|
Sida 10 av 31
|
|
|---|---|
|
Har haft många och långa diskussioner med min tjejs morföräldrar som jobbade inom försäkringsbranchen. Min teori har varit genom alla år att dom är bra på att ta betalt försäkringsbolagen medans när det ska ut pengar är det betydligt hårdare. Alltså, man ska helst ta 1000 olika tilläggsförsäkringar när man tecknar försäkring. Ofta bra motiveringar "ja men händer det så får du direkt ut x utan problem osv". Men uppstår skador så är det absolut inte så enkelt som det lät när man tecknade försäkringen. För ungefär 10 år sedan så var det en inbrottsvåg där jag bodde vilket resluterade i att farsan hade ca 4 inbrottsförsök under 1 års tid. Vi var inte ensamma om att bli drabbade utan flera grannar osv hade samma problem. Fram tills dess hade han inte använt sin försäkring en enda gång på 25 år men nu helt plötsligt var skadefrekvensen för hög och hände det en gång till skulle dom inte försäkra bilen. Det var aldrig dyra skador på bilen (ofta bara byte av lås på förar sidan) men ändå. Från att ha betalt premier i 25 år så var man helt plötsligt inte värd något. Den läxan med den svenska avundsjukan har jag lärt mig tidigt. Se till att du inte har det bättre än någon annan, kör inte en bättre bil och handla gärna på kuponger i närmaste lågpris butik (se dock för fan till att tipsa alla grannar och dylikt om du hittar några fynd så du inte blir kallad sniken). Tyvärr tror jag inte SUSAB är ensamma om den här policyn utan tyvärr ser det nog likadant ut på de flesta försäkringsbolag. Kontentan 2 är: Det är jävligt bra att ha försäkring fram tills den dagen du verkligen behöver den! |
|
|
Det är min 740 som är bannlyst efter dom sätt bilder på den via internet och bedömmt att risken att det skall hända den nåt är för hög. Fick ur att det är antingen dom själva som läst tråden eller så var det någon som ringt in o gnällt... Förbannad till tusen.. //Bimmerman Zim Zimma here's my bimma Länk Varning för SUSAB |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Jocke:Du måste faktiskt räkna med att även försäkringsbolag läser på detta forum,BMW gör det också och har man avtal med bolag mm som kan ses som lite speciella. Ska man aldrig avslöja det offentligt för då binder man ris kring egen rygg och då går det tyvärr år pipan.Har faktiskt suttit och väntat just på denna reaktion från ditt försäkringsbolg ända sedan första inlägget. Sorry att det gick som det gick. Bara att leta nytt bolag och tyvärr betala en dyrare premie, det är ju så att ibland så backar ett försäkringbolag då försäkringstagaren orsakat för stora kostnader, och det är ju deras fulla rätt och neka en försäkringstagare. MVH Hasso Länk |
|
Deras fulla rätt lär bita dom själva i arslet.... Det blir DIAL nu med mej själv som försäkringstagare, blir samma kostnad som jag var beredd att betala SUGAB. //Bimmerman Zim Zimma here's my bimma Länk Varning för SUSAB |
|
|
Jag är liten på jorden men stor i orden när jag blir uppretad. //Bimmerman Zim Zimma here's my bimma Länk Varning för SUSAB |
|
|
Just det...måste säga upp hemförsäkringen hos SUSAB oxå.. //Bimmerman Zim Zimma here's my bimma Länk Varning för SUSAB |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
m.a.o Varning för Bimmerman :)) MVH Hasso Länk |
|
Japp...kommer att bedriva en hatkampanj nu... Kommer att sitta en STOOOR text på min bakruta där jag varnar andra för mitt f.d försäkringsbolag. //Bimmerman Zim Zimma here's my bimma Länk Varning för SUSAB |
|
|
Hasso, man kan ju faktiskt se det som positivt att Bimmerman avslöjade sina överenskommelser här på forumet. För vad hade hänt om han blivit av med kärran och försäkringsbolaget DÅ hade tittat på detta forumet? Inga stålar alls eventuellt!? Det jag blir riktigt förbannad på är hur flera bolag (uppenbarligen) gör överenskommelser över telefon mellan säljare och försäkringstagare, som tydligen inte bolaget i sig står för. Det är tydligen så att man måste kunna mer än de som svarar i telefonen för att vara skyddad, deras uppgifter betyder ju tydligen inte ett skit! Mvh Anders S. |
|
|
Sådärja...då har man gjort sej av med hemförsäkringen hos dom... //Bimmerman Zim Zimma here's my bimma Länk Varning för SUSAB |
|
|
Bimmermann>>djävligt tråkigt det här. Man vet ju som sagt inte om försäkringsbolagen faktiskt läser våra inlägg eller inte och sedan agerar efter vad som setts. /Dominik |
|
|
För att citera mig själv: "Jag bryr mig inte om hur Du har löst dina affärer med försäkringsbolaget. Det är din ensak. Det som jag funderar över är varför Du öppet berättat det när Du verkar väl medveten om svenskars småsinthet och jantementalitet?" Förstår Du vad jag menar nu? Småsinta och bittra människor finns överallt. Även på BMW-forum. Tyvärr. Att Susab inte vill ha Dig som kund längre kan jag förstå då de anser att Du brytit mot deras regler. Att förlita sig på vad en handläggare säger vid en telefonkonversation är farligt. Det har jag lärt mig av erfarenhet. Bättre att sköta kontakten via mail då allt finns dokumenterat vid en eventuell tvist. Inte bara Bimmerman utan även försäkringsbranschen har en svart lista medintressenter de inte uppskattar. Den är det inte kul att hamna på... (Det kanske inte är så kul att hamna på Bimmermans lista heller) Hoppas det löser sig för Dig med dina försäkringar! |
|
|
Men Bjoerk, Om bimmerman i detta fall tror sig vara säker på att ha torrt under fötterna finns det väl ingen anledning att inte dela med sig av sina affärer. Om han trott att han skulle förlora på det skulle han förmodligen inte ha gjort det men iom att han faktiskt hade en överenskommelse som han trodde var solklar finns det väl inte en enda anledning i världen att mörka med något. Det var varken olagligt eller fel enligt dom uppgifter som bolaget uppgav för honom! Att man sedan skulle smyga med saker för att andra människor är småsinta är nästan ännu värre. "Nej, vi åker andra vägen. Jag vill inte att grannarna ska se vår nya bil" ?? F*n, stå för vad du gör! P.s Uppgifter via mail är jag tveksam till att det håller rent juridiskt enligt vad jag hört (alltför lätt att manipulera). Men jag är väldigt osäker på hur det ligger till där iof.... Mvh Anders S. |
|
|
Anders S.: Det finns många anledningar att ibland vara diskret. I det specifika fallet med Bimmerman verkar det som Bimmerman och Susab ingått i ett muntligt avtal som inte stöds av försäkringsbolagets/branschens egentliga policy. När sedan flera tusen BMW-ägare och tillika potentiella susabkunder fått information om Bimmermans och Susabs affärer är risken stor att fallet skulle få agera prejudikat. "-Men jag känner till en kille som har en BMW som visst gick att försäkra på morsan" Det var inget vidare bra exempel du använde för att krossa mina teorier, Anders S. Det hela handlar mer om hederskodex gällande affärer. Bimmerman fick ett bra avtal på ett hederligt sätt. Men ingen tror väl att försäkringsbolag generellt sätt uppmanar till att försäkra bilen på annan än den ekonmiske intressenten? Därför är det viktigt att sköta det hela diskret när ett speciellt avtal upprättats. |
|
|
bjoerck och alla andra.. Visst det kanske inte var mitt smartaste drag att skriva ut här hur min situation såg ut. MEN jag tror inte det var det som utlöste deras handlingar för jag har skrivit i flera andra trådar att jag hade bilen och försäkringen på morsan. Jag tror att det är någon användare här på forumet som ringt in och beklagat sej. "hur kan man tillåta nåt sånt blablabla...." Tycker iaf att SUSAB kunde varit fair och kontaktat mig och sagt att det inte går att göra som jag gör och erbjuda mej en försäkring ställd på mej själv. Men nu valde man den pissiga stilen att kasta ut mej och min bil. Kan dom vara sviniga mot mej så skall jag vara svinig tillbaka och se till att dom kommer att förlora mångfaldt med pengar på det här genom min påbörjade hatkampanj. Låt säga att jag lyckas avråda 20 kunder genom jobbet som skulle haft en snittpremie på 6.000:- om året, det blir 120.000:- om året i missade inkomster för SUSAB. Och att jag lyckas få 10 st till att avstå genom andra årgärder så är det 60.000:- per år till. Undrar om de tycker det är värt det....? Kan även säga att dom kom på en ny anledning till att kicka ut mej för varje motargument jag kom med. 1. Fel huvudsaklig brukare - beror på ett deras egna kundtjänst sa att det var ok. 2. Hög skadefrekvens - Har haft 2 st skador inom en kort tid, parkeringsskada och vandalisering, men det planerar man ju knappast. Sen sa dom själva att parkeringsskadan inte kostat dom något utan min självrisk (2.000:-) och trafikskadenämnden täckte kostnaderna. Enda skadan dom alltså fick punga ut slantar på var vandaliseringen som jag pyntade 5.000:- i själrisk på. Man bör väl få utnyttja de tjänster man betalar för, eller hur? 3. Min bil var FÖR fin så den var för riskabel att försäkra enligt dom, som en av killarna sa.." din bil är ju fruktansvärt fin". Jaha nu får man tydligen inte ha en fin bil för SUSAB heller. Dom hade sett bilder på internet. Vad skall detta sluta? Skall alla åka omkring i gammla 142:or från 77 för att man skall få försäkra. Har säkert raggat 10-15 kunder åt dom i år bara för att jag varit så nöjd...och det här var tacken. Nej som sagt...dom skall förlora mångfaldt på det här. //Bimmerman Zim Zimma here's my bimma Länk Varning för SUSAB |
|
|
Om någon har en far/mor/syster/svåger/mormor som lånar ut sin bil "på heltid" till sig själv eftersom man inte alls har råd att köpa en bil överhuvudtaget. Ska då försäkringsbolaget neka ersättning eller säga upp försäkringen pga "Det har kommit till vår kännedom att inte försäkringstagaren är huvudsaklig brukare av fordonet"? Jag menar det är ju som sagt tillåtet att låna ut sitt fordon. Vad vill försäkringsbolagen, att någon ska GE bort sin bil eftersom mottagaren inte har råd att köpa den och inte får låna den. |
|
|
Tur att man inte har ett bolag som måste gå med vinst.. Jag snackade med dem om hur de kunde ha så låga premier, då sa de att vi har ingen styrelse som har har höga löner, utan vi finns till för bilister. :) varför är inte alla så här??. Pengar är allt här i livet verkar det som.. Bolaget jag snackar om är Sockenbolagen i Halmstad.. |
|
|
Underbar debatt. Är det någon som har räknat på en brytpunkt rent sannoliktmässigt och statistiskt där det faktiskt lönar sig med en helförsäkring? Jag menar, vissa komunala bolag med många fordon har bara trafikförsäkring på sina vagnar. själv har jag en tolvåring för 20 puckar och har inte ens övervägt mer än trafikförsäkring. Tycker att man titt som tätt ser personer med liknande vrak som ondgör sig över höga premier. Varför då? Kilen: Ha-haa-haaa. Tänk vad arg du kan bli, klart pilsnerläge... |
|
|
Copy, Håller med, intressant tråd. Har tidigare skrivit inlägg om premiekvot som jag tycker är en bra utgångspunkt när man bedömmer om det är värt att helförsäkra. Premiekvoten=helförsäkringspremien/bilens värde (enligt bilbranschens listor som f-bolagen normalt går efter vid skada, inget löjligt önsketänkande). Exempel: 1. Bilvärde=70.000:- (en 525i-94/95,E34), Helförsäkringspremie= 8.000:- . Premiekvot=0,11 (11%) Knappast lönt att helförsäkra denna bil. Bättre då att köra med endast trafik för 1.700:- och spara 6.300:-/år för oförutsedda kostnader. Troligen kommer du år 2 att spara ännu mer eftersom premien sannolikt chockhöjs till 12.000:-/år. Då har du efter 2 år sparat runt 18.000:- och det kan man laga en hel del för. Behöver du inte det har du automatiskt en 2 veckors resa till Hawaii eller Alperna eller vad du vill... 2. Bilvärde=200.000:- (en 525i-00, E39) Helförsäkringspremie=6.000:- Premiekvot=0,03 (3%) Då år det ju inte så mycket att snacka om, inte ens om premien var 10.000:- egentligen. Var gränsen går för om det är värt att helförsäkra måste nog bedömmas individuellt, en del är väldigt försiktiga och har bilen i eget garage, andra har den på gatan i stråket för nattliga "på-väg-hem-från-krogen-folk" som repar och sparkar. En del kör mycket landsväg i mörker i områden utan viltstängsel medan andra kör mest på motorvägar med viltstängsel. Detta påverkar i hög grad sannolikheten för att bli drabbad av skada som endast helförsäkring täcker. Men generellt går nog smärtgränsen vid en premiekvot mellan 5 och 10% beroende på om det är en 50 kkr eller 200 kkr bil det handlar om. -DIESELN SKALL MAN HA PÅ SJÖN- Stefan |
|
|
Nån har ringt och skvallrat på Bimmerman *Skrattar*. Kunde du ha räknat med tyvärr. Vad var det jag sa om din "överenskommelse" med Bolaget? Jag visste att dom inte skulle stå för den. SE TILL ATT FÅ ALLA SÅDANA SIDOÖVERENSKOMMELSER skriftligt för annars kan jag garantera att de inte är värda något och att bolaget kommer att förneka att de träffat en sådan överenskommelse och i vart fall att den haft en sådan innebörd som du hävdar. Kan säga att de inte har rätt att säga upp försäkringen i förtid för att någon annan brukar bilen men skit i det nu. Nu har du skaffat dig ett annat bolag och slipper stå risken att bli utan ersättning så slutet gott allting gott. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.