AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.655

micro vs mekonomen

Sida 2 av 3
bara för de är orginal behöver de inte vara ett dugg bättre,finns tester som visat att orginal är sämre än kopior...är bara att de känns bättre att de är orginal å därför köper fler de och me resultat att dom kan ta mer för orginalet...!
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Micke, jag tror jag förstår vad du menar! Vissa lågprisfilter saknar bland annat övertrycksventil som gör att om det är igensatt (igenproppat av smuts i filterytan) stannar oljecirkulationen av helt i motorn = ingen smörjning.
Dyrare (läs bra) filter har denna övertrycksventil som gör att om filtret har satts igen tillåts oljan passera ofiltrerad = oljecirkulationen fortsätter, visserligen skitig olja men åtminstone smörjning!

Kolla i botten av oljefiltret (längs från motorblocket), där skall det vara en liten fjädermekanism (övertrycksventilen).

Sedan kan det givetvis vara skillnad på filtreringsgrad mm.

De flesta filter som Biltema säljer är tillverkade av WIX-filtron. De tillverkas i Polen, men de verkar seriösa. De har en hemsida:
Länk

Men i ärlighetens namn, hur stor skillnad blir 150kr utslaget på hela serviceintervallet?
Vad blir konsekvenserna av bristfällig oljerening/cirkulation ställt i relation till den besparingen?

Tändstiften tycker jag är lite annorlunda då det är en känd tillverkare som sätter sitt namn på produkterna samt att flera stora biltillverkare använder sig av deras stift.
De är troligen inte sämre än Bosch eller NGK.

Oljan specas enligt ACEA och API. Det är fastställda testnormer och står det en specifikation på oljeförpackningen tror jag nog att man kan lita på den.
Biltemas syntetolja ser jag som ett bättre alternativ än olja för samma pengar hos Mekonomen eftersom du då får en billig mineralolja med betydligt sämre specifikationer.

Personligen skulle jag satsa på en (er-)känd tillverkares syntetolja (Valvoline, Mobil, Castrol , Motul, QS etc.
Men då kostar en liter ca 120-150kr litern i normalfallet...

Mvh
ant
jo men ändå så är det med orginal filter som bmw kan ge garanti på motor osv. det är det som får mig att köpa orginal filter. jag tror säkert att vissa kopior kan vara bra och även bättre. men hur vet man vad som är bra och bättre. detär det som får mig att köpa orginal. jag skule inte ha något emot att sätta ett annat filter än orginal i min bil bara jag vet att det är bra.

=============================
Länk
ant
johan b: du har ju grym koll på olika oljor osv. vad vet du om Pennzoil? jag kan få köpa Pennzoil Permormax SAE 5W-40 helsyntetisk till bra pris. är denna olja bra eller har den för smalt visko-område? bör jag köra 10w-50 istället?

Länk
ant
Pennziol Performax SAE 5w-40 ska det vara.
lite felstavning i förra inlägget.

Länk
Så de går alltså att köpa olja,tändstift och oljefilter på biltema och vara säker på att de fungerar utan att motorn ryker ihop??
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Ant, nu på vintern skulle jag föredra 5W/40 före 10W/50, då den förstnämnda har bättre kallegenskaper. Dessutom blir inte motorn lika varm på vintern som sommaren. I ärlighetens namn är det rätt få förare som egentligen behöver ett så högt viskcotetsområde som 50. Kör man hårt, trimmat, bana, högfart på autobahn etc. kan det vara läge att ha så hög viskocitetsklass. Sedan är det givetvis alldrig fel att ha en värmestabil olja.

Pennzoil gör bra oljor, stor och känd tillverkare (dock inte så stora i Sverige)!
Skulle inte tveka att slå den i motorn. Får du den till ett bra pris är det bara att slå till!
Är du osöker kan du kolla specifikationerna (API) den har troligen klassning API: SJ eller SL och de är de högsta klasserna = bra olja.

Mvh
ant
Johan B: jo precis som du föreslår så är tanken att åka med den oljan över vintern. jag får köpa oljan via en kille på jobbet. tycker priset verkar ok (350 kronor för 5 liter).

tack för hjälpen

Länk
no
3.595
nofx16
BMWCS[syd]#5120
Mase: jag har dessvärre inte kvar lappen där jag skrev upp de olika priserna :-(

Jag jämförde iallafall följande:
Original(Förenade Bil)
Malmö Bildetaljer(Kvalitetspiratdelar, om ni förstår)
Mekonomen
Need For Speed
Biltema

återkommer om jag lyckas hitta lappen jag skrev upp priserna på...

/Kalle
Visa användare
2.786
Kristian Larsson
1600-2 -67
Isetta -59
Isetta -62
Ett oljefilter (till E30) kostar 69:- på BMW...

/Kristian BMWCS #5062

------------------------------
Länk 1600/2-renovering...
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Aldrig ett oljefilter från Biltema,de har haft pappersinsatser i sina filter(åtminstone tidigare) dvs rena melittametoden :)dessa har vid flertal tillfällen gått sönder och pappersbitar har fastnat i oljepump och övertrycksventiler och på andra ställen där folk har hittat det , efter att oljetrycket börjat bete sig konstigt.Aldrig heller kamremmar eller sådana viktiga detaljer.Oljefilteret är ett av motorns viktigaste komponenter, köps hos kvalitetsresevdelshandeln typ Mekonomen med flera, som säljer orginaldelar i tillverkarens förpackning.Eller sk. orginal hos BMW. Dock inte Micro och Biltema i de flesta fall.
Ett oljefilter med miljöinstsats??? kostar 65 kr eller 109 hos Mekonomem tex.

MVH
Hasso
Länk

wa
802
wath
Volvo V70 T4 -16
Jag har insatsoljefilter på min M30 och originalfiltret har perforerad plåt runt ca 1/3 av filterdelen som förmodligen finns där av en anledning. Detta har inte det biltemafilter som jag har i nu.
Skäll inte på mig nu, jag ska skaffa ett originalfilter vid nästa byte :)

Biltema: 34:90
Original: ~100:-

---------------------------------------------------
Länk
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Jag är böjd att hålla med dig Hasso att jag personligen inte skulle använda mig av Biltemas filter just pga man inte vet tillverkaren med säkerhet.
Precis som du skriver är oljefiltret en av motorns viktigaste delar (sett ur hållbarhetsperspektivet). Dåliga filter kan gå sönder, orsaka sämre oljecirkulation eller rena oljan bristfälligt.

Sedan har faktiskt i ärlighetens namn BMW:s originaloljefilter (insatsfilter) haft en del hållbarhetsproblem!
Det har hänt att filter har gått sönder. Följden av det har i sin tur blivit att pappersdelar har åkt iväg in i motorn samt att filtreringen (reningen) har upphört. Främsta orsaken till de problemen var tydligen att filtrena inte höll för de långa serviceintervall som m52-motorn hade. Uppdaterade filter skall funka.
BMW hade något servicemeddelande om detta om jag inte missminner mig.

Mvh
Visa användare
4.705
J.L
BMW M2-24
Otroligt att folk orkar hålla på att snåla med såna här grejer! Om det rör sig om ett par hundralappar vid varje service, varför då inte köpa orginal så är man säker på att det är rätt grejer.
bmweee
biltemas bromsbelägg är hårda och äter skivor.
på en testbana så var det en som körde med en bil som hade Biltema belägg, han körde fort och bromsade hårt. Och efter bara nån stund så började beläggen svettas=)

Biltema köper då jag aldrig iaf.
Förutom andra produkter som inte rör säkerheten.
//jocke
BMW´s originalfilter kostar 130:-, inkl. o-ringarna och kopparbrickan till oljepluggen. Det är det värt! Om du däremot behöver hjullager, så kan du köpa dem hos Biltema. Det är nämligen precis samma lager som BMW säljer fast det står SKF eller Timken på lådan. Biltemas bromsskivor tycker jag oxå har funkat bra. Lite sämre slitstyrka, men bra värmetålighet. Dessutom rostar de inte bort som många originalskivor, utan slits ut istället, vilket ju ger betydligt trevligare bromsegenskaper.

Micke
Visa användare
2.786
Kristian Larsson
1600-2 -67
Isetta -59
Isetta -62
Bytte hjullager på e30:n... åkte till biltema och kollade, åkte sen till BMW och köpte... Inge SKF eller Timken där inte!

/Kristian BMWCS #5062

------------------------------
Länk 1600/2-renovering...
Vad säljer dom för typ av olja på bmw då?
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Numera Castrol hos de flesta tidigare Mobil.
De sålde helsyntetolja på Coop för 169/4liter idag:))
ÖB säljer Texaco helsyntet för 200-250 eller nått sånt hellre den än biltema.
Clas Olsson säljer Liquid Moly delsyntet 4lit/170 spänn. Hydro har bra mineralolja som heter Fricco runt 200 spänn.

MVH
Hasso
Länk

hur funkar mineralolja att köra på? är de mkt sämre än del & helsyntet olja?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.