AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
113.074

Skriva bilen på farsan... här har Ni domen

Sida 15 av 31
Hu
3.734
Hubbe325
520dAT -08
Det var ju inte ditt (eller din fars) bolag som fick betala, den andra var ju vållande, då spelar det ingen roll vems den andra bilen är.
or
53
orutin
520 -88
ok hehe är int så insatt... Men för nått år sedan så hade jag en opel omega (som stog på mor) som jag satte i en björk, och det var då inga problem med det heller ba självrisken. Den blev lagad å fiin ;)))
changco
Folksam ska man akta sig för. Jag och en polare skulle fixa in lite ljud i min bil hemma hos far. När högtalarna var på plats insåg vi att vi hade glömt kablarna så vi tog min bil och åkte och hämta dom sen kom vi tillbaka ca 20 min då var hans hela sida inbucklad och repan, dock var det ju en skiten N****n 200sx. så då åkte vi till polisen för insektion. efter att han kontaktat försäkringsbolaget. DÅ krävde dom ett utag att hans far stog på köpekvittot, när dom hade visat det ville dom se att hans far hade tagit ett lån eller betlat bilen. SÅ tillslut fick han fixa bucklorna lacka om hela bilen eftersom man inte kan lacka delar på den bilen.
Men det var andra bullar när jag var var av vägen, inget hände men ringde och anmälde det eftersom jag lämmna in bilen för kontroll då sa dom bara fixa allt skicka fakturan till oss, ingen självrisk ingen bonussänkning, vart chockad så bad att få skriftiligt på det så dom skickade det. var ju länsförsäkringar :)
Nepp If verkar lömska.
Trygg-hansa power..!

*En stark sexa sitter lika bra i omkörningsfilen som bakom bardisken. -Fast vid olika tillfällen.*
mr
113
mrjim
A4 Avant Tdi Q 2013
Kanske kan tilläga att när jag skulle teckna försäkring på en porsche jag ägde för många månar sedan, så frågade killen på försäkringsbolaget f-m om det var någon annan under 24 som skulle köra bilen....

MAO, Han visste att jag var under 24, frågan var om någon annan skulle köra bilen.....

Var han otroligt sugen på att sälja en försäkring eller.....

V8 rules!
gt
2.766
gto80
535 Xdrive 12 Citrinsvart metallic
535 DAT-M 05
Harley Wide Glide
Harley Ultra classic
mrjim; den frågan kommer alltid svarar du nej på den så blir försäkringen lite billigare..men det blir inte så bra om försäkringen behöver nyttjas och föraren var under 24..(det är höjt till 26 nu)
Visa användare
64
bollem
525ia touring -92
Premien beräknas på följande:
Postnummer
Bilmodell=stöldbegärlig,hk,mm
Ålder på förare
JAG VET FLERA SOM FÅTT DESSA PROBLEM ME *IF* en annan sak som gör att jag inte är kund hós dom är för dom ville ha 48tusen helår för helförsäkring på en M3 E36 jag hade..fick för 17tusen hos TRYGG HANSA..de under halva priset och alldrig nått strul
Visa användare
1
Crille_325
325i e36-91
ja det e bara rika mäniskor som får köra bmw klart man sätter försäkringen på morsan eller farsan om man inte ägt bil innan
ialla fall tills man fåt jobb ;)

Lo
86
Lowrider
328i -96
Jag vet att detta har praktiserats, min polare jobbar på en Bilplåtverkstad det kom in en totalkvadda subaru värsting vad dom nu heter reggad på Morsan.
Plåtverkstaden kontaktade försäkringsbolaget som dom alltid gör med sina värderingar vad det kommer kosta att laga, det kommer ut en värderingsman och kollar på bilen ser att förare och ägare inte är samma dessutom sitter det värsta stereon, 18" fälgar, neon U name IT på bilen. Detta var ingen bil som varken köps av eller nyttjats av killens Morsa.

Försäkringsbolaget ersatte inte en krona...killen förlorade även i Tingsrätten!!

bilen tja det är bara att dra till skroten.....
Ev
612
EvergreeN
318i Touring E46 '05
Fan vad trött jag blir på hur klass-fetischismen yttrar sig i inläggen av vissa personer här på forumet. "tataa jag vill inte att unga killar med dåliga jobb ska få köra samma fina bil som jag kör, prisa aristokratin".

Jag är glad att se en BMW vare sig föraren är pizzabagare, tonårskille eller gammal fet direktör. Jag skiter i vem som kör/äger bilen - jag är glad å deras vägnar att få köra en så rolig och sportig bil som BMW. Om någon kan fixa en bättre premie så gör man väl för fan det. Hur tror ni det känns att vara ungdom och behöva betala 4-500% mer än er gamlingar i premie bara för att man klassas som livsfarlig?

Och den största anledning till höga premier är inte grabben som skrev sin bil på farsan, det är professionella fifflare som sätter bedrägerier i system.

Och bmw är en sportig bil, vem passar bättre för en sportig bil än en ung kille som fortfarande kan springa kilometern under 4 minuter? Gamlingar passar bättre i en gammal bil som går sakta - om man ska använda sig av retorik dylik er.
Visa användare
586
jorgen
M535 turbo
648whp...

Jag har full förståelse att unga skriver sins bilar/mc på sina föreldrar pga FB hutlösa priser som i många fall inte är verklighetsbaserade. Et exempel:
aftonbladet sommaren skrev 2002 om en 21 årig kille som hade kört mc sedan 16 års ålder, han bodde i stockholm. Han tänkte köpa en Yamaha R1 men när han kollade runt på försäkringspremierna så var det lönlöst. Upp till 123000 kr/år!!!!
Mer än vad en ny kostar idag. Vilket betyder att även om han kraschar total kraschar varje år så gör bolaget vinst på denna försäkring! Är detta rimligt???
NEJ!!! så det är inte konstigt att man fösäkrar på sina föreldrar.
Unga har alltid varit mer representerade i olyckor men varför har försäkringen blivit så svindyr nu?
Skriv inte att det beror på att folk skriver att det beror på att de skriver bilen på äldre för det är skitsnack För det började folk göra först när premierna björjade stiga i höjden.

MVH.Jörgen
second place is
the first looser!!!
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Om försäkringsbolaget tar en premie som är högre än mc:ens värde så betyder det en enda sak. Dom vill inte ta den försäkringen....

Länk Länk
Hej Jorgen

Du glömmer en sak i sammanhanget. Det är inte bara mc:ns värde som försäkringen skall ersätta. Det viktigaste momentet i en fordonsförsäkring är ju som bekant det som kallas trafikansvar och som skall ersätta de skador som det försäkrade fordonet kan åsamka andra trafikanter. Såväl personskador som skador på annans egendom, fordon m.m. Kan naturligtvis hålla med om att 123 000 SEK verkar orimligt högt. Verkar ärligare att säga att man inte tecknar den typen av försäkring. Man måste dock hålla i åtanke att den enda lagstadgade försäkringen för samtliga fordonsklasser är just trafikansvarsförsäkringen som är till för att hålla tredje man skadeslös. Allt annat är ju endast till för att ersätta skador på Ditt eget fordon och således högst frivilligt.
mvh / Nysse
Visa användare
586
jorgen
M535 turbo
648whp...

Hej nysse

För att inte andra än försäkringstagaren finns trafikförsäkringen.
Vangskadan är till för det egna fordonetoch jag har själv kört R1:a förut och jag kan säja så här:
Av den totala helförsäkrings premien så Är vagnskade del ca 75- 80%!!! förklara det. Jag är 27 år och har kört båge i 9 år, bor i en lite håla i värmland på landet. Med alla rabbater fick jag betala 15000kr för halv försäkring då kan du ju tänka dej vad helförsäkring skulle kosta!

MVH.Jörgen
second place is
the first looser!!!
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Varför tror alla att det är en "mänsklig rättighet" att äga dyra bilar eller snabba motorcyklar?

Om dessa bilar och MC genererar stora kostnader för försäkringsbolagen, bör väl ägarna till dem också betala detta!

Eller skall en ägargrupp som kostar lite alltid sponsra de dyra grupperna?

Försäkringsbolag är vinstdrivande företag, inte fördelningspolitiska institutioner!

Som Anders påpekar är personskadekostnaderna den dyra delen för försäkringsbolagen, speciellt när det gäller snabba bilar och motorcyklar!

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Visa användare
2.049
wolv
330it -02
"Eller skall en ägargrupp som kostar lite alltid sponsra de dyra grupperna?"

Rätta mig gärna, Johan, men det är väl det som är den egentliga idén med försäkringsbolag?
Nu är vi visserligen långt från ursprungsidén med försäkringsbolag, men jag är fortfarande skeptisk till om nuvarande form är den rätta. Klart att de ka göra vinst och jag tror inte att någon här motsätter sig det. Men när en 25-åring med körkort i 7 skadefria år får en premie på 120k på en 10 år gammal bil, ja då är det något som är vridet.

Jag verkar vara en av få i den här debatten som inte talar för sin egen egoistiska sak...är visserligen relativt ung, men premien är jag nöjd med.

Men det är klart, är man 35+ och sitter med sin premie på 3100 för en nyare BMW så tro fan att denne blir nervös när alla snorhyvlar berättar att de har bilen skriven på farsan :))

Wolv !

Nu måste jag lägga mig i det här igen. Vad är det som får Dig att tro att det är någon form av kollektiv premiesättning som gäller vid tecknande av försäkring ? Så länge jag har arbetat i försäkringsbranschen (och det är snart 20 år men jag arbetar i ett bolag som inte längre tillhandahåller fordonsförsäkringar beroende på usel lönsamhet...) så har vi så långt som möjligt tillämpat individuell premiesättning. Det betyder i klartext att den premie som var och en betalar i så stor grad som möjligt skall spegla den risk som han/hon för med sig in i kollektivet. Sedan är jag den förste att erkänna att premiesättningen i vissa fall verkar likna rena "vilda västern". Men jag tar bestämt avstånd från påståenden som att mindre riskbenägna grupper skall sponsra de ned högre risk. Det vore naturligtvis önskvärt med en större konkurrens bland försäkringsbolagen för oss som kunder. Dock tror jag att de bolag som finns på marknaden först måste visa att de kan gå med vinst innan ev. nya aktörer vågar etablera sig.
Håller slutligen med Johan B att det nog inte finns någon grundlag som säger att alla måste ha råd att åka snabb bil/båge lika lite som att alla har råd att bo i stort lyxhus och åka på semester utomlands 3-4 gånger/år.
Hälsningar / Nysse
Visa användare
2.049
wolv
330it -02
Nysse:
Har aldrig påstått att kollektiv premiesättning gäller. Om du läser mitt inlägg en gång till så ser du att jag påstår (tror) att det en gång i tiden var själva grundtanken med försäkringar.
Nuvarande system slår orättvist många gånger. En mogen och skärpt 25-åring löper troligen inte 25ggr högre risk att vara orsaken till en olycka än en utarbetad direktör som kör 5000 mil om året.
Man kanske ska göra psykoanalys på varje försäkringstagare för att kunna avgöra premien? :)

Att bara skaffa trafikförsäkring och sedan ha sin egen skadefond är något jag kommer att titta på när det är min premies tur att skickas upp i yttre rymden.

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Wolv, jag menar att respektive grupp av fordon och förare skall bära sina egna kostnader inom gruppen.
Inom grupperna kommer det alltid finnas individer som är nettobidragsgivare och de som är nettobidragstagare, det är det som är tanken med en försäkring.
Den stora skillnaden mellan ditt och mitt (och försäkringsbolagens) synsätt är att du vill verkar vilja se alla försäkringstagare som ett enda kollektiv, jag vill se olika grupper i kollektivet.

Det är orimligt att en person som tillhör en statistiskt "säker" grupp och som kör ett fordon som statistiskt sällan är inblandat i olyckor och om/när de sker statistiskt kostar förhållandevis lite, skall stå för de kostnader som "vettvillingarna med tokdyra fordon" orsakar.

Premiesättning sker givetvis utifrån förväntad risk för bolagen att de skall behöva betala ut ersättningar!

Jag skulle också vilja ha råd med en M3:a som "lekbil"!
Även om jag kanske skulle ha råd att köpa en, har jag bedömt att den kommer att kosta alldeles för mycket i drift för mig, speciellt försäkringspremien....

35+ gruppen tillhör jag inte (ännu). Speciellt orolig för att "snorhyvlarna" (din benämning Wolv) skall dra iväg premierna för mig, är jag inte.
Inte minst vetskapen om att försäkringsbolagen har blivit tuffare i sin efterforskning innan utbetalningar, gör att jag är lugn! ;o))

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.