|
Sida 14 av 31
|
|
|---|---|
cdabox |
jag har IF, skriven på morsan, och hon står som medköpare på kvittot, så det är inga probs där.. |
|
Jag lär ju knappast skriva nånn försäkring på mig själv..Det skiljer ju så himla mycket pengar.. min morsas namn=7500:-/år Mitt namn=28000:- /år Bara att se till att inte krocka Länk |
|
|
cdabox: Är du säker? Har du kollat med FB vad dom säger? Har hon verkligen något ekonomsikt intresse i bilen (låntagare eller annat?) Annars kan det ju bara vara för att hon ska stå med som skenförsäkrare, och därmed inte ha något ekonomiskt intresse i bilen? Ska bli intressant att se om något sådant fall kommer dyka upp hur FB ställer sig. |
|
cdabox |
vi får la se nu då, då jag har blivit påkörd. MEN! Visserligen fyllde jag i skadeanmälan, men det är morsan som har kontakten med försäkringsbolaget....jag återkommer när jag har fått fb's beslut. In Hoc Signo Vinces - I detta tecken skall vi segra |
|
osis att du blev påkörd :( Hoppas allt går vägen, var inte du felande så kommer du ju inte ha några som helst problem med FB. Var du vållande så kommer det bli mer intressant. Lycka till! |
|
cdabox |
nej jag var inte vållande, jag fick bara whiplash.... det roliga var att hans jävla fåård (ny modeo) blev helt mosad i fronten och airbags utlöste o krossade hans rutor (mkt kraft i dem) och för mig blev det 2 sprickor i bakspoilern och så lossn den lite 1-2 cm i överkant =) jag sa det till honom "skillnad på bil o bil" han var inte alltför nöjd.... In Hoc Signo Vinces - I detta tecken skall vi segra |
|
Kan bara instämma>>>blev påkörd för en drygt månad sedan. Idag hämtar jag bumsen från lackeraren. Volvon som körde på mig fick hela motorhuven deformerad + hela fronten var veck på hans bil. Min bil klarade sig med skrapsår på stötfångaren bak + diverse små ingjutningar i reserwhjulsbaljan. /D |
|
| cdabox: Om BMW:n gett vika så kanske Du hade sluppit whiplash. Det är ingen fördel att bilen är styv som ett spett. Förutom att det blir billigare att reparera dem. | |
cdabox |
bjoerck: tack för din visade empati :-P och jag är nog av en annan åsikt, det är är fortfarande så att även om han träffar rätt i deformeringszonen så finns risken för whiplash.... Med tanken på att airbagsen utlöste för honom, som kräver en relativ hastighet av mellan 40-50 km/h (beroende på märke) så blir kraften rätt ordentlig när den sprider sig genom min bil. och jag må ha muskler, men inte så stora att de klarar att helt oförberett ta hand om den kraften =).... |
|
Allmänt om höga försäkringspremier på gamla bilar. Vore det inte bättre om man kom översens om att försäkringsbolaget betalade ett visst belopp vid stöld eller totalskada? T ex 15000 kr även om man betalat 20000 kr för bilen, likadant vid 50000 fastän man betalat 70000. Sedan borde man få lägre premier om man lovar (när man tecknar försäkringen) att göra reparationsjobbet själv. Kanske man skulle starta ett eget försäkringsbolag, men då skulle man ha ett eget lager av delar också... I synnerhet på sikt skulle man kunna tjäna en hacka på detta. Jag har verkligen svårt att tro annat. Leif L |
|
|
Försäkringspremien ska tycker jag, enbart grunda sig på dom faktiska skadorna + administrativt arbete som finns (personal, lokalhyra osv). Vinsten ska istället finnas i att dom på något smart sätt förvaltar pengarna (eftersom sanolikheten att alla krockar samtidigt är liten). Dock så ska ju spekulationerna på börsen, vikande aktiekurs, chefers feta bonusar slås ut och tas ut via premien. Det vi istället har börjat se är diskriminering av försäkringstagare. Personligen vore ett mer personligt system mycket mer rättvist och höjda premier efter skador. Men försäkringspriserna är ändå betydligt högre ute i europa så vi kanske ska vara glada? |
|
|
Intressant tråd det här... Själv tycker jag att de flesta har vettiga ståndpunkter men att ingen har vare sig fel eller rätt. Det mest rättvisa vore naturligtvis om försäkringspremien är personligt istället för statistiskt grundad. Sedan om det är realistiskt att hoppas på något sådant är en annan sak. Det påstås bland annat att de yngre förararnas tillvägagångssätt (att skriva fordonet och försäkringen på annan person) skulle ge de äldre förarna högre försäkringspremier när/om de sedan råkar i olycka med fordonet. Har dessa som beklagar sig inför detta beaktat att de yngre förare som sköter sig drabbas än mer av de yngre förare som missköter sig, än vad de äldre förarna gör. Dessutom, även om skicklighet i trafik (körteknik, erfarenhet mm) oftast ökar i takt med åldern, så är detta inte ALLTID fallet. Det finns faktiskt många yngre förare (åtminstone räknat i antal istället för relativitet) som är skickligare i trafiken än mången äldre förare. Detsamma kan man säga angående genusförhållandet. Har mer än en gång blivit ihjälskrämd av tjejers/kvinnors framfart, och då hör jag ändå inte till de mest lättskrämda. För att fortsätta så tycker jag att det till viss del är befogat att försäkringspremier är högre för boende i storstäder etc, men inte så pass mycket som läget är nu. Stölder, inbrott och i synnerhet olyckor sker förbluffande ofta även i icke-tätbebyggda områden. Min slutsats blir den att en försäkringspremie borde baseras enbart på följande grunder: * Ägarens/förarens personliga "trafikhistoria". * Bilens/tillbehörens ekonomiska värde. * Bilens/tillbehörens stöldbegärlighet. * Bilens/tillbehörens värn mot inbrott/stöld. * Bilens säkerhetsklassning i händelse av olycka. Statistik kan vara bra för att uppvisa en trend, men i det här fallet säger jag rent ut att statistiken kan fara käpprätt åt helvete, den gör ingen större rättvisa här. Jag ger medhåll åt en tidigare "talare" att så länge förhållandena med försäkringspremier förblir orättvisa, så anser jag att det är helt upp till var och en att själva avgöra hur de vill placera sitt fordons ägandeskap och försäkring. Om de fattar ett felaktigt beslut i den frågan straffar de sig själva (som trådens första inlägg visar). Om förhålldena däremot skulle förändras och bli rättvisa för alla, då och först då skulle jag klaga på dem som fortsätter att placera ägandeskap/försäkring på annan person. I en rättvis värld krävs det att folk står för sin person och sina handlingar. -( ALPINA POWER )- MVH Alecci |
|
|
Bra inlägg, Alecci! __ Länk |
|
| Håller med till punkt och pricka med ovanstående inlägg. Starta ett försäkringsbolag så har du en kund direkt :o) | |
|
Vad gäller att BMW håller mycket bättre vid en krock och att då hänvisa till när man blivit påkörd bakifrån haltar ganska mycket. Bilar är mycket känsligare fram än bak vad gäller krockar. Exempel 1: Kompisen körde in i en Ford Fiesta igår med sin Volvo S40. Det blev skit kvar av fronten på Volvon. Byte av huv, lampor, kylare, frontspoiler och balken som håller kylaren. Dock ingen ramsnehet och tack och lov inga tryck i skärmarna m.m. Forden fick en spricka i bakspoilern och en liten buckla i bakluckan. Exempel 2: För 3 år sedan (drygt) blev jag och min far påkörda bakifrån sittandes i hans Ford Mondeo kombi med dragkrok. Det var glashalt och en liten Polo kom kanandes in under bilen. 10 km/h hade Polon ungefär. Vi åkte fram en liten bit men lika mycket upp med bakänden. På vår bil fick vi byta dragkroksknoppen (-skyddet?) eftersom det satt innanför Polons kylare. Vi fick även lite repor på bakspoilern, men det gick att ta bort med cellulosaförtunning. Polon bogserades till skroten med spräckt kylare, helt förstörd front inklusive balkar i motorrummet m.m. Om den blev ramsne vet jag inte, men jag är tveksam till att de lagade den. Slutsats: Oavsett vad du sitter i för bil (OK, det finns skräckexempel) så är den mycket mjukare i fronten än baken. Bitte benutzen Sie die Suchfunktion. |
|
|
Skall fundera vidare på det där med att starta FB!!! Först måste jag dock bygga upp ett lager av delar! Sedan skulle man kunna "försäkra" de bilar man har delar till. Det gäller förstås enbart vagnskada, maskin, stöld, osv. Med "försäkringstagaren" skulle man komma överens om ett "värde". Säg att bilen är värd 100 kkr. Lämpligt värde vore då kanske 80 kkr. Sedan skulle försäkringstagaren avbetala på denna "skuld", och när han uppnått 80 kkr skulle han inte behöva betala mer. I själva verket skulle han fortsätta att betala eftersom han, efter ett antal år, "nu" har en bil för 200 kkr. Säg då att han skadar bilen när han betalat 60 kkr. Om resterna är värda 20 kkr, kan han få en "ny" bil till ett värde av 80 kkr. I ett sådant system betalar man ju bara åt sig själv. Men å andra sidan skulle man behöva hålla sig till samma märke länge. Sytemet vore ju till för att undvika den ekonomiska katastrofen. Man blir ju lite sugen på att fundera närmare hur detta skulle kunna förverkligas. Jag är dock övertygad om att man i botten måste handla med begagnade bildelar, och på "toppen" skulle man ha lite försäkringsverksamhet. Leif L |
|
jpbygg |
Ja det va illa men som jag brukar sägga IF står Ingen föräkring Jag total kvadade min första bil som va en 244gl 88 i topp skick jag körde in i sidan av en annan bil som körde mott RÖTT Desutom fanns vitnen som kunde intyga att han kört mott RÖTT men i slut enden blev det 0kr och 0kr för sveda och värk dom sa att det va mittt fel för att jag inte hadde tilräckligt bra sommar däck men när jag svara och tala om att jag kom direkt från däckfirman med kvitto och allt så sa dom bara det stämer inte. Så skaffa inte IF om ni vill ha en föräkring. |
cdabox |
Haglund: det fattar jag oxo, men det är kul att vara spydig i en sådan situation =) In Hoc Signo Vinces - I detta tecken skall vi segra |
|
Så här säjer susab om min bil Vi erbjuder inte försäkring för denna bilmodell. Vänligen kontakta alternativt försäkringsbolag FUCK...... |
|
| Har bilen på far... Blev på körd av en audio 80 i sidan så dörrn och framskärmen blev mos(han bröt mot högerregeln), och jag hade inga som helst problem med föräkringsbolaget. Så nu är den lagad å fiin. ;)) | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.