AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
113.101

Skriva bilen på farsan... här har Ni domen

Sida 16 av 31
Hu
3.734
Hubbe325
520dAT -08
EvergreeN: Det märks lite på ditt inlägg att du själv är drabbad av hög premie. Du är inte ensam... tro mig.
Som andra sagt här tidigare så är inte FB ngn staligt subventionerad verksamhet utan varje kundgrupp får stå för sina kostnader + vinst till bolaget. Att det inte märkts tidigare beror enbart på att premie pengarna investerades på börsen och vinsterna därifrån subventionerade skadekostnaderna, nu finns inte de vinsterna längre och bolagen måste jaga kostnader.
För att svara på dina "frågor":
Unga klassas som "livsfarliga" i trafiken, just för att de har visat sig vara det.
Är inte systemet ganska bra som det är, där man under unga år får nöja sig med motorsvagare bilar eller hosta upp vad det faktiskt kosta bolaget att du har en sådan bil. och sedan efter c:a 10år när premierna börjar sjunka åtnjuta de lägre kostnaderna just på grund av att man är mindre skadedrabbad i trafiken.

Scenariot annars vore ju att man hela livet får betala höga premier. (som antagligen skulle bli ännu högre ju fler "ungomar" som har råd att ha motorstarka bilar som de ej kan behärska)

Hur du än vrider och vänder på det så är folk mellan 18 och 24(26) betydligt mer skadedrabbade, för att de kör vildare, sämre, hårdare och är mer oerfarna än de över den åldern.

Sen finns ju en gräns där förarna blir sämre p.g.a åldern, men de har oftast insett det själva och kör försiktigare.

Tänk på att allt detta är rent generellt, självklart finns det undantag, men dessa kan tyvärr inte pekas ut i förhand, därför får de glatt följa med övriga i sin åldersgrupp.
Hubbe 325 !

Vilka kloka ord. Kunde inte ha sagt det bättre själv !!

mvh / Nysse
Visa användare
586
jorgen
M535 turbo
648whp...

Det är klart att ska gå med vinst det är ju därför det heter försäringsBOLAG. Men ibland kan man undra hur priserna sätts. Jag och en polare satt härom kvällen och disskuterade just detta. han berättade att hans tjej som är 25 år och haf hafft körkort i 6 år och har som har en volvo 244 dl-83 för att pendla med till jobbet betalar 4000kr per år i trafikfösäkring, jag vet inte om det bara är jag men jag tycker inte det är rimligt.
Jag är själv nöjd med min premie, skulle jag skriva bilen på farsan skulle jag spara 1500-2000kr/år och för dom summorna orkar jag inte krångla. Det är klart att det ska skilja mellan yngre och äldre när det gäller premien. men frågan är hur mycket.
Att bo i en storstad och ha en skrotbil kostar massor i försäkring så det där snacket om att alla verkar tro att det är en rättighet att äga ett motorstarkt fordon håller inte.

MVH.Jörgen
second place is
the first looser!!!
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Statistik, dåliga tider på börsen allt är skitsnack. I slutändan är det wild wild west i premiesättning. Kontakter, tur och tålamod. Det kan skilja tusenlappar (ibland tiotusentals kronor) individ a och b trots mer eller mindre identiskt personnummer och adress. Som vanligt kommer man oftast långt med att tjata och ligga på medans folk som inte orkar bry sig åker på den högsta möjliga premien (vi kan väl ändå lura dom som inte orkar lägga hela sitt liv på att ringa runt).

Dessutom är det riktigt fult att säljarna ofta rekommenderar sina kunder till att begå försäkringsbedrägeri genom att tala om att man kanske ska skriva sin bil på mamma eller pappa istället. Rutten bransch!
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Håller med Acey, har fått just det sistnämnda förslaget ett antal gånger av försäkringssäljarna. Börjar man fråga om konsekvenserna om detta så säger dom bara "vi kan ju inte veta vem i familjen som kör bilen" (med ironi i tonen). Allt handlar om att dom ska dra in så mycket som möjligt på premier och samtidigt betala ut så lite som möjligt (moraliska aspekter brukar kunna skjutas åt sidan av bolagen).

Många verkar tro att om alla försäkringstagare skulle vara ärliga så skulle försäkringsbolagen också bli det! Allvarligt, vakna säger jag. Det är varken unga män som skriver sina bilar på föräldrar eller folk som lägger på utrustningslistan vid stöld som dragit upp premierna utan vinstgiriga direktörer.

Man kan ju som sagt undra när ett bolag vill ha 10´ för en försäkring och ett annat bolag vill ha 40´. Det är lite av "några idioter kanske tecknar försäkringen..." som gäller.

Länk Länk
Acey !

Måste gratulera till en heltäckande och mycket seriös beskrivning av försäkringsbranschen. Du verkar vara så insatt och erfaren att man kanske borde bjuda in Dig som föredragshållare vid någon branschträff framöver. Framförallt den där beskrivningen av att försäkringssäljare skulle rekommendera folk att skriva försäkringarna på sina föräldrar för att därigenom spara pengar. Insiktsfullt och väldigt trovärdigt........ / Nysse
Visa användare
586
jorgen
M535 turbo
648whp...

Man kan ju alltid välja en självrisk på typ 8000kr för att visa att man är rädd om pärlan och för att få ner premien men inte ens där går det bra, man spar ju bara ett par hundra!

MVH.Jörgen
second place is
the first looser!!!
Jag håller i stora drag med Hubbe, utom just det han nämner om :
"Att det inte märkts tidigare beror enbart på att premie pengarna investerades på börsen och vinsterna därifrån subventionerade skadekostnaderna, nu finns inte de vinsterna längre och bolagen måste jaga kostnader."

Detta kan inte vara sanning.
Jag har läst tillräckligt mycket ekonomi för att veta att ett företag som använder sin egen vinst från investerat kapital till att betala företagets kunder, är ett företag som snart kommer gå under.

Anledningen till de höjningar som skett de senaste 3-4 månader är enligt den info jag fått, i princip enbart relaterat till ökat antal inbrott, skador, osv. Dvs stor del bedrägeri och stor del ökad brottslighet i vårt kära land.

BMWCS Syd #05392
Snälla bruka sökfunktionen.
Bitte benutzen Sie die Suchfunktion.
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Nysse,

Hade du inte varit i försäkringsbranschen? Om du menar du att inte förekommer förslag om försäkring på annan än brukaren ber jag dig göra en studie i din egen bransch. Ring runt till bolagen och lyssna inställningen till detta förfarande.

Länk Länk
Nysse; Jag har också råkat ut för försäkringssäljare som rekommenderar mig att skriva försäkringen på någon äldre släkting för att få ner premien. Detta hos flera av de större, väletablerade försäkringsbolagen. Har dessutom läst otaliga inlägg av folk som delar denna erfarenhet.

Jens
Hu
3.734
Hubbe325
520dAT -08
För att klargöra lite frågetecken som tydligen lämnades efter mitt inlägg.
Försäkringsbolagen har tidigare investerat stora pengar i börsen och använt delar av avkastningen att driva verksamheten, ty att driva ett försäkringsbolag med STORA vinster skulle inte ses med blida ögon hos försäkringstagarna om det inte avspeglades i premierna. Man kan ju se det som att avkastningen från börsen gick till bolagets vinst och premierna betalade skadorna, idag behöver premierna betala både (dyrare) skador och vinsten.

Storys om försäkringssäljare som tipsar om denna "bugg" i deras system finns. Säljarna arbetar på provision och tjänar pengar efter hur många de knyter an till bolaget. Sen när skadan sker då vet i 99,9% av fallen inte försäkringstagaren vem som sålde på honom försäkringen och det blir då svårt att försvara att säljaren sa så.. bla.bla...bla.. Skaderegleraren skiter fullständigt i vad du muntligen blivit rekommenderad, hans mål är att betala ut så lite till så få som möjligt, och vem vet, kanske även de har provision, fast baklänges?

Visa användare
586
jorgen
M535 turbo
648whp...

Om nu försäkringssäjarna är så seriösa hur kan det då komma sej att det kan skilja i pris varje gång man ringer kollar på samma bil???

MVH.Jörgen
second place is
the first looser!!!
Visa användare
586
jorgen
M535 turbo
648whp...

Om nu försäkringssäjarna är så seriösa hur kan det då komma sej att det kan skilja i pris varje gång man ringer kollar på samma bil???

MVH.Jörgen
second place is
the first looser!!!
Hej igen !

Kan bara konstatera att det är väldigt trist om det ligger någon sanning i att försäkringssäljare försöker lura kunderna att skriva försäkringarna på äldre släktingar. Så kanske det går när man lägger ut stora delar av sin försäljning på externa s.k. "callcenters"
Måste bara göra ett tillrättaläggande angående avkastningen. Det är ju normalt sett så att försäkringsbolagen får in premierna i förskott från kunderna. I en helt normal försäkringskalkyl lägger man i ekvationen in en avkastning på förinbetalda premier. För ett par år sedan kunde man faktiskt driva bolag som egentligen hade ett negativt resultat från sin egen rörelse genom att väga upp det med den avkastning man fick på förinbetalda premier från börsen. Sjukt ? javisst men så gick det till. När man nu inte har denna möjlighet så måste ju verksamheten gå runt av egen kraft, vilket ju i förlängningen är helt sunt. Detta i kombination med ökade skadekostnader (förmodligen delvis beroende på ökat antal bedrägerier) gör att vi f.n. upplever en premiehysteri utan motstycke. / Nysse
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Nysse: Eftersom du verkar ha väldigt bra insikt i branschen tycker jag du kan skriva en manual till de övriga som arbetar i den. Tyvärr är du allt för hemmablind eftersom du förmodligen aldrig behöver ringa runt för att att få en försäkring. Den fixar du förmodligen till dig själv - till ett förmodligen bra pris?

När jag senast både besökte och ringde runt angående ett försäkringsärende så fick jag frågan av mer än hälften av bolagen om jag inte hade en sambo eller mor/far att sätta bilen på. När jag frågade om det inte fanns en risk i detta så fick man oftast ett nästan förvånande "näee, finns ingen som hindrar någon ifrån att låna ut sin bil...".

Att det går dåligt på börsen tycker jag inte ska vara mitt problem, skit i att subventionera priserna i bra tider och lägg istället pengarna i kistan och skit i att höja premierna för att ta igen förlorade pengar på börsen.

Kontentan är att prata med en person som säljer försäkringar är som att be om råd av en säljare på siba när det gäller elektronik. Dvs räkna med att dom ibland ljuger dig rätt upp i ansiktet (kanske med flit, kanske pga okunskap).
Visa användare
837
MetallicaMats
E36, lagad med SAAB-lack.
Ojvoj..

Två bilar är fler än en..
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Acey, du drabbas inte av att det går dåligt på börsen!

Faktum är att du (och alla andra försäkringstagare) tidigare har varit sponsrad i dina tidigare försäkringspremier pga att det gått bra på börsen!

Det är nu som "verkligheten" har kommit ikapp......

Tyvärr lär inte sponsringen från nästkommande börsår komma försäkringarna till godo igen! :o/

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Visa användare
586
jorgen
M535 turbo
648whp...

Om inte mitt minne har fe så var inte premierna skyhöga i förra lågkonjukturen?!
Jag vill inte heller betala för att andra inte tänker med hjärnan när de kör oavsett ålder.

Tänk er följande:

För att få rättvisa i systemet så inför man ett system som går ut på att så fort en person blir straffad för vårdslöshet och andra grova trafikbrott som inte är inblandade i någon olycka rapporteras av polisen till ett register som försäkringbolagen kan använda för att kunna sätta inviduell premiesättning mot idag kollektiv. Systemet skulle vara rättvis pga den som uppenbarligen inte ska sitta bakom ratten får betala rejält för att denne inte respekterar andra trafikanter.
Vad tycker ni låter det bra, det tycker i alla fall jag men det skulle aldrig kunna genomföras pga då kan inte FB dra alla över en kam o dra in de stora pengarna det rör sej om. För tro det eller ej men det är många medelålders som tror att de äger våra vägar och gör livsfarliga omkörningar dom med.
Visa användare
2.049
wolv
330it -02
Jag tycker att försäkringsbolagen borde sänka premien väsentligt för de som är beredd på en ordentligt tilltagen självrisk. Det borde eliminera vissa bedrägerier som i sin tur leder till lägre skadekostnader.

Johan m.fl.:
Vad är det egentligen som säger att vi inte idag istället betalar förluster som försäkringsbolagen gör på börsen?
Vad är det som säger att vi inte numera är med och betalar alla feta fallskärmar kors och tvärs + allt annat lyx bolagen drog på sig under de glada börsdagarna? Se bara på skandalen inom Skandia till exempel...vem kan tro att de kör med rent mjöl i påsen efter den senaste skandalen?
Ingen kan inbilla mig att försäkringsbolagen skänker sin vinst till försäkringstagarna förrän jag har det svart på vitt. Varför skulle de göra det så länge försäkringstagarna betalar trots priset?

Nu låter jag kanske lite cynisk och vänstervriden... Lite cynisk är jag kanske, men absolut inte vänstervriden. Bara förnuftig ;)

Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Jag tillhör skaran som är MYCKET skeptisk till att FB tidigare "sponsrat" våra premier. Var kommer de påståendena ifrån egentligen?

Länk Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.