|
Sida 13 av 31
|
|
|---|---|
|
Snälla ni. Kan in förklara för mig hur en Golf 1.8 från 88 kan kosta 15 000:- i helförsäkring när bilen är värd ca 5000:-? Okej vi drar bort 5000 för trafikförsäkringen eftersom den betalar för saker utanför bilen. Då har vi 10 000:- kvar. Det betyder att bilen kan totalförstöras eller snos 2 gånger om året. Tror ni på största allvar att det kommer att hända? Isåfall så är det ett under att de fortfarande finns gamla Golfar från 88 kvar i världen. Många klagar på soppapriset men de kostar ju lika mycket per mil i försäkring för en gammal Golf från 88 som att tanka. (nej till och med mindre när ja tänker efter, för golfen lär dra under litern per mil...) Detta om man kör ca 1500 mil om året då... Och pris exemplet är för en ungdom som EJ bor i storstad ala Stockholm. Och en liten fråga. Har jag så fel i mitt förra inlägg högre upp på denna sida? mvh larsson |
|
Deliq |
>dlarsson Om du kör över en barnfamilj på ett övergångsställe är det din försäkring som betalar sjukvårdskostnaderna för familjen, det har ingenting att göra med det eventuella värdet på din bil utan endast relaterat till ditt statistiskt förmodade körsätt. Och dessutom har försäkringsbolagen ingen lust att ens riskera att du kommer att bli en förlustaffär längre, de förutsätter det. Det är inte kul att vara ung och ha fina bilar som intresse, tror mig jag har själv varit i samma situation... Tro nu inte att jag försvarar försäkringsbolagen, men de är vinstdrivande bolag med avkastningskrav, tyvärr. M V H // Deliq **___** "Utvecklingen är nu så snabb att vi snart lagt framtiden bakom oss" |
|
Deliq, det var ju inte trafikförsäkringen dlarsson undrade över. dlarsson: Jag antar att 5 000 kr är din värdering på bilen. Ring försäkringsbolaget och fråga vad du skulle få för bilen om den blev stulen. De kanske värderar den till 10 000 kr. Försäkringen brukar ju även täcka extrautrustning som lättmetallfälgar och stereo mm. Dessa prylar kan vara värda några tusen kr extra. På billiga bilar slår ofta vagnskadeförsäkringen och stöldförsäkringen fel men vem bryr sig egentligen? Det finns väl ingen som helförsäkrar en bil värd 5 000 kr? /Anders |
|
|
deliq: Det du pratar om är väl ändå bara trafikförsäkringen och den kan ja förstå är dyr. Men jag skrev 15k-10k för att få bort trafikförsäkringen. mvh larsson |
|
|
avn: du va före mig =) nu har ja iof ingen golf men det är mycket möjligt att de värderar den till 10k. Och jag tror fortfarande att golfarna skulle vara utrotade om varje ungdom TOTALförstör (eller blir av med) en golf per år. Att mitt exempel däremot va lite dålig eftersom man självklart inte helförsäkrar en bil för 5000:- kan jag hålla med om. Men det är illa med dyrare bilar oxå. (Ska försöka hitta ett bra exempel) mvh larsson |
|
|
ja skrev egentligen hela min poäng på sidan 12 rätt högt upp så läs den istället om du/ni inte redan gjort de... Sen en liten rolig grejj till är ju att de skiljer extremt mycket på halvförsäkringen bil: m3 96 äldre person: 6500:- (endast halv utan trafik och vagn alltså) yngre person: 17 000:- båda exemplen för person i mindre stad. Så om ja förstått de rätt så är risken extremt mycket högre för att en ung människa äger bilen fast bilen står parkerad på exakt samma ställe som för den äldre personen. Visst kanske de är större risk att den yngre har ovänner som vill sabotera bilen men knappast så mycket va? mvh larsson |
|
|
Johan B och Bjoerc, jag medeger att det finns säkerligen en hel del/många brister inom det resonemang jag för men jag förespråkar inte att jag vet bäst och kan det mesta som "vissa andra här" utan mer skriver mer av mig och har verkligen inte försökt tänka till alla gånger, det känns som om systemet iallafall inte är genomtänkt i sig självt i alla gånger. Självklart står yngre förare för merparten av olyckorna och borde därför ha en högre försäkring pga sin orutin men frågan jag ställde tidigre är inte besvarad utan istället fokuserades det på att anmärka att jag talade emot mig själv vid många tillfällen. Alltså varför kostar BMW så mycket att försäkra gentemot andra bilmärken såsom volvo 740TIC, 240TIC, SAAB Turbo mfl som är minst lika motorstarka??? kom inte och säg att dessa har orsakat mer olyckor än BMW bilarna, hur många av dessa rullar på våra vägar i relation till BMW's?? Många saker i vår tillvaro talar emot varandra och så kommer det alltid att förbli, men i det här fallet vad det gäller vården innebär det att sjukskrivningarna kommer att minska och staten får in mer pengar osv..detta var ni ju med på..eller i allafall förstod vad jag menade oavsett var ni står i denna fråga. Jag förstår att ni tycker att det är ett kollektivistiskt tänkande vad det gäller att skona ungdomar genom att sänka premierna för dem, men ni missade att detta skall naturligtvis gälla alla åldersgrupper. Det spelar nämligen ingen roll egentligen om man har skyhöga premier på ungdomar för då försäkrar de bara på någon annan och problemet förflyttas bara. Vad det gäller sjukförsäkringar kan man knappast komma undan problemet utan det blir bättre. Jag anser att det är bra om ungdomar kan få skriva sin bilar på sig själva så de kan börja ta ansvar i större utsträckning eftersom det handlar om att börja samla bonus och då måste man ju också hjälpa dem genom att ha rimliga premier i förhållande till sin ekonomi. För att få in pengar måste försäkringsbolag istället kräva en hög självrisk så slipper fusk i större utsträckning speciellt då de ofta äldre bilarna som ungdomar äger inte är värda så mycket pengar och inte lönar sig att fuska med. Men eftersom sjukhuskostnader är en stor kostnad som ni också skriver och speciellt kanske drabbar många yngre olycksbenägna grupper får staten in mer pengar till detta genom att färre sjukskriver sig beroende på att det kostar för Sverige med sjukskrivningsfusket, så även skenförsäkringsfusket. NAturligtvis ser ni som är duktiga på att anmärka att det finns säkerligen många brister och punkter som talar mot varandra men det finns också idag i vårt samhälle, vård till alla men inte bil till alla..så vad är fel och rätt??? Tja nog är bilfrågan ganska viktig även om det är viktigare att rädda liv, men kom inte och påstå att inge skulle ha råd att ligga på sjukhus för så höga kostnader skall det inte bli fråga om. Det handlar om ganska små höjningar men tillräckligt höga för att folk inte skall tjäna på att sjukskriva sig bara för att det är tråkigt på jobben för då är det något som är fel. Varje ungdom skall ha chansen att visa att de kan ta sitt ansvar och framföra en bil utan att krascha den, jobbigt att betala för alla andras misstag och det är det som sker idag på andra fronter dvs höga skatter pga svartarbete, sjukskrivningar, bidrag osv. |
|
|
Svaret på din fråga varför BMW är dyra att försäkra för unga killar, är enkelt Frifart! Kostnaderna för försäkringsbolagen är mycket högre för BMW bilar /unga förare än för andra bilar och kundgrupper! Dvs. de räknar med att varje försäkrad BMW (framförallt i kombination med en ung grabb) skall belasta dem med en större kostnad än vad en mer "vanlig svenssonbil" kommer att kosta. Allt bygger på statistik... Här handlar det inte om hur stora kostnader en viss bil orsakar totalt, utan om hur stora kostnader som en viss bilmodell orsakar i förhållande till hur många det finns (kostnaden fördelat på "varje försäkrad bil av en specifik modell"). Återigen, bilens egentliga värde kan vara av underordnad betydelse då den stora kostnaden för försäkringsbolagen är sjukvårdskostnader och sådana kostnader som har direkt koppling till vård/rehabilitering av både den försäkrade och eventuellt andra inblandade, utebliven inkomst pga skada etc... Att man kan få "horribla" försäkringspremier för vissa kombinationer mellan ung förare och en viss bil, innebär att försäkringsbolagen underförstått säger: "Vi anser att den bilen med dig som förare utgör så stor risk, att vi inte är intresserade av att ge dig en försäkring!" Jag vet inte riktigt vad de andra bilarna som du tar upp kostar att försäkra, men jag vet att exempelvis SAAB 900turbo är dyr att försäkra, av samma anledning som vissa BMW-bilar är dyra att försäkra. Om jag tolkar din text rätt, tror jag att du anser att det är en "rättighet" för varje person (ung som gammal) att kunna äga och köra en bil i allmänhet och en BMW i synnerhet!? Varför skulle det vara så? Jag delar inte den uppfattningen! Det är väl rätt stor skillnad mellan att tillgodose att det finns vård till alla behövande i samhället och att tillgodose att det finns BMW-bilar till alla i samhället...! Det är givetvis upp till var och en att "fuska" genom att skriva bilen på någon annan person! Det man dock skall vara medveten om är att man tar en rätt stor risk eftersom försäkringsbolagen har börjat bli mycket tuffare i sina efterforskningar, och de vägrar allt oftare helt enkelt att betala ut ersättningar om bilen visar sig vara "felförsäkrad". Glöm inte att försäkringsbolag INTE är välgörenhetsinrättningar som skall möjliggöra för "svaga grupper" i samhället att ge dem möjligheter att leva på det sätt som de vill göra. Försäkringsbolag är vinstdrivande företag! Vad det gäller frågan om folk "fuskar" med sjukskrivningar bara för att de tycker att det är tråkigt på jobbet, kan jag meddela dig att problemet snarare är det motsatta på dagens arbetsmarknad. Sjuknärvaron på våra arbetsplatser är enorm, dvs folk går till jobben trots att de egentligen borde vara sjukskrivna. Detta är en tickande bomb sett ur ett samhällsekonomiskt perspektiv, eftersom det riskerar att generera stora grupper som kommer att bli långtidssjukskrivna när de bokstavligt talat kollapsar på arbetet! Resonemanget i nedre hälften av andra stycket förstod jag inte riktigt... Förtydliga gärna! Mvh |
|
| Men det finns väl någon paragraf i lagen som säger att försäkringsbolagen måste erbjuda "ett skäligt pris"? Det tycker jag inte att det är i vissa fall och det borde granskas lite hårdare! | |
|
Sant Wolv! Ibland är nog prissättningen fel! Mvh |
|
|
johan b: sjukvårdskostnaderna går ju på trafikförsäkringen och det är ju inte den dyraste biten av försäkringen för ungomdar så det stämmer inte. Läs de jag skrev på förra sidan så ser du att mitt exempel va med borträknad trafikförsäkring just för att slippa räkna med sådant. mvh larsson |
|
|
Larsson, givetvis använder försäkringsbolagen de höga premiekostnaderna som ett incitament för att få ungdomar att inte köpa/köra "olycksdrabbade" bilmodeller. Jag misstänker att försäkringsbolagen skulle ta ut högre premier för trafikförsäkringarna om de kunde! Men i och med att de enligt lag är skyldiga att tillhandahålla en trafikförsäkring till "rimlig kostnad", gör de säkert så att de "för över" det belopp som de egentligen skulle vilja ta ut, på de andra delarna i försäkringen (vagnsskada mm). Mvh |
|
|
johan b: så du menar att den där golfen från 88 (1.8) som kostade 15 000:- (och endast va värd 5000:-) i helförsäkring är en sån bil som föräkringsbolagen inte vill att ungdomar ska ha? =) Är möjligt att de gör som du skriver men det är ju isåfall trist... Jag är dock väldigt skeptisk till att de gör så... Min poäng är att hela systemet är fel gjort: En kille som just fått bil ska köpa en bil. Inser att han inte har råd med en bil om han måste skriva den på sig själv då försäkringen kommer kosta lite mycket som soppan per mil. (Den dära sura golfen igen =). Då skriver han bilen på sina föräldrar för att få ner premien. Jaha då vart de fel. För då betalar ju hans föräldrar en låg premie på sina bilar plus att sonen betalar fel premie på "sin" bil. Jaha så då börjar försäkringsbolagen blir nogrannare att kontrollera så det verkligen är den som kör bilen som försäkrat den och om så inte är fallet så nekar de han ersättning. Jaha va händer dådå? Jo killen inser att de inte är värt att ha bil. Först och främst är en Golf -88 med 1.8l motor inte världens roligaste finaste bil och dessutom så får han betala extrema summor för att äga den. Så nu åker killen istället kommunalt och kanske lånar sina föräldrars bilar. Jaha då betyder de att en säljare miste en eventuellt köpare. Då tänker vi att v ä l d i g t många gör som den här killen (vilket inte alls är särskilt otroligt). Och vad får det för konsekvenser? Jo att värdet på de nya bilarna sjunker så pass mycket (och snabbt) att ungdomarna kan ha råd att köpa de och endast köra med trafikförsäkring. Då vad har hänt då. Jo alla äldre med lägre premier har förlorar s t o r a pengar på värdeminskningen. De unga har blivit nekade ersättning men om ett ta kan de dock ha möjighet att köpa nyare bilar billigare eftersom man kan budgetera med att köpa en ny bil om det händer någon större olycka. Är det inte bättre att släta ut premierna mellan unga och gamla? Ja menar alla har varit 18 och de flesta blir oxå 50. I längden så blir det ju ändå jämt. Och med den lösningen så slipper försäkringsbolagen lägga ner tid och pengar på att utreda vem den riktiga ägaren är och skulle helt slippa problemen med att folk betalade en felaktig premie. Och jag tror fortfarande att en 18-åring har sämre ekonomi än en 50-åring i snitt. OBS: Fallet med golfen är fortfarande en dålig jämförelse. Men orkade inte slå fram premier på andra bilar men antar att ni förstår min poäng ändå. mvh larsson |
|
|
Borde alltså egentligen vart en lite dyrare bil med en ännu högre försäkring (logiskt) så att den enda bil han skulle få råd med vore en bil som kostar såpass lite så att han kan köpa en ny om någon olycka skulle inträffa... mvh larsson |
|
|
dlarsson: Tycker du har en bra poäng här: "Ja menar alla har varit 18 och de flesta blir oxå 50" Hela poängen med att försäkra sin bil är ju att sprida risken över alla i hela försäkringskollektivet. Som trenden är nu tar unga snart ändå ingen större risk när de kör en relativt fin bil endast med trafikförsäkring än om de hade haft bilen helförsäkrad. Men å andra sidan, jag är ju i stort sett förbi min ungdom (obs i ålder mätt d.v.s.) snart.... ;) __ Länk |
|
|
Larsson, jag köper ditt resonemang. Scenariot med sjunkande andrahandsvärden är inte otroligt! Däremot tror jag inte att försäkringsbolagen bryr sig det minsta om bilägarnas andrahandsvärde sjunker som stenar... Förr eller senare kommer värdet på bilarna att ha nått en naturligt stabil nivå mht vad köparna anser att de är värda i inköpspris i förhållande till ägandekostnader. Jag tror även att försäkringsbolagen struntar blankt i att försöka bedriva någon form av utjämningspolitik mellan ekonomiskt starka och svaga grupper i samhället. Varje grupp skall enligt försäkringsbolagen bära sina egna kostnader. Utjämningspolitik får nog våra politiker syssla med i stället! För övrigt är exemplet med Golfen rätt bra eftersom den belyser problematiken... Mvh |
|
|
Johan B: Japp det är ju där problemet ligger. Det är ju lätt att säga att de här är bättre för alla i längden men för att det skulle funka så skulle ju alla bolag va tvungna att gå ihop med varandra och det lär ju inte hända imorgon om man säger så! =) (egentligen en sån här =( men iallafall) mvh larsson |
|
| Frifart: Teckna försäkring och åberopa sedan AvtL(1915:218) 2kap 31§ 1st. Vore spännande att se utfallet! | |
|
bjoerck, :-) om vi säger såhär jag lider inte av de höga försäkringskostnaderna för de drabbar inte mig, dessutom hör jag inte till den yngre åldersgruppen gruppen. Men en sak är säker och det är att man löser inte problemen genom att plocka ut högre premier av ungdomarna om de vill äga BMW, de skriver bara över bilen precis som jag sa tidigare. Alltså är man ungdom finns det två möjligheter, antingen köper man en bil och kör oförsäkrat eller så skriver man den på någon annan, jag tror knappast statestiken blir bättre bara för att man skall nekas äga BMW, man kommer ändå att krasha bilen förr eller senare oavsett om man kör BMW eller inte så jag försår fortfarande inte varför just BMW ägare skall straffas obs EXTRA mycket mot övriga märken. SAAB turbo mfl är dyra men ganska långt ifrån en 325a och jag tror knappast ungdomar har smällt fler BMW än Volvo bilar och en en gång hur många BMW finns det i trafiken och hur många är av märket Volvo, ren märkes- diskriminering är vad det handlar om och det leder till mer mygel och bedrägerier än någonsin om de tror att de löser problem genom att "straffskatta" bort det. Jag säger såhär, tänk ifall man inte skulle kunna få typ 8000kr i månaden på A-kassan som i tex Anders Svenssons fall vilket leder till att han tjänar på att inte jobba för på industrin tjänar han 9300kr i månaden rent och måste dessutom betala bensin för att pendla dit vilket motsvarar 1500kr i månaden kanske som leder till att 7800kr blir kvar i fickan varje månad. Anders som har familj kanske inte har många kronor kvar när han jobbar men stämplar han tjänar han mer pengar än vad han gjort på 17år under den tiden han arbetat. Det tidigare nämnda är egentligen "off topic" men när jag ändå är inne på just arbetsvängen så försöker jag dra paralleller med försäkring vs arbete dvs för hög skatt leder till mer svartarbete, smuggel, mm mm dvs man förlorar mer än vad man tjänar på det för vilka är det som står för stora biten? jo det är de hyggliga och lagliga medborgarna som är högutbildade och blir tvungna att skatta bort hela sin lön för att föda andra, hm och vad händer jo det som händer är att just nu flyttar ca 10% av alla akademiker utomlands där de för det första behandlas bättre som människor med respekt samt tjänar en hacka. Vad leder detta till då? tja i framtiden finns här ingen välfärd och systemet leder till större klasskillnader än någonsin, se bara på Shyman det är så vänstern propagerar för höga skatter och vikten av att hålla kvar dem och vad gör hon? vad gjorde Mona Salin osv? det är rent skratt retande och nu gör försäkringsbolagen likadant dvs inriktar sig på en målgrupp som skall straffas för att de har förlorat på den enligt statestik som tyder på att de står för många av olyckorna, men det är ingen lösning att bara straffa dem genom att de tvingas betala astronomiska summor bara för att de råkar äga en E30-325a. Varför inte istället låta dem ha en klart hög självrisk så de åtminstonde kan framföra sin bil lagligt med en rimlig månadskostnad och då slipper bolagen att de försöker plocka ut ersättning för skadad bil eftersom självrisken är hög? Jag måste poängtera att jag menar naturligtvis inte att icke akademiker skulle vara dåliga människor på något sätt utan de behövs precis lika mycket samt att säkerligen massor av dem tjänar mycket pengar och förmodligen mer än tex ingenjörer osv, men vad det gäller att tillföra statskassan så är det ju de högutbildade som oftast rent generellt kommer upp i det lönetaket där skatten blir extra hög och hälften går till staten. Alla männskor behövs i vårt samhälle och vad händer när grupper försvinner, jo skatterna måste bli ännu högre enligt deras policy och det vinner ingen på i längden utan det måste finnas andra lösningar. Det är verkligen inte var mans rättighet att äga en bil, har du verkligen inte råd att köpa/äga/framföra en bil (BMW) i detta fallet så måste man ju avstå, men en en gång det finns en rimlig gräns och likt matematiska problem måste det alltid finnas en logik bakom men i fallet bilen värd 12000kr och kostar samma att försäkra håller inte. Jag vet att statestik bla bla osv gör att det måste vara så, men varför börja med att bedriva ocker innan skadan är skedd dvs det är fel att utgå ifrån att ungdomar är dåliga bilförare genom extrema premier, låt dem ha chans att äga sin BMW men om det väl händer något så skall det kosta en slant beroende på vad det handlar om, tänker mest på vems felet är osv. Slutsats slår någon dig på din vänstra kinden så vänder du bara och blottar den högra, "straffprissättning" är fel och leder bara till ännu mer problem, bättre att ta itu med varför ungdomar smäller med sina bilar och försöker förebygga problemen innan de uppdagas. Om vi sägersåhär hur dyrt det än blir kommer alltid ungdomar att stå för många av olyckorna och vad hjälper höga kostnader "Pelle" som redan är död??? han skrev bara över sin bil på pappa Sven. |
|
|
Jag täcknade försäkringen på min 316 då en försäkrings försäljare hälsade på hemma hos mina föreldrar, vi förklarade för honom vem som brukade bilen (jag) och var den var parkerad i vanliga fall (hos mig), ändå så skrev han försäkringen med farsan som ägare och brukare, det måste väl vara ok tänkte vi.. När jag senare råkade ut för en serie av inbrott visa det sig att vilkoret "inga förare under 24" var ifyllt (jag är under 24), trots detta lyckades vi få ersätning första andra och tredje inbrottet, troligen bara ren tur.. Men självrisken var 1800 +2x1800 +3x1800kr och allt stulet värderades lågt. Tror att det gick ungefär jämt upp men verstadskostnaderna slapp jag betala.. Jag är student och det finns ganska gott om skruttiga bilar här, det stjäls oxå en hel del bilar här.. Så vad händer när en bil värd under 30,000 stjäls? Oftast så blir den buskörd, ibland plundrad och vandaliserad. Polisen hittar den nånstans, eller så hittar man den själv.. Vad gör försäkringsbolaget då, ja inte ska man förvänta sig att dom åtgärdar allt. Om motor och drivlina fungerar så åtgärdas den inte, grova repor kan läggas igen med lackstift, trasiga inredningsdetaljer ersätts med "skabiga delar" från skroten. Förstörda hjulinställningar åtgärdas inte.. Händer ingen alvarligt med bilen så är det knappt man tjänar på att ha den försäkrad.. Så vad blir slutsatsen? Är bilen värd lite kan man lika gärna halvförsäkra och lägga lite pengar på ett konto.. Risken att man skulle råka ut för nånting som är dyrare än självrisken (5,000kr) är ändå väldigt liten. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.