|
Sida 11 av 31
|
|
|---|---|
|
Den här tråden har ju också behandlat "rättvisa premier" trots att det är OT. Mycket åsikter om detta men här är en sanning: Det finns bara EN ABSOLUT RÄTTVISA när det gäller vem som skall betala och hur mycket och det är: Var och en betalar för sina egna skador dvs försäkringar blir överflödiga. Grundtanken med försäkringar är ju att den ekonomiska risken för en händelse sprids ut på ett mycket stort antal försäkringstagare. Man sprider även ut själva betalningstidpunkten för en skada för försäkringstagaren eftersom denne med sina premieinbetalningar förskottsbetalar för sin framtida förväntade skada. Sett över tiden är det strikt ekonomiskt ingen vinstaffär att teckna försäkring såvida du inte ligger över genomsnittet i skadekostnad och vice versa. Därför är ett försäkringssystem per definition "orättvist" för den som inte har en skadekostnad på exakt genomsnittet. FB´s matematiker och statistiker sitter med modeller och räknar i syfte att differentiera premier utifrån sannolikheten för skada och kostnad för densamma. Man kan verkligen fråga sig hur vettigt detta är och hur vettigt kategoriindelningen görs. Går de för långt i denna differentiering försvinner vitsen för vissa "kategorier" att teckna försäkring. Idag är det unga män i storstäderna i allmänhet och med dyra snabba bilar i synnerhet som åsätts höga premier eftersom denna kategori har hög skadekostnad. Ponera att det kommer ett ruskigt hageloväder och det faller 3000 mm hagelregn i x-byn som just nu har billig "premiezon". Eftersom alla bilar blev totalförstörda av hagelstormen kommer bolagen att chockhöja premierna till nästa år men bara i x-byn, vilket resulterar i att x-byn får Sveriges högsta premier trots att det är en håla med 25 invånare. Detta inträffar om kategoriseringen och differentieringen görs för detaljerad. Det strider mot den grundläggande idén med försäkringar. Till skillnad mot skattebetalningar (otur) så är bilförsäkringar (bortsett från trafik) (tur)frivilligt. -DIESELN SKALL MAN HA PÅ SJÖN- Stefan |
|
|
Det blev Dial... 15.800:- / år 30 år, 2000 mil, lägenhet i Tyresö/sthlm, inget garage. Då ingår plusförsäkring, dvs hyrbil och självriskreducering vid tex skadegörelse. Det är hälften av vad tex LF ville ha. Men ca samma pengar som SUSAB skulle ha, men nu betalar jag till Dial istället och det gör jag med jättesmilet i fejan........ //Bimmerman Zim Zimma here's my bimma Länk Varning för SUSAB |
|
|
Alexandar Hoppas du skrattar av att det finns såna fjantiga personer som sitter o gråter ut mot SUSAB för att minsann jag har det bättre. Och att du inte skrattar åt mej för att jag blev av med försäkringen, för det var inte speciellt kul. SUSAB säger upp den på årsförfallodagen, 1 dec, men dom sa att dom tänker inte betala om det händer något nu. //Bimmerman Zim Zimma here's my bimma Länk Varning för SUSAB |
|
|
Bimmerman: Varför ska du då betala för försäkringen ?? eftersom de inte kan tänka sig att betala om det händer något så hade jag krävt att få tillbaka de pengar som du har innestående hos SUSAB.. Men du kan teckna en ny försäkring som annulerar den gammla hos SUSAB. |
|
|
Bimmerman: Jag skrattade INTE åt dig utan att det finns skvallerkärringar som inte kunde hålla sig ifrån att ringa till ditt försäkringsbolaget och lipa. Om dom inte tänker betala något om nåt händer kan dom väl återbetala premien i sådan fall *S*. Ändå lika bra det som hände i och för sig. Bättre du får ett försäkringsskydd som gäller. |
|
|
Alexandar Tack, misstänkte det. Gudis Jag kommer väl att få tillbaka nåra kronor nu när morsan sålt bilen till mej och jag tecknat hos Dial. //Bimmerman Zim Zimma here's my bimma Länk Varning för SUSAB |
|
|
StefanP: Men problemet är väl att stöldförsäkring inte ingår om man bara tecknar trafikförsäkring? Isf är det ju ganska roligt att få bilen stulen efter 2 dagar och ligga -70.000:-? |
|
| Någonstans på vägen måste man ställa sig frågan om det verkligen är värt att helförsäkra bilen. Hänglsen och livrem samt dubbla keddonger för er andra ;) | |
|
Tjenare. Bimmerman: Precis som Anders skriver så tror jag kanske att detta var det bästa som kunde hända. Tänk dig in i en situation där bilen spårlöst försvinner. Har svårt att tänka mig att överenskommelsen ni har då gäller, speciellt då det bara är muntligt. Sen tror jag även att risken för att dina fina fälgar kommer att bli stulna är väldigt stor. Det är nog det som ligger som grund för att de inte vill försäkra din bil överhuvudtaget. /Edvard BMW CS # 4503 |
|
|
Tjena ! Har bara läst lite av allt som står skrivet här. Kan bara konstatera att det är rätt kul. På första sidan HATAR Bimmerman verkligen IF. På slutet är han såå lycklig att han tecknat försäkring hos Dial. Vad han inte verkar veta är att IF och Dial liksom är samma bolag, d.v.s. IF äger Dial. Kul va ??? / Nysse |
|
|
Visst äger IF DIAL, men DIAL har en egen märkesförsäkring för BMW. Hade det varit en ren IF försäkring hade jag inte tecknat där. Sarkastiska kommentarer klarar jag mej utan i det tillståndet jag är nu, dvs uppretad. Och jag HATAR fortfarande IF och nu även SUSAB. Vad har jag sagt att jag är sååå lycklig, ibland har man inga andra val. Hade jag kunnat välja något annat bolag hade jag gjort det. Och du....det är inte ett dugg jävla kul. Eller du kanske tycker det, var det inte du som jobbade på ett försäkringsbolag. //Bimmerman Zim Zimma here's my bimma Länk Varning för SUSAB |
|
|
Puhhh...to 1h att läsa igenom hela tråden. >>Jocke Vad får dig att tro att DIAL är bättre än övriga f-bolagen? De är samma sk*t...precis som fastighetsmäklare :) //Marin |
|
|
Acey: Vissa smällar får man ta... Nej, skämtåsido. Som jag skrev är premiekvot en vettig utgångspunkt när man bedömmer om det är lönt att teckna helförsäkring. Måste bedömmas från fall till fall som jag var inne på. Själv skulle jag aldrig skippa helförsäkring på en 70 kkr bil utan immobilizer. Sannolikheten att någon lyckas starta bilen och köra iväg är NÄSTAN NOLL. Att någon skulle bemöda sig att bogsera iväg en 70 kkr bil är inte heller särskilt sannolikt. Det är bättre att installera säkerhetsutrustning och gravyrmärka rutor och köra trafikförsäkrat än strunta i detta och helförsäkra bilen. En annan fundering jag har: Hur f**n kan det vara billigare att helförsäkra en 528-00 värde 200 kkr jmf med 525-89 värde 30 kkr för samma person på samma adress? FB:s matematik är minst sagt märklig. -DIESELN SKALL MAN HA PÅ SJÖN- Stefan |
|
|
Eller som bilhandlare ;) Inget får mej att tro att DIAL är bättre men det var dom som hade den bästa premien, lite snål är man allt. //Bimmerman Zim Zimma here's my bimma Länk Varning för SUSAB |
|
| StefanP: Den enkla förklaringen är att det inte är lika mycket olyckor med tre år gamla 528:or. Ett högt inköpspris sållar bort många olycksbenägna ynglingar som helt enkelt inte har råd med en så dyr bil. | |
|
Då är det inte så konstigt att e36 (325/328/M3) modellen är så billig i inköp, när försäkringen är så dyr på dom. En kompis till mig hade en Nissan 180ZX turbo som vinterbil. Han köpte den för 11' och helförsäkringen skulle gå på 15'/år!!! Han tog bara trafikförsäkring:) |
|
|
bjoerck: Din förklaring är densamma som jag själv varit inne på men det som jag reagerar på är att det måste till 7 totalvrak av en 525-89 för att FB skall få samma skadekostnad som 1 totalvrak av en 528-00. Kan det verkligen vara så att totalvraksrisken eller "stulen-spårlöst försvunnen"-risken är 7 ggr större för den äldre bilen? Tveksamt tror jag. Däremot kan jag tänka mig att FB sätter en premie i syfte att avskräcka folk att teckna försäkring hos dem, av den enkla anledning att FB inte vill riskera att få in vissa "kunder". Det är tråkigt och dessutom tveksam försäkringsmatematik när FB kategoriserar så hårt utifrån bilen och inte dess ägare. -DIESELN SKALL MAN HA PÅ SJÖN- Stefan |
|
| Hmm, jag måste säga att DIAL gav ett rätt bra (förhållandevis) pris på min kärra. Typ hälften mot vad jag har nu. | |
| Allt handlar inte om bara en skrotad BMW! Tänk vilka skador en galning bakom ratten kan åsamka! Att med sin 525-89 meja ner en busskur med tillhörande väntande resenärer kostar försäkringbolaget oerhörda pengar. Att ersätta ett trafikoffer som blivit oförmögen att försörja sig på grund av invaliditet kostar BETYDLIGT mer än vad en 525-89 gör. Enligt statistik har säkerligen förare av 525-89 vållat dyrare skador än vad förare av 528-00 gjort. Sen finns det säkert en viss sanning i att försäkringsbolagen höjer premien kraftigt för att avskräcka "dåliga" kunder. | |
|
"Enligt statistik har säkerligen förare av 525-89 vållat dyrare skador än vad förare av 528-00 gjort" Undrar varför? Hur många 528-00 har det rullat på vägarna jämfört med en 13 år gammal modell. Med det resonemanget borde Volvo och saab ha vääldig höga premier... Nya bilder i galleriet: ********************************** Länk ********************************** |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.