AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.657

micro vs mekonomen

Sida 1 av 3
mase
en fråga,visst jag kör bmw(=man ska ha råd),men frågan e vad skiljer sej mellan dom.

ex nr1:(oljefilter) micro 69:- m-nomen 106:-(för att inte snacka om biltema 45:-)e de så stor skilnad?

ex nr2:(torkarblad)micro 42:- m-nomen 332:-(biltema 29.90:-)visst kvaliten kan vara lite bättre men kan man inte byta oftare?

personligen kommer jag inte fram till dom olika priserna,kanske ni kan hjälpa mej.
ska man betala mer?

vill gärna höra era synpunkter.

blixter och dunder....
ant
när det gäller oljefilter och liknande grejer så är det bmw orginal som gäller iaf för mig.
torkar blad bruakr jag köpa på biltema. då kan jag byta flera gånger per år utan att det blir speciellt dyrt, precis som du säger.

men ska jag köpa något till bilen gör jag det helst på bmw. alternativt en skrot, då orginal grejer begagnade.
orginal delar behöver många gånger inte alls bli så mycket dyrare som tror att dom ska bli. i många fall är dom biligare än piratdelar också.

=============================
Länk
mase
de har du rätt i kanske,men vad skiljer sej i oljefilterna,dom håller inte mer än 1000 servicen(enligt verkstad).skillnaden mellan dom ser jag inte.

blixter och dunder....
Biltema finns inte i Karlskrona men jag beställde torkarblad en gång... Och aldrig mer.
Dom var ju för fan sönder redan i paketen.

Man får vad man betalar för.

Mvh.
Micke
Länk
ant
är det samma tillverkare på filtrerna?
om det inte är det så kan skillnaden vara stor utan att den syns. det kan mycket väl vara så att det ena filtret släpper igenom större partiklar än det andra.
det kan man inte se på filtret. men slitaget blir större på motorn om inte filtret tar åt sig tillräcklig små partiklar som bildas i oljan.

oljefilter tycker jag man ska köpa orginal hos biltillverkaren.

Länk
mase
ant:
fick höra att mek-n har samma tillverkare som micro.(oljefilter).
biltema vet jag inte så mycket om men man blir fundersam på prisern,kan tänka mej d skiljer sej på massa andra saker oxå.

blixter och dunder....
ant
jo det gör det säkert.
men det kan bero på antal mellanhänder också. men det är stor prisskillnad. 69 kr och 106 kr.
vad kostar ett filter på bmw?

Länk
hur mycket kostar ett oljefilter hos bmw då?
mase
de e en bra fråga.kan som "ant" säger vara billigare.
hoppas nån vet priset hos bmw.
pers skulle jag gissa på 250-350 kr

blixter och dunder....
ant
jag vet inte vad det kostar hos bmw men att det skule dra iväg på 250-350 kronor har jag svårt att tänka mig. runt 150 kronor kanske?
men som sagt jag vet inte.

Länk
mase
en anna fråga som jag har e varför ska man känna sej dålig när man t ex köper torkblad hos micro och inte org.
ska de vara nån "snobb varijant"eller smart.

blixter och dunder....
okej...men de lär ju kosta minst 200:- iaf på bmw...då lär de vara mer värt å köpa ett filter på te.x micro,kan ju inte vara så stor skilland....?
mase
de jag menar e ser inte fok skillnaden på smart köp samt idiotiska köp,men visst finns d rika oxå,för oss som e medelklass tycker jag att man ska tänka 2 ggr

blixter och dunder....
no
3.595
nofx16
BMWCS[syd]#5120
Problemet med Biltema är deras oerhört ojämna kvalitet, samt att de bytar leverantörer lite hur som helst, utan att man vet om det. Dessa två punkter hänger givetvis ihop.

När jag gjorde en runtrigning angående servicedetaljer så som luftfilter, oljefilter, tändstift, kamrem, spännrulle, fläktrem och något mer, kom jag fram till att Biltema var billigast, följt av....believe it or not, BMW original (med BMWCS-rabatt)!!!. Med tanke på biltemas kvalitetssvackor torde altså originaldelar vara mest prisvärda. Micro var inte med i min undersökning, bör tilläggas...

Vissa biltemaprylar fungerar dock hur bra som helst. Just torkarbladen därifrån har jag prövat, och det gör jag INTE om, ren smäck i mina ögon!

Jag köper däremot lika gärna delarna på Biltema som på Micro, och sparar därmed en aning.

Med vänlig hälsning
//Kalle
______
Länk
Jag menar att om bladen är sönder redan INNAN dom kommit på bilen så lär det vara bättre att köpa Bosch eller liknande på Mekonomen.
Att köpa ett oljefilter på typ Biltema kan bli MYCKET dyrare än att köpa original.
Jag jobbar med en del oljefilter, dock inte i bilindustrin och jag kan säga att det skiljer sig MYCKET på innanmätet.

Mvh.
Micke
Länk
okej..men är de nån skilland på de oljefilter som kostar 50:- på biltema och de filter som typ kostar 100 lappen på mekonomen??
mase
håller me "nfx16" kollar man runt kan man se.torkar bladen verkar inte vara populära från b-tema :))
för oss som inte e "bmecs" medl vad kostar dom olika org delarna(som du hade titta på nfx16)?

blixter och dunder....
mase
personligen tycker jag att alla tre(b-tema,m-nomen,micro)e samma sak,bara olika mellan händer(?)där av priset.

blixter och dunder....
Jag vet inte riktigt hur jag ska förklara vad jag menar i text.
Jag ska försöka återkomma i ämnet i bild men lovar inget.

Mvh.
Micke
Länk
ant
jag har sett industrifilter som har blivit kluvna på mitten bara för att man ska kunna se skillnaden mellan "billiga och dyra" filter. det kan vara stor skillnad på utvändigt tillsynes likadana filter. men på ett insats filter borde det vara lättare att se skillnaden. dock vet jag inte vad man ska kolla efter, så jag hade köpt ett orginal filter för att vara på den säkra sidan.

Länk
ant:
Är helt klart inne på ditt spår.

Mvh.
Micke
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.