kan också konstatera att mina egna bilförsäkringspremier höjts med ca 240% på två år vilket ju är rätt häftigt. Jag får alltså precis som Ni andra ringa runt till de olika bolagen och försäkrar just nu i Susab Tennant. De var billigast, eller minst dyra skulle man förmodligen säga. / Nysse
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

OT:
Om jag hade en E38 skulle jag akta mig för SUSAB. Har du för mycket utrustning för deras smak så kastar dom ut dig. Fråga "Bimmerman" om den saken!

Länk Länk
Hu
3.734
Hubbe325
520dAT -08
Det var väl inte riktigt sant, bimmermans problem var ju grundade på att bilen stod på hans mor (enl. rek. från bolagets säljare förvisso) och efter två skador så ville de inte längre teckna den bilen mer än till trafik. Vad jag förstått så berodde det till största delen på "fifflet" med ägarförhållandena (skyller inte på bimmerman, eftersom de tipsat honom om detta) och sedan var bilen och bimmerman "smittad" med mygel...
Det kan lätt bli så när säljarna tipsar om otillåtna metoder....
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Visst, jag förstod det också som att de inte kom överens. Förmodligen för att han tidigare haft den på sin mor, efter deras eget förslag som sagt!
Men det slutgiltiga skälet dom gav var att bilen var "extra välutrustad" och att de därför inte ville försäkra den. Nåt i den stilen var det iaf.
Jag skulle personligen aldrig vända mig till SUSAB ändå. De kunde åtminstone erkänt det ursprungliga misstaget (försäkra på annan) och erbjudit en ny försäkring.

Länk Länk
Hu
3.734
Hubbe325
520dAT -08
Ja, självklart kunde de ha gjort det.
Problemet är bara att när det kommer till kritan så känns ingen vid att försäljaren tipsat eller godkänt detta, och då är han en ej önskvärd kund. Som dessutom haft fräckheten att dra på sig flera skador... Utr. kravet var bara ett svepskäl till att slippa honom som kund.
Visa användare
586
jorgen
M535 turbo
648whp...

olle d:
Yamaha R1 framkom att en förkrossande majoritet av de drygt 1000 försäkrade motorcyklarna hade varit föremål för utredning och utbetalning p.g.a. skador och stölder???
Fel det är 30%!
ganska stor skillnad.

MVH.Jörgen
second place is
the first looser!!!
Ol
192
Olle D
Alfa GTV V6 3,0 24v
jorgen,

Sorry, jag tog visst i lite när det gällde R1 statistiken. Även försäkringsbolaget blev fel. Rätt skall vara att:

"Trygg-Hansa har 700 st R1-hojar i sitt bestånd. 290 st av dessa var under förra året anmälda till bolaget för någon form av skada! Det betyder ca 40 % av hela beståndet under ett och samma år!"...."klass 7-hojar är klart överrepresenterade i skadestatistiken. Det går det inte att blunda för. Enligt uppgift från Trygg-Hansa är 75 % av kraschade hojar klass 7-hojar trots att de "bara" representerar 15% av beståndet".

Vad jag egentligen borde skrivit var att s.k. klass 7 hojar stod för en "förkrossande" majoritet av den totala kostnaden för försäkringsbolagen. Rätt skall vara rätt....!

Jag tror dock inte att detta förändrar poängen i mitt resonemang.

/Olle D
Visa användare
586
jorgen
M535 turbo
648whp...

Jag för står mej inte på försäkringsbolagen. I våras när jag skulle köpa båge låg en R6:a med de finns ju med stypning till 25kw som även är omregade så att det står i regbeviset. det blir ju en rolig båge åndå tänkte jag + en billigare försäkring. Glöm det, de går efter ursprungseffekten. inte ens när jag sa att jag kunnde komma och visa upp den för kontroll så att den verkligen var stypt så gick dom med på att den skulle försäkras som 25kw.
Jag kunnde bara försäkra den som 25kw om jag bara hade mellankörkort, så erfarenhet räknas tydligen inte in.
Det skiller inte många kr imellan R6 och R1 i premie så det är klart att man då skaffar en R1. Så dom verkar ju inte vilja få ner skadorna själva!

MVH.Jörgen
second place is
the first looser!!!
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Jörgen, ärligt: Hade du tänkt att köra motorcykeln i strypt skick?

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

:))
Johan, du låter skeptisk.

Måste nog hålla med till viss del, köper man verkligen en R6 och låter den puttra runt med 34 hk!! :))

Länk Länk
Det är helt sjukt med vad försäkringarna kostar. Min M5 kostar ca 14000 per år sedan lägger vi till båten en Wellcraft Scarab 30 dc med dubbla 7.4 v8 ca 8500 per år. Var lite sugen på att börja åka båge igen men en R1 kostar väl en 8-10000 per säsong. Och 30 000 i försäkring per år kännns lite saftigt, speciellt som man aldrig har kostat försäkringsbolagen ett enda öre.

Jag tycker att vi som är helt skadefria borde få större rabatter än vad vi får.
Hu
3.734
Hubbe325
520dAT -08
Ett system med en del som är bilberoende, och en del förarberoende tex.

Bilen trafikförsäkras och stöld/brand m.m. (halvförsäkring) till ett pris som baseras på modell och bostadsort.
Sen har man en förardel som är baserad på förarens ålder, historia m.m . Där kan man kanske även begränsa försäkringen till olika tillåtna motorstyrkor som man får framföra med bibehållen vagnskadeförsäkring.
Bara en idé, men det skulle definitivt belöna dem som kör utan att orsaka olyckor. Och kanske även minska bedrägerierna då man drabbas av höga premier och annat otrevligt om man är vållande i olyckor. Dessutom så slipper man ju själv bli drabbad om man lånar ut sin bil, men det ställer ju lite krav på en själv att man inte lånar ut den till ngn utan "förarförsäkring".
Vid uthyrning och dylikt så får hyrestagaren teckna tillfällig förarförsäkring om man saknar denna.
Hu
3.734
Hubbe325
520dAT -08
Dessutom kommer man åt en del av det denna tråd handlar om, att skriva bilen på ngn annan.
Visst går det fortfarande att göra, men det skiljer betydligt mindre i pris på halvförsäkringen beroende på bostadsort än vad vagnskadan skiljer på åldersgrupper.
NOLL7NOLL
Kollade i förra veckan upp försäkring på en Ferrari årsmodell -95. Med 2000 mil per år, boende på söder med gemensamt garage. Priset jag skulle betala var 10 000:- för helförsäkring med hybil. Självrisk 3000:-.Min 320 betalar jag 12 000:- på samma försäkringbolag. Väldigt konstigt. Därför kan jag undra hur de tänker i vissa fall. Får nog bli en ferrari istället :D
Hu
3.734
Hubbe325
520dAT -08
Det är högre kostnader på de BMW 320(givetvis delat per bil) som det bolaget försäkrar än de har på Ferrarisarna..
Så enkelt är det.
Den normale Ferrari-ägaren är betydligt mer försiktig med sin bil än den genomsnittlige 320-ägaren.
Så det är inget konstigt alls.
Visa användare
586
jorgen
M535 turbo
648whp...

Johan b. och Anders s.:
Ja det var att tänkt att jag skulle köra med sprypning monterad!
Jag bor bara 2 mil från Gelleråsen så tanken var att köra med stypning och sedan kunna ta bort den när jag ville köra av mej lie på banan!!!

MVH.Jörgen
second place is
the first looser!!!
To
14
Tobbe_N
krockad 325tds -94
Orkade bara läsa fram till sida 6, men ni snackar om försäkringspremier som ligger på mellan 3-15000 per år.
Det är faktiskt kostnader man kan ta.
Jag har alltid försäkrat mina bilar på mig (även mina A-traktorer som jag hade på den tiden), jag är 20 år och har inte kostat Fb en krona.
Men min mc däremot är inte försäkrad på mig, den billigaste premien som jag fick på var 126,000Kr för trafik halvår.
Jag kan säga att det var inget svårt val att skriva över den på farsan. Jag betalar nu istället 3800Kr halvförsäkrat helår. Detta är en mc från tidigt 90-tal reggad med 25kw och försäkringen var beräknad med den effekten då jag bara har mellankort.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.